Hej igen. Ja. Amerikanske forsvarsvirksomheder beskæftiger store arbejdsstyrker på tværs af Europa, og en stigende europæisk efterspørgsel kan tilføre systemet yderligere kapacitet, herunder gennem amerikanske hovedleverandører (primes) og deres europæiske datterselskaber.
Europa ønsker stadig at opbygge en større indenlandsk industriel dybde for at blive uafhængig af USA og dermed en værdig allieret, men det er et flerårigt projekt. I mellemtiden vil en betydelig del af de øgede europæiske indkøb sandsynligvis tilflyde amerikanske leverandører via indkøb af hyldevarer (off-the-shelf) og hurtige genopfyldningsprogrammer.
Når det gælder amerikanske virksomheders udvidelse af produktionen i Europa, er begrænsningen i mindre grad kapital og i højere grad tilladelser og incitamenter. Det præsidentielle dekret (executive order) fra den 7. januar 2026 om forsvarskontrakter indfører restriktioner på aktietilbagekøb og udbytte for virksomheder, der vurderes at underperforme, og det presser fremtidige kontraktstrukturer til at binde ledelsesincitamenter til rettidig levering og øget produktion.
Selvom en amerikansk leverandør ønsker at lokalisere produktionen i Europa, bliver investeringen først økonomisk meningsfuld, hvis den omfatter kontrollerede tekniske data og produktionsrettigheder. Disse overførsler kræver typisk amerikanske eksportkontroltilladelser, for eksempel ITAR-produktionsrammer eller rammer for teknisk bistand (technical assistance frameworks), plus de relevante godkendelser for det specifikke program. Hvis den politiske kurs strammes, kan tidsplanen og omfanget af tilladelser blive en bindende flaskehals for europæisk industrialisering via amerikansk teknologi. Og som jeg sagde, tror jeg, det er meget, meget lettere for amerikanske hovedleverandører at opskalere produktionen af hyldevarer i Europa.
Jeg tror, at USA ønsker at hjælpe Europa, men de ønsker at hjælpe sig selv mere.