På min resa i sökandet efter ett nytt Revenio, i ett land där man talade en diffus finlandssvenska och som styrdes av Carl XVI Gustaf, stötte jag på ett företag vid namn Acarix. Och jag jämför inte nu med att detta skulle vara ett nytt Revenio.
För diagnostisering av kranskärlssjukdom är den fortfarande vanliga grundläggande undersökningen ett stresstest, vilket är både dyrt, svårt att organisera och tidskrävande. En annan vanlig möjlighet är DT-skanning (datortomografi), men även detta är dyrt och svårt att organisera.
Acarix har uppfunnit en penga- och tidsbesparande lösning för detta, för screening av patienter på första nivån, det vill säga för att avgöra vilka som bör skickas vidare för ytterligare undersökningar och vilka som inte bör det.
Enheten har redan alla nödvändiga tillstånd även i Amerika, i slutet av förra året godkändes en De Novo-ansökan från FDA.
https://acarix.com/blog/2020/11/25/mar-acarix-receives-us-market-approval-for-the-cadscor-system/
För närvarande väntas olika ersättningsbeslut från England, Tyskland och Amerika. Under hösten borde åtminstone någon framsteg höras från några av dessa.
Nya positiva forskningsresultat har publicerats nyligen, och nyhetsflödet har i övrigt varit positivt.
Omsättningen är liten, men företaget verkar ha god fart och tillstånden är i ordning. Nästa trigger för aktien är verkligen dessa ersättningsbeslut, varefter försäljningen borde komma igång ordentligt.
Företaget har en affärsmodell i stil med Razor/Razorblade, det vill säga man säljer en enhet och med den, som en kontinuerlig försäljning, engångs hygieniska fästdelar.
Företagets kassasituation är ganska dålig, troligen kommer en ny finansieringsrunda att äga rum redan under detta år.
Redeye håller också på att vända till positivt när det gäller detta företag, och företaget är nu under granskning enligt deras sidor, vilket betyder att en uppdatering snart kommer:” To acknowledge rising conviction in the case and the progress made by the company since our coverage initiation, our assessment of Acarix is currently under evaluation. We look forward to returning with a research update and an updated fair value range for Acarix.”
Q2-rapport: https://acarix.com/wp-content/uploads/2021/05/acarixq2eng2021.pdf
Gör noggrant din egen forskning om aktien, du kan förlora det investerade kapitalet, detta är ingen köprekommendation för aktien.