Jag efterlyser ett förtydligande till kommentaren – varför är det inte rimligt? Detta skrivet under pseudonym av någon som besökt en optikerbutik idag. Det råder konkurrens inom glasögonförsäljning, men kunderna är lojala när de väl har hittat en bra optiker. Många har komplicerade fel som behöver korrigeras. Om man först köper billigt, ångrar man sig efter ett tag och går sedan till en expert som tar hand om helheten.
Jag har kunnat följa den skärpta konkurrensen inom den optiska branschen i över 30 år. Butiker stängs ner, personalen i kundarbetet minskas, det är stressigt och de uppsatta resultatmålen bör nås. Jag tror inte att man i den verksamheten kommer ens i närheten av Revenios nuvarande marginalnivåer.
Du har rätt i att kunder är lojala mot en bra optiker, precis som mot en bra läkare. Optikerns arbete med tillpassning av bågar och glas är viktigare än den summa pengar som lagts på glasögonen; även dyra glas fungerar inte om tillpassningen gjorts slarvigt, medan man med billiga lösningar kan få ett fungerande slutresultat.
Först kom lasern – långsyntheten korrigerades så man såg bra utan glasögon, och för närseendet räckte det med läsglasögon (2 €) från mataffären. Sedan kom linsoperationer, där en multifokal IOL (intraokulär lins) ersätter den egna linsen, vilket gör att man ofta klarar sig helt utan glasögon och dessutom slipper oron för grå starr på äldre dar. Allt detta påverkar även den optiska försäljningen.
När jag för över 15 år sedan investerade familjens medel i Done/Revenio, kunde jag förstå potentialen i iCare. Nu förstår jag tyvärr inte möjligheterna till högmarginalig avkastning i det här “optiska tramset”, även om omsättningen och administrationskostnaderna förvisso ökar. Förklara gärna du, om du förstår saken bättre. Jag hoppas verkligen att jag har fel. Önskar en lugn helgdag.
Jag har också varit med länge, 20+ år. Vad hade varit Revenios alternativ? Fortsätta som nu, dela ut medlen som utdelning? Bara OCT? Genom förvärv eller egen utveckling? Något annat sätt att expandera eller investera? Kanske finns inte samma marginaler längre, men risken är också lägre. Lägre risk innebär alltid lägre marginaler, men säkrare inkomster. Revenio sätter nu ner flera tillväxtrötter på en bekant marknad. Annars hade riskerna börjat bli för stora. Revenio håller på att bli ögonbranschens “illodin” eller “popnit”, det vill säga att Revenio blir ett begrepp som står för god ögonvård…
För mig hade det mest intressanta alternativet varit att sälja hela rasket till ATH-pris. Det är fortfarande inte uteslutet.
Ett annat alternativ hade varit att titta på en helt ny bransch och produkt, men det är för riskfyllt. Nära ögonen ligger till exempel öron och hörsel samt deras vårdkedja. Inom det området finns det fortfarande mycket att göra.
Tidigare uppköp har förblivit lite hemlighetsfulla. Hoppas att det inte var lättvindigt spenderande av pengar, utan att helheten växer till något fint, vilket jag litar på. Många har tvivlat på sistone.
Tack för svaret. Själv har jag väl också varit med i 20+ år, ända sedan Done-diversehandeln. Nu återgår man lite till det spåret istället för att hålla ett skarpt fokus på ögondiagnostik! Ett rent köp av OCT hade passat mig bäst, förstås redan för flera år sedan när jag själv försökte tydliggöra det behovet för ledningen. Revenios värde var något helt annat då. Om man hade betalat för kvalitet, även till ett överpris med aktier och kontanter, så hade det redan nu betalat sig genom tillväxt i resultat och varumärkesvärde, och kursen hade kanske varit en annan. Nåväl, korten är utdelade och det är dessa vi kör på, men för mig ser det inte ut som en vinnande hand, tyvärr.
Affären är i mål. Kommer vi att börja se insynsköp nu?
Hej,
Kul att se hur många av er som pratar om lata franska arbetare.
Berätta det för OECD: https://www.oecd.org/en/publications/oecd-compendium-of-productivity-indicators-2025_b024d9e1-en/full-report/cross-country-comparisons-of-labour-productivity-levels_b2fdb493.html#title-92789e087c
Jag går tillbaka till mina croissanter ![]()
Här är @Juha_Kinnunen kommentarer om slutförandet av Visionix-affären: Revenio: Visionix-kauppa maaliin hieman odotettua nopeammin - Inderes
Själv har jag tänkt som så, att fram till Q2-rapporten den 6 augusti kommer kursen att pendla mellan 13,50–14,50 euro. I bakgrunden spökar i vilket fall som helst den företrädesemission som ska genomföras senare i år, där experter uppskattar priset till 13 euro och cirka 6 miljoner nya aktier kommer att tryckas. Visst kommer spekulanter att försöka testa priset under 13 euro, men där finns det ändå köptryck senast då. Blankarna vågar inte riskera Q2-publiceringen, eftersom vi då får nya konsoliderade siffror för Revenio-Visionix-helheten och det kan komma positiva överraskningar, samt framför allt en guidning.
Caravelle Capital SAS har frossat i aktier, innehavet är nu 5,22 %: Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 10. pykälän mukainen ilmoitus omistusosuuden muutoksesta | Kauppalehti
Jaha, dessa var förmodligen aktier från den riktade nyemissionen till fransmännen.
I meddelandet nämns dock: “Den flaggningsskyldige står inte under kontroll av någon fysisk eller juridisk person, och den anmälningsskyldige har inga kontrollerade företag som har ett direkt eller indirekt innehav i målbolaget.”
Det finns inte en enda som har minskat sitt innehav bland de hundra största på majlistan, däremot flera som har ökat, bland annat Mikko Laakkonen och Seppo Saario. Under rubriken “Okända” har det minskats rejält.
Det kommer nog att dyka upp säljare så fort listan uppdateras, inga problem. Det är intressant att Jyri Merivirta, som en gång i tiden var största ägare i DONE och senare i Revenio, har återvänt till banan – och det med en rejäl satsning dessutom. Det är tydligt hur den fokuserade lilla pärlan har förvandlats till ett turnaround-bolag som återigen lockar de riktiga storspelarna.
Trots att det har blivit många inlägg från min sida i tråden på sistone, så dristar jag mig ändå till att dela detta så att ingen missar det. Det är visserligen typiskt informationsgivande därifrån igen, när man inte kan öppna upp om orsaken överhuvudtaget. Visst förstår alla att konsolideringen av Visionix siffror kräver mer tid än väntat, men när det inte nämns specifikt så får spekulanterna återigen bränsle
: Muutos Revenion taloudelliseen tiedottamiseen vuonna 2026 | Kauppalehti
Revenio Group Abp ändrar publiceringsdatumen för sin halvårsrapport för januari–juni 2026 samt sin delårsrapport för januari–september.
Revenio Group Abp:s uppdaterade kalender för finansiell rapportering för år 2026 är följande:
- Halvårsrapport 1–6/2026, tisdagen den 8.9.2026 (tidigare 6.8.2026)
- Delårsrapport 1–9/2026, torsdagen den 12.11.2026 (tidigare 29.10.2026)
Jag tycker att detta sköttes lite klumpigt av Revenio, i den meningen att de flesta nog kunde gissa omfattningen av arbetet med konsolideringen av Visionix – och siffrorna måste vara korrekta och utsikterna tydliga innan de publiceras. Dessutom är planeringen av rapporteringsstrukturen en ganska stor grej, då åtminstone jag skulle vilja ha transparens i de olika affärsområdena.
Trots detta lämnades de officiella datumen för Q2 och Q3 oförändrade vid tidpunkten för offentliggörandet av förvärvet (meddelat den 30.10.2025), även om andra ändringar gjordes direkt. De kunde ha flyttat fram dessa datum redan då, så att det inte skulle orsaka onödig förvirring nu. Det fanns säkert så många rörliga delar att dessa hamnade på avdelningen “vi återkommer till detta senare”.
Jag ser alltså inte detta som något väsentligt i sig och skulle inte se det som en indikation i varken den ena eller andra riktningen. Det är en stor process som pågår.
Här är en artikel om Visionix grundare Marc Abitbol och den nyligen genomförda sammanslagningen med Revenio.
Intressant artikel, värt att läsa, ger mer bakgrund för att ändå stanna kvar på Revenios resa. Tack!
Är inte detta ändå lite oroande: “It’s the connection on a personal level, but at least for one of them, BNP, I don’t think they would invest in us today. I also know that money from the Arab world that comes to Europe comes with conditions against Israel. With the merger, they wanted to write in a press release that Visionix is a French company. I told them not to write a lie. I founded an Israeli company.”
I pressmeddelandet stod det faktiskt att det var ett franskt bolag.
Fantastiskt, jag hade nästan kommit över det faktum att mitt största och mest långsiktiga innehav förvandlas till ett vilohem för franska klåpare, men nu visar det sig att deras ledare är en ränkfull sionist som skryter om att han inte längre pratar med sina progressiva släktingar. Släktingarna ångrar sig säkert nu när Revenios mjukisar har lagt upp schekel på bordet. Vi köpte ett underpresterande israeliskt bolag som utger sig för att vara franskt och betalade multiplar som vore det ett lönsamt växande USA-bolag.
Jag måste gå ut på en promenad för att rensa tankarna, men jag har inga planer på att ta livet av mig.