Lad os se nærmere på, hvordan jeg tænker over det her. Helt ærligt, tak fordi du presser mig på dette punkt. Det får mig til at tænke dybt over tingene, fordi jeg skal forklare dem.
Først en oplysning (disclosure): Jeg ejer ikke Saab, så jeg er mindre eksponeret for det klassiske “ankringsproblem”, hvor din anskaffelsespris, tidligere toppe eller et rundt tal bliver et referencepunkt, der lydløst styrer din dømmekraft. Denne ankringseffekt er meget veldokumenteret i adfærdsforskning. Alligevel introducerer det at have en holdning i sig selv en bias, så jeg forsøger at læne mig op ad eksplicitte forudsætninger og grundlæggende værdiansættelsesmatematik frem for “vibes”.
Bemærk også, at jeg ikke har opdateret mine estimater forud for Q4’25-rapporten. Det, der ligger i min model lige nu, er stadig informationssættet efter Q3’25.
Om idéen om, at “aktien er over 500 SEK”: det er for overfladisk til at være analytisk nyttigt. Prisen er det, folk handler til i dag. Ikke engang den mest rationelle nuværende aktionær ville sælge sin elskede ~620 SEK Saab-aktie til 300-400, fordi det er den indre værdi i dag. Prisgrafen fortæller os ikke, om fundamentale forhold retfærdiggør den pris. At kigge på en graf og konkludere “den steg, derfor er det korrekt” er ikke et argument, man kan forsvare. Markeder kan have ret i retningen og stadig tage fejl af omfanget.
Til dit punkt om, at “>500 SEK er der, hvor den har ligget længe”: samme problem. Lang tid til en given pris validerer ikke prisen. Det fortæller dig kun, at nok købere og sælgere i en periode mødtes der. Det er virkeligt, men det er ikke det samme som fair value.
Så lad os tale om faktisk prissætning frem for niveauer på en graf.
Saab handler til ~44x P/E på vores 2026-estimater. I vores rammeværk er en mere rimelig langsigtet multiplikator for en moden, statsligt eksponeret “prime” ~20-22x P/E, hvilket er omtrent halvdelen af den nuværende værdiansættelse og generelt konsistent med vores DCF-arbejde. Logikken er enkel. De statslige kunder giver dig skala, varighed og strategisk “stickiness”, men de lægger også et loft over lønsomheden og begrænser loftet for det langsigtede afkast af kapitalen. Du sælger ikke abonnementer til teenagere. Du sælger kapacitet til parlamenter.
Hvis multiplerne normaliseres, kræver det ikke, at “Europa holder op med at genopruste”. Det kræver blot, at markedets forventninger til sektorens cash flow-konvertering køler af fra narrativets top mod noget mere kedeligt. Medieopmærksomheden roterer, den marginale køber bliver mindre drevet af momentum, og værdiansættelsen rerates mod et mere normalt risikojusteret afkast. Den rerating-risiko er reel i enhver kapitalgodssektor, selv i en cyklus med stærk efterspørgsel.
For de detaljerede forudsætninger er initieringsrapporten fra september 2025 stedet at kigge. Den fremlægger DCF og de operationelle forudsætninger. Du vil også se, at jeg allerede er ret optimistisk omkring styringen af arbejdskapitalen, hvilket er en af de sværere dele af denne sektor i praksis. Det, der vil være værdifuldt for dig der, er afsnittene for estimater og værdiansættelse.
Hvad angår udtrykket “krigsøkonomi”, brugte jeg det “i mangel af en bedre analogi”. Hvis man kører en simpel reverse DCF (omvendt DCF), bliver spørgsmålet: hvilken vækst i det frie cash flow antager den nuværende pris implicit? Reverse DCF’er er en standardmetode til at oversætte pris til indbyggede forventninger. Med min terminale vækst på 3 % og en WACC på 8 %, ender den implicitte CAGR for det frie cash flow på ca. ~40 % ud fra en LTM (sidste 12 måneder) base for det frie cash flow på ~1 BSEK, baseret på selskabets egen definition. Du kan tjekke rimeligheden i, hvad det betyder: en forrentning af 1 BSEK med 40 % i 10 år bringer dig op på ~29 BSEK, hvilket er voldsomt. For at gøre det klart, er det ikke en prognose; det er den type forventning, du har brug for for at rationalisere den nuværende pris, hvis du indregner optimistiske marginer og konvertering. Det er derfor, jeg kalder værdiansættelsen strukturelt svær at forsvare.
Bundlinjen er, at jeg ikke påstår præcision. Jeg mener ikke, at værdi er et enkelt punktestimat, hvilket netop er grunden til, at kursmål bør læses som grove tyngdepunkter, ikke sandheder. Men retningsmæssigt, baseret på det nuværende informationsgrundlag, mener jeg, at aktien er prissat efter et cash flow-resultat, der er meget svært at opnå, uden at alt går rigtigt i lang tid.
Nu, for diskussionens skyld, lad mig stille dig et spørgsmål: mener du, at Saab er fair prissat lige nu?