Ambu - Revenio för endoskop

Danska Ambu är världsledande inom tillverkning av endoskop för engångsbruk. Traditionellt har endoskopier av mage, tarm och urinvägar utförts med återanvändbara enheter som tvättas mellan användningarna. Ambu har å sin sida introducerat ett engångsalternativ som är mer kostnadseffektivt och hygieniskt.

Marknaden för endoskop för engångsbruk uppgår för närvarande till cirka 500 miljoner USD per år och förväntas växa till 2,5 miljarder USD fram till 2024, då engångsenheter tar marknadsandelar från återanvändbara. I detta avseende har företaget många likheter med den mycket uppmärksammade Revenio, som också drar nytta av en situation där en bättre teknisk lösning ersätter den gamla.

På ett liknande sätt som det fanns nyheter om att en konkurrerande mätteknik hade orsakat coronasmitta i fallet med Revenio, har det också funnits oro för smittrisk med återanvändbara endoskop. Coronakrisen har fått efterfrågan på Ambus endoskop att växa ännu snabbare.

På marknaden finns för närvarande praktiskt taget en betydande konkurrent, amerikanska Boston Scientific. Marknaden är så stor att det finns plats för båda, och åtminstone Handelsbanken bedömer att konkurrensen främst är bra eftersom den påskyndar utvecklingen av hela marknaden och övergången till engångsanvändning.

Ambu har också två andra affärsområden (Anestesi och Patientövervakning), men det mest intressanta segmentet är visualiseringssegmentet, som tillverkar endoskop för engångsbruk. Ambus övriga segment har drabbats något av coronakrisen när icke-brådskande operationer har skjutits upp. På lång sikt befinner sig även de i växande branscher.

Företaget har ett något ovanligt räkenskapsår som slutar i september. Nästa år 2020/21 förväntas intäkterna växa med 16 %, men sedan accelerera till 24 % under räkenskapsåret 21/22. För räkenskapsåret 20/21 är EV/sales 11,6x och EV/EBITDA är 63,2x.

Aktievärderingsmultiplarna är alltså höga, men utsikterna är mycket attraktiva. Aktiekursen vid detta skrivande är 193,5 DKK.

Här finns mer information och företagets presentation:

35 gillningar

Intressant tips. Den accelererande tillväxten, liknande Revenios, är möjligen redan bakom oss, men utsikterna ser lovande ut. Baserat på en snabb genomgång verkar det som att Nordamerika ligger efter när det gäller att utnyttja denna teknik, eller så använder de sig av Boston Scientifics utbud. Hur som helst är marknaden där för dessa lösningar säkert enorm. En liten post har förvärvats, vi följer utvecklingen.

2 gillningar

Jag måste snabbt kommentera innan jag bygger upp en längre kommentar och börjar sätta mig in i företaget. Inom arbetslivet på sjukhus och i ambulanser är Ambu allmänt känt för andningsballonger. :slight_smile: Som term är Ambu=andningsballong. Det spelade ingen roll om den tillverkades av en konkurrent eller inte, man pratade och pratar alltid t.ex. “Ge mig en Ambu” eller liknande. :slight_smile: Så det är ingen brist på igenkänning, i alla fall inte.

3 gillningar

I början av coronakrisen ökade även försäljningen av dessa bälgpumpare, och forskare vid MIT utvecklade till och med en improviserad ventilator av dem.

Uppgången var dock övergående och efterfrågan på bälgpumpar under normala förhållanden är mycket stabil.

Intressant företag. Rapporten för Q3/20 var dock ganska dålig (?) och kursen reagerade från 220 till 190. Har någon tittat på vad som var orsaken? Jag har inte hunnit läsa rapporten mer detaljerat själv, mer än att jag har skummat igenom siffrorna.

I samband med Q3-rapporten* justerades helårsprognosen till den nedre delen av det tidigare angivna intervallet. Omsättningstillväxten förväntas bli ~26% (tidigare: 26-30%) och EBIT-marginalen ~12,5% (tidigare 12-14%).

*Obs: räkenskapsåret avslutas i slutet av september

3 gillningar

Det här skulle passa perfekt i min egen portfölj när det gäller branschdiversifiering! Jag försökte ta reda på hur marknaden för engångsutrustning är uppdelad. Boston Scientific är åtminstone en stor konkurrent, men vilka andra aktörer finns på marknaden och finns det konkurrensfördelar åt ena eller andra hållet. Ambu verkar ha en hel del nya enheter på gång.

Förra veckan rapporterade Ambu att deras engångscystoskop (virtsarakon tähystyslaite) hade fått myndighetsgodkännande för den europeiska marknaden. Detta är en av 12 enheter som Ambu har lovat att lansera före 2022.

Kvartsrapporten publiceras imorgon. Coronapandemins inverkan medför stor osäkerhet kring denna kvartals siffror.

1 gillning

Idag släpptes Q4-rapporten för FY2019/20. Tillväxten inom affärsområdet för endoskop var 81% och utgjorde 48% av bolagets omsättning under räkenskapsåret.

Tillväxten förväntas fortsätta på en god nivå. Antalet sålda endoskop var 1,085 miljoner enheter och för nästa räkenskapsår förväntas en försäljning på 1,3–1,4 miljoner enheter.

Den största besvikelsen var absolut vinstprognosen, som förväntas ligga kvar på samma nivå som det avslutade räkenskapsåret eller sjunka (EBIT-marginal 11–12%).

4 gillningar

{“content”:“Elilisen aktiekursreaktion var kraftigt negativ, och jag lade till den i portföljen under dagen när kursen var cirka -6% (cirka 190 DKK), eftersom jag inte anser att någonting i utsikterna har försämrats väsentligt jämfört med tidigare. Efterfrågeutsikterna för produkterna på marknaden utvecklas positivt, företagets tillväxt fortsätter starkt och kräver investeringar, vilket gör det uppenbart att det återspeglas i utvecklingen av den relativa lönsamheten. \n\nIdag seglar vi sedan på +6% (cirka 210 DKK) på dagsbasis, det vill säga vi återgick till nivån före igår. Vad som ligger bakom vet jag inte, jag har åtminstone inte stött på några nya nyheter ännu. Man kan inte alltid förstå marknadens reaktioner.”,“target_locale”:“sv”}

Vad har rört Ambua ett tag? Nu ligger den runt 260 DKK men jag kan inte hitta något nytt i de engelska pressmeddelandena.

Ambuss resultat kommer imorgon. Värderingsnivån är dock hisnande. Med siffrorna för räkenskapsåret 2021E, som slutar i september, är EV/EBITDA 89,4x. Om det blir en besvikelse imorgon kan fallet bli stort.

1 gillning

Någon som har några tankar om Ambus svängningar idag och kanske om själva företaget…?

Q3 släpptes för några dagar sedan: Investor Relations

Verkar fortfarande dyrt. Tillväxten har stagnerat något i år. Det skulle vara intressant att veta mer om varför och om problemen är tillfälliga.

1 gillning

I Salkunrakentaja finns en artikel om detta:

Artikeln hänvisar till Handelsbankens analys.

1 gillning

Eftersom tråden har varit död i åratal vågar jag ställa dumma frågor, även med lite osäker kunskap. Har någon som vet mer om ämnet följt endoskopimarknaden de senaste åren? Hur ser konkurrenssituationen ut nu när hälsovården har återgått till normala tider? När jag har gått igenom delårsrapporterna har tullar och valutor skapat motvind. Tillväxten har också lugnat ner sig, men är situationen så illa som kursen antyder, 5 år -75 %? Enligt dem själva är produkterna naturligtvis mycket avancerade, precis som hos alla andra, ändå förutspår de bara 10-13 % organisk tillväxt för i år.

2 gillningar

Detta företag gjorde dock sin största vinst någonsin 2025 (den ökade med cirka 2,5 gånger från 2024) och omsättningen växer mycket förutsägbart (år efter år). Jag tror att nedgången i aktiekursen bara är en korrigering av de senaste årens höga värdering. P/E-talet har dock legat länge på 200-300 tidigare. Nu har vi kommit ner till mer rimliga nivåer. Nedan finns Tradingeconomics P/E-talshistorik.

2 gillningar