Jeg spekulerer på, hvor rygtet fra WSJ om de 11 € kom fra? Hvad hvis man har blandet tingene sammen her, og at der udover Sega allerede dengang var drøftelser med en anden part om et bud på 11 €? Dette bud ville i højere grad tage højde for kassebeholdningen, egne aktier og den pris, selskabet blev børsnoteret til.
Store mængder sælges til 9,29€ og 9,30€. Noget er helt sikkert på vej, markedet kan ikke bare være helt skørt uden grund.. vel ![]()
I gennemsnit er det vel ikke spor usædvanligt, at der findes købere selv på nuværende tidspunkt, både til budprisen og endda lidt over.
Der har allerede været to offentlige bydere fremme, og der kan være andre i baggrunden. De, der køber nu, tænker måske, at budkrigen fortsætter, og at budene stiger til 10-12 €-niveauet.
Det går sandsynligvis ikke nedad, men det kan stige lidt. I sig selv er det jo en risikofri investering.
Det ser ikke ud til, at folk interesserer sig voldsomt meget for regnskabsaflæggelser længere, når denne @Atte_Riikola :s regnskabsoptakt til i morgen fredag ikke er blevet delt her
Rovio Q1 perjantaina: Luvut enää toissijaisia Segan ostotarjouksen vuoksi - Inderes
Tilføjelse: Og de helt rene kursspekulationer bør fremover lægges i denne tråd: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 2) - #6130 käyttäjältä NukkeNukuttaja - Sijoittaminen - Inderes forum
Højdepunkter for januar–marts 2023
• Rovios koncernomsætning faldt med 10,5 % til 76,0 mio. EUR (85,0). På et sammenligneligt () grundlag faldt omsætningen med 13,2 %. Det sammenlignelige fald skyldtes den kraftige stigning ved lanceringen af Angry Birds Journey i 1. kvartal 2022.
• Koncernens EBITDA steg til 12,1 mio. EUR (11,1), og EBITDA-marginen steg til 15,9 % (13,1).
• Koncernens justerede EBITDA faldt til 12,1 mio. EUR (13,6), og den justerede EBITDA-margin faldt til 15,9 % (16,0).
• Koncernens driftsresultat steg til 8,8 mio. EUR (7,5), og driftsmarginalen steg til 11,6 % (8,8).
• Koncernens justerede driftsresultat faldt til 8,8 mio. EUR (10,0), og den justerede driftsmarginal faldt til 11,5 % (11,8).
• Spillenes bruttoreservationer (gross bookings) faldt med 10,9 % til 72,0 mio. EUR (80,8). Sammenlignelige () bruttoreservationer faldt med 13,6 %. Sekventielt voksede de sammenlignelige bruttoreservationer for spil med 0,9 %, mens det amerikanske mobilspilsmarked voksede med 1,6 % (**).
• Rovios største spil i 1. kvartal 2023 var Angry Birds Dream Blast, som oplevede en vækst i bruttoreservationerne på 67,7 % til 24,9 mio. EUR (14,9).
• Investeringer i brugeranskaffelse (user acquisition) faldt til 23,9 mio. EUR (31,1), hvilket svarer til 32,3 % af spillenes omsætning (37,8).
• Den operative pengestrøm faldt til -8,8 mio. EUR (14,0) på grund af ændringer i arbejdskapitalen (bonusudbetalinger i marts og betaling i forbindelse med forlig i retssagen i New Mexico i januar).
• Resultat pr. aktie steg til 0,10 EUR (0,07). Justeret resultat pr. aktie var stabilt på 0,10 EUR (0,10).
• Begivenheder efter regnskabsperiodens afslutning: Den 17. april 2023 annoncerede Sega et anbefalet kontant tilbud på 9,25 EUR pr. aktie til aktionærerne og 1,48 EUR pr. option til indehaverne af optioner i Rovio. Den samlede værdi af tilbuddet, baseret på alle 76.179.063 udstedte og udestående aktier i Rovio og alle 742.300 udstedte og udestående optioner under selskabets “Stock Options 2022A”-plan, beløber sig til i alt ca. 706 mio. EUR. Bestyrelsen i Rovio, repræsenteret ved et beslutningsdygtigt antal bestående af alle bestyrelsesmedlemmer, har enstemmigt besluttet at anbefale Rovios aktionærer og optionsindehavere at acceptere tilbuddet. Aktionærer i Rovio, der tilsammen besidder aktier svarende til ca. 49,1 procent af de udestående aktier og stemmer i Rovio, har uigenkaldeligt forpligtet sig til at acceptere tilbuddet, underlagt visse sædvanlige betingelser. Tilbuddet forventes på nuværende tidspunkt gennemført i løbet af tredje kvartal af 2023.
Rovios Q1-omsætning var lidt lavere end vores forventninger, mens resultatet var bedre end forventet. Dette skyldtes en omkostningsstruktur, der var en anelse lettere end forventet i starten af året. Niveauet for brugererhvervelse (user acquisition) var stort set på linje med vores forventninger.
For de enkelte spil faldt bruttosalget for AB2 markant mere end forventet i forhold til det foregående kvartal, men dette blev opvejet af Dream Blasts stærkere performance end forventet. Rubys præstation var lidt bedre end forventet, men i absolutte tal var kvartalets omsætningsniveau lavt.
Forventningerne om en stabil omsætning og et stabilt resultat blev som forventet gentaget. Blandt de nye spil er Moomin-spillet og Bad Piggies 2 kommet godt videre i udviklingspipelinen.
På grund af Segas købstilbud har Q1-tallene ikke længere den store betydning for Rovios aktie. Men hvis man så bort fra købstilbuddet, ville man sidde tilbage med en ret neutral fornemmelse af Q1-tallene. Med disse tal og forventninger ville aktien heller ikke ligge på det nuværende niveau, hvis ikke købstilbuddet understøttede den.
Senere i eftermiddag er der lagt op til et interview med Alex. Med købstilbuddet bliver det sandsynligvis det sidste interview, selvom det i rapporten blev konstateret, at transaktionen forventes afsluttet i løbet af Q3’23. Som Rovio-analytiker er stemningen lidt vemodig i dag, da det har været utroligt interessant og sjovt at følge selskabet. “Spilsektoren” på Helsinki-børsen er ved at blive tynd, når Rovio forsvinder, da Remedy derefter er “last man standing”, og der er i hvert fald ikke andre potentielle børsnoteringer på min radar i øjeblikket.
En forårsagtig godmorgen fra Rovios investor relations! Selvom Atte allerede tager afsked med os, har vi ikke lagt pennene fra os, men fortsætter med at betjene investorerne efter bedste evne. Her er derfor et resumé af hovedbudskaberne for første kvartal og nogle spørgsmål & svar: https://investors.rovio.com/fi/tiedotteet-ja-tapahtumat/ir-uutiskirje
Sega har i dag også offentliggjort sit eget regnskab, og i selskabets massive præsentation på 75 slides bliver Rovio også behandlet på slide 44-54:
Her er et par af siderne som highlights:
Lad os gemme Alex’ sandsynligvis sidste interview her også:
Faldt over dette, så deler det også her.
Rovios bestyrelses erklæring om købstilbuddet, der er offentliggjort i dag, kan findes her:
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/92e0c0c9-8913-428c-be43-6da65cbf8ca1
Her er et uddrag af den mest interessante del af erklæringen for aktionærerne:
Links til gårsdagens pressemøde kan også findes via denne meddelelse:
Børskursen er stadig over tilbudsprisen – hvor sandsynligt anser du et bedre tilbud for at være? Jeg overvejer bare, om jeg skal sælge eller ej.
Her er mit eget syn på emnet fra Q1-opdateringens indledning:
Købstilbudsprocessen har dog allerede været i gang i ret lang tid, så det ville efter min mening være overraskende, hvis der stadig dukkede en rivaliserende bejler op, som smed et bedre tilbud på bordet og samtidig fik Rovios bestyrelse over på sin side. I teorien er dette naturligvis stadig muligt, men efter min mening ikke på nogen måde sandsynligt.
Der er tikket en besked ind på Nordnet om købstilbuddet på Rovio. Jeg har aldrig før ejet en aktie i denne situation, så kunne nogen skære situationen ud i pap?
Gør det en forskel, om jeg accepterer købstilbuddet eller bare sælger aktierne direkte? Tilsyneladende får man først pengene om 2 måneder, hvis man accepterer købstilbuddet. Er der nogen grund til at vente så længe på pengene, hvis man kan få dem ind på kontoen med det samme via børsen? Kan der stadig ske store ændringer, såsom et andet og højere købstilbud fra et andet firma, eller kan handlen med Sega stadig gå i vasken af årsag x? Hvordan bør man gribe det an i øjeblikket?
E: Hvad nu hvis jeg slet ikke accepterer købstilbuddet og heller ikke sælger aktierne? Bliver de så på et tidspunkt automatisk til Sega-aktier, eller hvad?
Forskellene er:
-
Hvis du sælger med det samme, betaler du kurtage og får den pris, der er tilgængelig på markedet. Dette er sandsynligvis meget tæt på tilbudsprisen, men ikke nødvendigvis den samme. Pengene kommer efter den normale T+2-afregning (og er straks tilgængelige hos Nordnet til andre aktiekøb)
-
Hvis du accepterer købstilbuddet, betaler du ingen kurtage og får præcis den pris, der er i tilbuddet. Du må dog vente et par måneder på pengene
-
Hvis du ikke accepterer købstilbuddet, sker der i første omgang ingenting. Hvis købstilbuddet går igennem (jeg mener, det er hvis over 90 % accepterer det), så bliver resten med tiden tvangsindløst, og du får stadig tilbudsprisen. Denne proces tager sin tid, og man bør bemærke, at aktien kan blive afnoteret fra børsen inden da, hvilket betyder, at dine aktier kan være lidt ”låst” i et stykke tid, indtil du endelig modtager beløbet i overensstemmelse med tilbuddet.
Jeg gør selv det i disse situationer, at jeg venter til det sidste for at se, om der kommer konkurrerende tilbud, og så sælger jeg på børsen lige før tilbuddet udløber – den lille prisforskel + omkostninger er ”ingenting” i forhold til at have pengene bundet i måneder, før de endelig kommer. Den eneste situation, hvor det kan give mening at vente, er hvis positionen er latterligt lille (f.eks. hvis du af en eller anden grund ejer 2 stk. Rovio-aktier, og kurtagen ved salg ville æde en stor del af beløbet), hvor det er en fordel at undgå omkostningerne. Og i denne situation er det klogeste nok bare at acceptere tilbuddet og så konstatere, at pengene kom efter et par måneder, men at der i det mindste ikke var nogen omkostninger.
Nej. De bliver tvangsindløst, hvis/når 90 %+ (?) accepterer tilbuddet. Det vil sige, at du også i så fald får beløbet svarende til købstilbuddet, men med maksimal forsinkelse.
I f.eks. Cramo forhøjede køberen sit bud, da de ellers risikerede at ende under 90 %.
Dem, der allerede havde accepteret tidligere, fik automatisk den forhøjede pris.
Alt er muligt, selvom Inderes oprindeligt mente, at der ikke ville komme et tilbud. Nu er der kommentarer om, at der ikke kommer nogen konkurrence.
Er der skrevet kategorisk et sted, at der ikke kommer et bud, eller er det blevet sagt, at det er usandsynligt? Der er en væsentlig forskel.
Jeg synes, det betyder det samme. Usandsynligt og der kommer ikke noget bud betyder næsten det samme.