Tack för kommentaren. Jag köper förstås inte aktier impulsivt enbart baserat på en riktkurs, även om man kunde anta det utifrån mitt inlägg igår när jag frågade om logiken bakom riktkursen. Jag försöker också sätta mig in i bolagen genom ekonomi, produkter, historik och marknad innan jag fattar några beslut. Saab är inget undantag här.
Att förminska riktkursen till att vara ”bara analysens slutprodukt” är i sig ett intressant perspektiv. Jag förstår visserligen att analysen är en helhet och att riktkurs + rekommendation är sammanfattningen av den, men just därför borde den vara specifikt viktig. Jag ser riktkursen, och rekommendationen, som analysens sammanfattning och dessa borde naturligtvis ligga i linje med varandra. Slutresultatet är trots allt det som analytikern baserar sitt ställningstagande på gällande om aktien är attraktiv eller inte i hans tycke. Om analysens slutresultat inte är betydelsefullt, varför gör man då analysen överhuvudtaget?
Och vad gäller den ”djupare kunskapen”, så är det ju precis det en investerare gör: går igenom bolagets orderstock, marginaler, kassaflöde, konkurrenssituation, produktmix, teknologi och strategi. I det här fallet gällde min fråga inte dessa detaljer, utan en betydligt enklare sak: varför Inderes riktkurs (310 SEK) avviker så enormt från marknadspriset (~600 SEK) och andra analytikers nivåer (närmare 700 SEK)? Det var anledningen till att jag från början började förundras över saken igår.
Jag påstår alltså fortfarande inte att jag skulle veta Saabs ”rätta” pris – verkligen inte. Kanske vet jag ändå om det är dags att dra på sig köp-, behåll- eller säljbyxorna. Men när en analytiker ligger på 300 och de andra på 600–700, då anser jag att det är helt berättigat att fråga varifrån en så stor skillnad kommer. Det var det jag försökte reda ut igår, och enligt min mening inte på ett helt orimligt sätt.