Droner som ny trend - virksomheder og fremtidsudsigter

Jeg er lidt overrasket over, at jeg ikke fandt en tråd om droner. Især blandt amerikanske virksomheder har der været en del hype og travlhed omkring mange dronevirksomheder. Flere virksomheder, der på en eller anden måde er relateret til droner, er steget med hundreder af procent i løbet af sommeren og efteråret. Volatiliteten har været stor, men retningen har været ret tydeligt opad.

Et par udvalg fra Amerika, som er værd at se nærmere på. Det er ikke for sent endnu, men de bedste pladser på toget er allerede taget.

Undskyld for det upræcise sprog. Jeg startede selv med at investere for halvandet år siden, og der er stadig meget at lære om begreberne.

Ondas Holdings https://www.ondas.com/

Kurven ser tydeligt Bullish eller endda ultra bullish ud. Virksomheden har foretaget et par emissioner inden for et par måneder, og kursen er praktisk talt ikke faldet på grund af dem. Desuden omfattede den emission, der blev annonceret i går, en indsamling på over 400 millioner til en pris på 11.50$/pr. aktie, hvilket er mere værdifuldt end den nuværende kurs, som ligger omkring 10.50$. Der går rygter om, at virksomheden køber andre dronevirksomheder og sigter mod en stærk markedslederposition. Konsulenter er blevet rekrutteret fra erfarne militærledere, og ifølge hjemmesiden er de også involveret i Trumps Golden Dome-projekt. CEO Eric Brook er en overraskende jordnær type. Jeg har i hvert fald stor tro på dette. Nogle kalder dette den næste Palantir.

Red Cat Holdings. https://redcat.red/

Stigningen er ikke helt så stabil som for Ondas. Der er masser af volatilitet. Denne virksomhed har også arrangeret emissioner. RCAT har en “Sort Enke”-drone NATO-katalog godkendt. Jeg har ikke undersøgt virksomheden mere detaljeret, men på grund af NATO-forbindelsen er den bestemt værd at følge.

Unusual machines. https://www.unusualmachines.com/

Jeg følger også denne, da virksomheden tilsyneladende har en forbindelse til Trump-administrationen. Kurven ser også ganske pæn ud.

Alle er altså small caps, men de har taget gode spring på grund af hypen. Diskussion og meninger tak.

12 Synes om

Lad os lægge min egen overvågningsliste for droner her. Ret mange virksomheder er kendte, men kun overfladisk. Der er også større, diversificerede forsvarsvirksomheder, der har noget at gøre med droner som sideforretning. Listen er filtreret efter markedsværdi:

6 Synes om

En interessant artikel om ONDAS-virksomheden, hvor værdiansættelsen er blevet gennemgået.

https://twitter.com/PasiHavia/status/1974472185717932142

3 Synes om

Ondas og Unusual Machines, nævnt i åbningsindlægget, investerede begge i sidste uge i Kopin, som udvikler mikroskærme til militære applikationer. Som en af applikationerne kan dronepiloter bruge Kopins skærmteknologi. Virksomheden er omtalt på forummet: Kopin Corporation täydentää todellisuuttamme. Også Kopins aktie har været i stærk medvind siden sommer.

4 Synes om

Når vi taler om droner, har vi jo et helt fremragende firma inden for branchen herhjemme, Sensofusion. Virksomheden udvikler teknologi til droner, altså præcis hvad lægen har ordineret til vestlige hære og politi. Mikko Hyppönen skiftede job dertil og mente i Sijoituskästi, at han skiftede, fordi han ser droner som et vigtigere fremtidsområde end cybersikkerhed.

https://ruotuvaki.fi/-/suomalainen-uniikki-teknologia-mullistaa-elektronisen-sodankaynnin

Her er virksomhedens omsætning og resultat:

Man kan tænke over, hvor valuationen mon ville ligge på børsen :grin: Jeg kan ikke udtale mig om teknologien, men den genererer allerede et pænt resultat, i modsætning til 1,71 mia. red cat eller 3,59 mia. ondas. Vi venter på, at denne bliver noteret på Helsinki-børsen. Næh, vi overlader bylagre og post til indenlandske private investorer og sælger disse hellere til de store drenge :relieved_face:

11 Synes om

Red Cats tredje kvartal var usædvanligt stærkt. Selskabet hævede sine helårsudsigter markant. Væksten kommer især + naturligvis fra forsvars- og sikkerhedssektoren, hvor kontrakterne med den amerikanske hær udvides, og produkterne i øvrigt har fået et stærkt fodfæste også hos amerikanernes allierede. Selskabet øger produktionen af drone- og maritimsystemer for at imødekomme den hurtigt voksende efterspørgsel.

Ledelsen understreger, at den operationelle effektivitet forbedres, og balancen er nu betydeligt stærkere end tidligere. Kontantbeholdning, lagre og tilgodehavender giver manøvrerum til at gennemføre store militære projekter, udvikle ny USV-forretning samt overveje mulige opkøb af teknologivirksomheder for at accelerere international vækst.

https://x.com/earnings_guy/status/1989077182363193718



Selskabets egne materialer


2 Synes om

Der sker ting i den amerikanske dronesektor, og der er opstået et par bemærkelsesværdige katalysatorer i den seneste tid.

FCC (den amerikanske kommunikationsmyndighed) har netop tilføjet udenlandsk fremstillede droner og deres kritiske komponenter til deres “Covered List”, hvilket i praksis blokerer for import, salg og FCC-certificering i USA af nye kinesiske dronemodeller, herunder især DJI (Dà-Jiāng Innovations, verdens største droneproducent, med en global markedsandel, der varierer efter branche: 70-95 %) og Autel (Autel Intelligent Technology Corp). Gamle, allerede godkendte modeller må forblive på markedet og må stadig anvendes.

Meddelelse fra kommunikationsmyndigheden. Certificering af udenlandske (dvs. kinesiske) droner er ikke længere mulig i USA:


Dette er sandsynligvis en meget betydningsfuld langsigtet katalysator for amerikanske og NDAA-kompatible (National Defense Authorization Act) droneproducenter, da certificeringsforbuddet i praksis tvinger myndigheder, virksomheder og forsvarssektoren til at vælge amerikanske dronealternativer og producenter til at bruge indenlandske kritiske komponenter.

Forordningerne “Restoring American Airspace Sovereignty” og “Unleashing American Drone Dominance” fremhæver den amerikanske droneindustri og reducerer afhængigheden af udenlandsk udstyr/dele, samtidig med at voksende forsvarsbudgetter, internationale konflikter og store begivenheder (f.eks. FIFA VM 2026, OL i LA 2028) samt andre sikkerhedsbehov øger efterspørgslen på bl.a. taktiske droner og overvågningsdroner.

I januar vil vi sandsynligvis se de første effekter, når virksomhederne begynder at rapportere deres ordrerbeholdning i forbindelse med deres Q4-offentliggørelser. AI-integration, autonome systemer, sværmteknologi og 5G-forbindelser + nye modellanceringer vil udvide det amerikanske droneudbud yderligere i fremtiden.

De mest sandsynlige kortsigtede vindere er de såkaldte mindre, delvist spekulative “Pure Play”-virksomheder samt mere etablerede vækstvirksomheder, herunder Kratos, AeroVironment, Red Cat, Draganfly, Unusual Machines og bl.a. Ondas Holdings, der tilbyder 5G/autonomi. Producenter af kritiske komponenter vil også drage fordel af det.

Herunder er min egen overvågningsliste relateret til droner:

FCC-meddelelsen og regeringens bekendtgørelse er blevet “frontet” i et par dage nu med pæne stigninger, og det virker til, at vi så en smule “Sell The News”-fænomen efter det indledende hop, da nyhederne har været ventet siden sidste uge. Meddelelsen var derfor ikke den store overraskelse for markedet. Aktierne faldt dog heller ikke synderligt, så styrken kan sagtens fortsætte, så længe ordrerne begynder at tikke ind.

Fremover vil nye ordrer og kommende kontrakter primært være rettet mod amerikanske dronefirmaer, og fremtidige offentliggørelser af nye kontrakter vil give medvind, når de dukker op i den nærmeste fremtid, efterhånden som situationen afklares. Flere aktier er efter et par dages hop stadig 25-50 % under årets toppe, selvom de set i lyset af de nuværende multipler stadig ikke er billige, og volatiliteten er betydelig. Sektoren fik dog en tiltrængt langsigtet driver fra dagens meddelelse.

7 Synes om

Rigtig gode nyheder for sektoren, og der ventes helt sikkert med spænding på de virksomheder, der bliver udpeget til FIFA VM 2026 og OL i LA 2028 (selv er jeg tungt investeret i ONDAS/Unusual Machines).

Nedenfor er en artikel om, hvordan Barclays estimerer, at dronemarkedet vil vokse kraftigt og nå op på 250 milliarder dollars inden 2035.

Denne udvikling accelereres af introduktionen af kunstig intelligens i ubemandede luftfartøjer, hvilket flytter branchens fokus mere fra hardware til software, databehandling og datacentre. Samtidig ændrer droner forsvaret og fremhæver yderligere den strategiske betydning af energi, mineraler og teknologi.

As the race to deploy autonomous swarms intensifies, the geopolitical significance of the drone industry is reaching a fever pitch. The ability to deploy low-cost, high-impact technology at scale is providing a tactical advantage that traditional platforms struggle to match.

Investors are closely watching the minerals and energy bottleneck, as the massive power requirements for AI data centers and the demand for specialized components could dictate the pace of innovation through the next decade.

https://www.investing.com/news/economy-news/drones-are-now-expected-to-become-a-250-billion-market-by-2035-4586447

1 Synes om

Sagen Sensofusion - til Hesuli (Helsinki Børs) i december med en “emission på flere hundrede millioner”

- Dronebekæmpelsesvirksomhed

- Med en komplet “kill chain”, det vil sige hele paletten inden for dronebekæmpelse og nye innovationer på vej

- Virksomhedens 2025-tal offentliggøres i juni

- Omsætningsvæksten har været i størrelsesordenen “en tredobling på tre år”

- “Leverede et stærkt resultat i 2024”

- Næste skridt er prisfastsættelse af emissionen, og foreløbigt planlægges dette som en operation i størrelsesordenen flere hundrede millioner

- Samarbejde med droneteknologiens stormagt Ukraine, produktionsfacilitet åbnet i Canada og på vej i Storbritannien

- Hele markedet = TAM (total addressable market) i 2030 er 13 milliarder €

Så først venter vi spændt på sommerens resultater og derefter på prisfastsættelsen af emissionen :slight_smile: Sådan en virksomhed bringer virkelig den berømte vitalitet til Hesuli, som i forvejen er begyndt at live op.

7 Synes om