Kan säljaren dra sig ur affären på grund av Revenios kursfall? Enligt ett pressmeddelande den 13 april meddelas att 55,7 miljoner euro av köpeskillingen på 250 miljoner euro betalas med 2 485 707 aktier. Alltså 22,40 euro per aktie. Gårdagens stängningskurs var 14,18 euro per aktie, så köpeskillingen har sjunkit med över 20 miljoner euro. Bolagsstämman har redan kallats samman och styrelsen söker bemyndigande för 2 485 797 aktier, så de kan inte överlåta fler aktier till säljaren. Har jag förstått detta rätt? I meddelandet nämns även en 12 månaders lock-up för de nya aktierna.
Ny rapport:
Företagsförvärv är alltid nervösa, och inte utan anledning… Det är svårt att få alla önskade synergier i mål. Det finns gott om orosmoln, men å andra sidan har värderingen också tagit rejält med stryk igen.
Det frågades på Revenios konferens, svaret var att det inte går.
En helt normal premie. Det är väl sällan det värderas under börskursen eller har beaktats i priset.
Min och troligtvis även marknadens syn är att marginalen kommer att vara under mer och hårdare press än vad som t.ex. anges i Juhas rapport.
-25 % sedan min försäljning, en smärtsam men nödvändig försäljning. Återigen bevisar en dålig huvudägare att vi inte sitter i samma båt. Även ur ett värdeskapande perspektiv skulle jag gärna höra motiveringar om någon är av annan åsikt gällande Demant.
Kanske fokuseras det nu för mycket på den positiva sidan gällande hur synergier och integration lyckas. Mycket betydelsefullt visserligen, men det går obemärkt förbi att Revenios investeringsprofil har genomgått en total förändring.
Detta, i kombination med riskerna i företagsförvärvet, är gift. Även om förvärvet skulle lyckas ”ok”, kommer Revenios värdering inte att stödja värdeskapande utan att man skär bort de nya sidoskotten.
Tack för den informativa intervjun, och det var verkligen bra att få höra även andra än bara Toijala. Det blev ett köp baserat på den. Jag gillar att man vill växa; det gamla Revenios tillväxtutrymme började tydligt nå sin gräns, och med den där produktkombinationen verkar man faktiskt få tillgång till helt nya kundsegment, vilket öppnar upp för tillväxt på ett helt annat sätt. Dessutom ger erfarenheten från förvärvet av CenterVue som ett internationellt företagsköp ett bra ryggstöd; det är så att säga inte första gången man gör det här. Redan då fanns det tvivel om hur finnpojken skulle klara av att göra affärer med italienarna, och det gick ju hur bra som helst. Vi får avvakta och se i lugn och ro. Dessutom verkar åtminstone det tillfälliga sentimentet vara surt, vilket passar min egen köpfilosofi.
En liten detalj förresten från igår, som nog inte fanns med i rapporten eller intervjun. Det har ropats även här om varför ledningen inte köper, om det nu är en så bra deal. Det korta svaret är: för att juristerna säger att det är bäst att ni låter bli att köpa. Här är vi i en situation där transaktionen förvisso har offentliggjorts, men den är inte i mål än – och det råder informationsasymmetri. Och grundlinjen är ju att det är bäst att förbjuda allt, så gör man åtminstone inget fel.
Själv anser jag inte att detta är särskilt betydelsefullt för ledningens del, eftersom volymerna ändå inte skulle vara väsentliga i förhållande till Revenios storleksklass (utan att känna till någons förmögenhet). Signalvärdet skulle förstås vara positivt för vissa investerare. Men om samma tolkning även gäller huvudägaren Demant (innehav 24,48 %), så skulle ju köp därifrån kunna vara av en sådan omfattning att de faktiskt har betydelse. Enligt min uppfattning har Demant varit insider i transaktionen, eftersom stöd har sökts och erhållits därifrån. Sedan har det, åtminstone enligt nuvarande ägaruppgifter, inte köpts en enda Revenio-aktie under början av året. Jag har förstås ingen realtidsinformation, men även det lär väl avslöjas snart när ägaruppgifterna uppdateras vid månadsskiftet.
Det kan alltså vara en situation där förvärvets förmodligen starkaste förespråkare inte kan köpa samtidigt som tvivlarna säljer – vilket de förstås ska göra om de inte tror på caset. Jag vill understryka att detta än så länge är spekulation gällande Demant, men om det inte sker några köp denna månad, så är de nog också ”fast i insiderposition”. Vi får se hur situationen utvecklas.