Finns det månne oberoende investeringsrådgivare i Finland? Alltså sådana som har tillräcklig yrkeskompetens men inga som helst kopplingar till säljare av investeringsprodukter. Som tjänar sitt levebröd transparent genom arvoden som betalas av investerarkunden.
Jag har hört rykten om sådana från USA, och i diskussioner därifrån har jag hört varningar om alla möjliga private banking-upplägg och annat där rådgivarna har en intressekonflikt. I Finland har jag inte hittat några aktörer på retail-nivå ännu, åtminstone inte.
Mina egna tillgångar räcker inte till för någon personlig tjänst med arvodesbaserad betalning, men jag känner en person som har lite mer förmögenhet men varken kunskap eller något större intresse av att skaffa sig det. Därför vore det bra att hitta en tjänst som man kunde rekommendera.
En mycket bra fråga. Jag skulle också vilja veta. Det erbjuds visserligen kapitalförvaltning som är så oberoende som möjligt, men jag har inte heller hittat några aktörer som fokuserar enbart på att ge råd.
Orsaken återfinns i lagen om investeringstjänster och andra föreskrifter. Oberoende investeringsrådgivning är tillståndspliktig verksamhet. För att få verksamhetstillstånd och kunna bedriva verksamheten måste en oberoende investeringsrådgivare i praktiken uppfylla samma kriterier som de som erbjuder produkter. Verksamheten måste organiseras på ett visst (dyrt) sätt och kraven på eget kapital är förhållandevis höga. Kunderna genererar å sin sida inte tillräckligt med intäkter för tjänsteleverantören för att sådana finansiella satsningar ska ge avkastning. Skickliga investerare hittar bättre användningsområden för sina pengar än att driva en investeringsrådgivningsfirma.
Lagen skulle kunna kringgås om man helt kunde undvika att ge en uppmaning att sälja eller köpa en viss aktie, fond eller något annat finansiellt instrument. Enligt 15 § 5 punkten i lagen om investeringstjänster definieras investeringsrådgivning på följande sätt: Sijoituspalvelulaki | 747/2012 | Lainsäädäntö | Finlex
Men det skulle vara ganska svårt. ”Vi erbjuder investeringskonsultation, men inte investeringsrådgivning”?
Vilka aktörer är detta? Jag räknar även med diskretionär förvaltning, så länge det inte finns kopplingar och intressekonflikter. Amerikanerna talar om begreppet fiduciary, det vill säga att man agerar enbart för en huvudmans räkning för att tillvarata dennes intressen. Alla kapitalförvaltningsbolag som jag själv har stött på ingår åtminstone i samma koncern som en aktör som erbjuder investeringsprodukter.
Fisher och Index verkar passa in på kriterierna, Capman har en hel del annan verksamhet vilket väcker oro även om det inte finns något formellt problem.
Bra att dessa också finns, och Index anger till och med en minsta portföljstorlek.