Revenio som investering

Även ett erbjudande kommer för att kvitta bryggfinansieringen på 80 miljoner euro relaterad till affären.

Så allt måste betalas, eller hur?

– nya aktier 55,7 miljoner euro. Revenios marknadsvärde cirka 525 miljoner euro, det vill säga en utspädning på cirka 10 %

– lån 130 miljoner euro

– bryggfinansiering / 80 miljoner euro som ska kvittas med erbjudandet.
Nu finns det 26,680 tusen aktier, vilket innebär att cirka 3 euro extra skulle behöva läggas ovanpå nuvarande ägande för att finansiera affären. Kursen är nu 19,5, det vill säga cirka 15 % extra.

Det avtalade skuldfria och kontantfria transaktionsvärdet (enterprise value) är 290 miljoner euro. Försäljningspriset som ska betalas till säljarna är 250 miljoner euro, varav 55,7 miljoner euro kommer att betalas med nya Revenio-aktier. Den del som betalas som aktievederlag innebär att Visionix aktieägare behåller sin investering i det kombinerade företaget och är engagerade i dess långsiktiga värdeskapande.

Kontantdelen av köpeskillingen och återbetalningen av befintliga lån finansieras med befintliga kontanter, ny skuldfinansiering ordnad av Nordea Bank Abp (“Nordea”) (med vanliga villkor), som inkluderar ett amorteringslån på 130 miljoner euro och en bryggfinansiering på 80 miljoner euro (bridge-to-equity facility), samt ett låneupplägg beviljat av säljarna. Affären förväntas slutföras i slutet av andra kvartalet 2026.

Slutförandet av affären är villkorat av att Revenios bolagsstämma beslutar om:

• Att bemyndiga Revenios styrelse att besluta om en riktad nyemission av 2 485 797 nya aktier till säljarna i samband med slutförandet av affären.
  • Att bemyndiga Revenios styrelse att besluta om utgivande av aktier i den planerade nyemissionen på 80 miljoner euro efter slutförandet av affären.

Revenio har utsett Nordea som huvudarrangör för den planerade nyemissionen efter slutförandet av affären. Revenios största aktieägare, William Demant Invest, och säljarna, som tillsammans representerar cirka 30,92 % av Revenios aktier efter slutförandet av affären, har oåterkalleligen förbundit sig att teckna ett antal aktier som motsvarar deras ägande i den planerade nyemissionen efter slutförandet av affären. Nordea kommer att garantera den återstående delen av nyemissionen på vanliga villkor. Medlen från nyemissionen kommer att användas för att återbetala den bryggfinansiering som är relaterad till affären. Nyemissionen förväntas genomföras i mitten eller slutet av andra halvåret 2026.

Revenio Group – Företagsförvärv 2026 Revenio Group - Yrityskauppa 2026

21 gillningar

Fantastiska nyheter inför börsveckans start. Detta har vi väntat på.

1\. Starkt kompletterande produkt-, programvaru- och kundportföljer
Arrangemanget utökar Revenios erbjudande betydligt med nya diagnostik-, refraktions- och efterbehandlingslösningar. Dessutom tillför arrangemanget nya, avancerade programvara, distansvård, AI och datakapacitet till Revenio, som stöder övergången mot allt mer nätverksbaserade, effektiva och tjänsteorienterade verksamhetsmodeller för ögonvård.

Revenio och Visionix har mycket starkt kompletterande produkter och lösningar med liten överlappning. De skapar ett sömlöst integrerat erbjudande för ögonvård och utökar kundbasen. Med Visionix får Revenio ett betydande fotfäste inom kundsegmentet för optisk detaljhandel, där Visionix har ett brett produktsortiment. Arrangemanget skapar dessutom nya möjligheter för ett bredare och mer integrerat erbjudande av diagnostiska helhetslösningar och stärker Revenios förmåga att möta utvecklande marknadsdynamiker.

2\. Ungefär 2,5 gånger total marknadsexpansion (TAM) och snabbare tillgång till OCT-segmentet
Genom arrangemanget utökas Revenios totala marknad för ögondiagnostikutrustning med cirka 2,5 gånger, till cirka 2,5 miljarder USD. Utöver den betydande tillväxten på diagnostikmarknaden får Revenio tillgång till efterbehandlingsmarknaden och nya kundsegment. En bredare helhet och tillgång till marknadens snabbast växande segment skapar en starkare grund för hållbar tillväxt och långsiktigt kundengagemang.

Arrangemanget erbjuder strategiskt attraktiv tillgång till marknadssegmentet för optisk koherenstomografi (OCT), där Revenio för närvarande inte har något eget erbjudande. OCT-segmentet, som uppgår till cirka 0,7 miljarder USD, är ett av de snabbast växande segmenten inom ögondiagnostik. OCT håller snabbt på att bli en standardbehandling inom både oftalmologi och optometri, drivet av den ökande förekomsten av näthinnesjukdomar som kräver OCT-undersökning för diagnos och behandling.

Att utveckla OCT-kapacitet internt är tidskrävande, utmanande och kapitalintensivt. Arrangemanget ger Revenio omedelbar tillgång till detta högt växande segment genom Visionix starka produktportfölj, produktutvecklingsväg och etablerade OCT-marknadsposition både i USA och på andra nyckelmarknader.

3\. Över 20 miljoner euro i målsatt EBITDA-förbättring genom gemensam värdeskapande och synergier fram till slutet av 2029
Effektiviserad marknadsintroduktionsstrategi och betydande möjligheter för kanaloptimering och korsförsäljning

Arrangemanget stärker betydligt Revenios marknadsintroduktionsstrategi och utökar täckningen till sju nya länder där Visionix har en egen direktförsäljningsorganisation. Större kombinerade försäljningsvolymer skapar också möjligheter att utnyttja kombinerade försäljningskanaler och att expandera till nya geografiska områden med en direktförsäljningsmodell, vilket möjliggör förbättrade marginaler i flera länder. Denna strategiska förändring förväntas möjliggöra en betydande förbättring av både försäljning och lönsamhet. Ytterligare synergier förväntas också från harmoniseringen av distributörsnätverket, vilket möjliggörs av en bredare produktportfölj och ökade försäljningsvolymer.

Samtidigt som arrangemanget utökar det kombinerade erbjudandet, möjliggör det också korsförsäljning inom befintliga kundrelationer, särskilt inom kompletterande produktkategorier. Den mest betydande identifierade potentialen finns särskilt inom OCT- och bildlösningar. Revenio förväntar sig också merförsäljning och tillgång till tidigare outnyttjade kundsegment tack vare det starkare kombinerade erbjudandet, vilket bygger på kompletterande portföljer, kontinuerlig innovation och gemensam produktutveckling.

• Multiplar med 2025 års siffror: EV, Sales 2. EV/EBITDA 17,5, EV EBIT 27,5 P/B 2,3. Jag tycker att det är ganska rimliga multiplar. Och finansieringen av affären är rimlig, där även nuvarande ägare kan delta och ingen alltför stor riktad emission gjordes (vilket skulle späda ut nuvarande ägares andel). Men viktigast är att skuld också används.

Särskilt viktigt anser jag att TAM-expansionen och den länge efterlängtade OCT-marknadsöppningen samt de kompletterande produkt-, programvaru- och kundportföljerna är. Revenio kommer att bli en riktig stor aktör, fantastiska nyheter för finländarna.

26 gillningar

{“content”:“Jag hoppas du har rätt med din positiva syn. Jag fick inte känslan av “bra nyhet” trots att den efterlängtade OCT nu äntligen kommer. Resultatet per aktie kommer att minska, och att bygga en sådan här komplicerad struktur medför oftast höga kostnader och lite ull. Jag är kanske alltför pessimistisk, mina rosenröda Revenio-glasögon har försvunnit med åren.”,“target_locale”:“sv”}

60 gillningar

”Fantastiska nyheter” – det återstår att se i det här skedet. I åratal har Revenios vd & co pratat om att de ständigt siktar på företagsförvärv, men att kandidaterna har varit för dyra. Och investerargruppen har också väntat på ett köp som en häst på heta kol. Revenio tar nu rejält med lån och särskilt i en miljö med stigande räntor kommer det att finnas mycket att bära. Finanschefen är just på väg att lämna och man har bara hittat en tillfällig ersättare. Det blir intressant att se hur integrationen av kulturerna lyckas, det franska kan vara utmanande. Har vd:n redan kommit överens om att börja med franskstudier?

25 gillningar

Vid en snabb anblick verkar företagssammanslagningen resultera i ett inte lika sexigt företag som Revenio var som “singel”. De viktigaste nyckeltalen försämras drastiskt, så kan vi i fortsättningen fortfarande tala om ett kvalitetsföretag?

13 gillningar

Här är webcast-länken till presskonferensen som börjar kl. 14:

6 gillningar

Stora företagsförvärv väcker alltid många tankar, både åt ett håll och åt det andra. När jag såg nyheten i morse började jag genast fundera på sannolikheten för att företagsförvärv lyckas på en övergripande nivå och gick till kontoret med en grimaserande min på Helsingfors gator.

Här är en intressant tabell över framgången för olika typer av förvärv, även om jag inte är säker på exakt vad kriteriet för framgång är här. Är det skapandet av aktieägarvärde, eller är det ledningens bonusar kopplade till omsättning och rörelseresultat? :wink:

Källa.

En bra tumregel är att företag som gör många men små förvärv ofta blir bättre på att skapa värde (t.ex. svenska serieförvärvare). Däremot flyttar företag som gör sällan men stora affärer oftast aktieägarvärde till säljarna och skaffar sig samtidigt problem. :smiley:

Vanliga problem vid företagsförvärv:

-Köparen betalar för mycket.
-Byggande av imperium: ledningen får ett större företag att leda. Aktieägarna får inte en mer värdefull aktie att äga.
-Köparen tror sig känna företaget bättre än vad det faktiskt är.
-Överoptimistiska synergimål. Forskning visar att kostnadssynergier är “lättare” än de mycket omtalade “försäljningssynergierna”.
-Om en stor fusion misslyckas tar den enormt mycket av ledningens tid och uppmärksamhet från andra håll.
-Förvärv drar lätt på sig mycket skulder.
-Utspädning av aktiekapitalet. Om du har en utmärkt verksamhet, varför dela med dig av det goda till andra? Visst kan aktieemissioner också sprida risk men… Utspädning är av ondo. Hälsningar, ordförande för Partiet för Återköp av Egna Aktier.

Detta är allmänna kommentarer, Juha får kommentera detta enskilda fall med Revenio, men jag ville berika diskussionen med ett “base rate”-tänkande som jag talade om tidigare även i Vartissa.

58 gillningar

En åsikt att beakta.

52 gillningar

Jag är försiktigt optimistisk om den här nyheten, men jag måste fördjupa mig och tänka mer på saken. Ett slags företagsköp behövde göras, eftersom det har övervägts i åratal och Revenio behövde ett sådant.

Plus:

• det var bra att höra om kompletterande produkter mellan företagen, att köpa ett företag som säljer samma produkter i Frankrike skulle ha varit ganska fatalt.
  • sker huvudsakligen med skuld och inte med en stor aktieemission
  • OCT-kompetens har saknats, nu har vi den.

Frågetecken:

• företagsköpets stora storlek
  • Frankrike
  • synergiernas tidsplaner

Jag hoppas att ledningen har undersökt fallets lönsamhet noggrant nu och i framtiden för de nuvarande ägarna, eftersom det har slipats så länge. Låt oss inte fördöma det som ett dåligt drag ännu, åtminstone på pappret kan 1+1 vara ett resultat av mer än två.

18 gillningar

Kombinerad produktportfölj:

29 gillningar

Det är en stor tugga i förhållande till Revenios egen omsättning. Min egen ståndpunkt är att jag kan vänta på bevis på framgång och en sjunkande aktievärdering fram till år 2028. Parisvåren lockar :slight_smile:

6 gillningar

{“content”:“Teckningskursen för aktierna i den riktade emissionen var, såvitt jag vet, 22,4 euro. Dagens pris är 18,5 euro.”,“target_locale”:“sv”}

11 gillningar

{“content”:“Mitt meddelande kanske inte helt passar in i företagsspåret, men jag skriver det ändå. Jag har följt Revenio länge, men har bara varit ägare i en månad. Det kändes som att säkerhetsmarginalen började bli tillräcklig för ett företag som anses vara av hög kvalitet. Morgonens nyheter orsakade dock främst bestörtning, och jag valde att sälja min position, som bara var i uppbyggnadsfasen, vid öppningen. \n\nBara rubriken ”Revenio accelererar tillväxt och värdeskapande genom att förvärva…” är som tagen direkt ur läroboken för investerarrelationer för ”mörnijäyhtiö”-företag (sv. ”långsamtgående bolag”). Man gör ett förvärv som kraftigt ökar omsättningen, vilket möjliggör synergier och helt nya produktportföljer. Värdeskapandet skalas vackert på Excel-modellens nedersta rader, men i verklig operativ verksamhet är det utmanande. Har den organiska tillväxten i den s.k. gamla verksamheten nått vägs ände, när man måste expandera till produkter och verksamheter med (svagare marginaler)?\n\nAffären skulle vara något så när förståelig om den gjordes till ett lågt pris, då värdeskapandet inte skulle kräva lika stora trollkonster. Till exempel kan en verksamhet med en värdering på 10-15x för ett bolag som handlas till 20x rörelsevinst vara intressant, om kvalitetskriterierna är åtminstone desamma och koncernen snabbt kan svetsas samman till en enhetlig helhet. I Revenios fall betalas det rent ut sagt orimliga multiplar för en verksamhet som verkar betydligt mindre kvalitativ. Genom LBO-modellens färgade glasögon och med EV/EBITDA-multipeln känns värderingen bara något stram. För den som är starkt prisdriven och tittar på EV/EBIT-multiplar verkar köpeskillingen rent ut sagt förbluffande. Nåväl, säljarens rådgivare har säkert lyckats presentera några justeringar.\n\nLåt oss hoppas att mina farhågor visar sig vara felaktiga och att Revenio om 5 år är ett betydligt mer värdefullt företag än idag. Jag måste fortsätta följa situationen och eventuellt hoppa tillbaka som ägare om det börjar visa sig tecken på framgång. Priset kommer naturligtvis att vara helt annorlunda då, men det gäller även riskerna.”,“target_locale”:“sv”}

34 gillningar

Den här affären påminner mig om Soneras UMTS-affärer för drygt 20 år sedan, inte minst på grund av Varelius.

Min egen kunskap om Revenio och köpeobjektet räcker inte till för en djupgående analys, men min första reaktion i morse var :face_vomiting:

Jag önskar dock företaget och dess ägare lycka till!

12 gillningar

Revenio kommer att bli mer och mer “Full Stack” inom ögonhälsa – men jag är skeptisk till om det går att skapa mervärde genom att vara full stack inom detta område. Det verkar inte spela någon roll om optikkedjans/läkarmottagningens ögontrycksmätare/OCT-apparat/kamera/refraktometer kommer från samma/olika tillverkare. På sätt och vis ser jag visionen där alla dessa funktioner integreras till en datacentrerad lösning som ger användaren mervärde baserat på den data den producerar, om det går att skapa, då kanske det finns något i det. Men detta är fortfarande spekulation.

I de förvärvade funktionerna är överlappningen lyckligtvis bara kameror, men apparaterna är produkter med låg marginal, i en mycket konkurrensutsatt bransch.

Det återstår att se om en full stack-strategi skapar värde. Ett bevis på det.

20 gillningar

Fanns det någon information om Revenios AI, om den går framåt, är på väg att tas i bruk (bildtolkning?) eller om det bara blir en projektövning?

Bara inkluderingen av AI och investeringarna i det har varit som att hälla extra sand i Sahara, och när man tänker på förvärvsmultiplarna i kombination med de senaste årens affärsresultat, var det slutet på mitt långa ägande.

Köpeskillingen är helt vansinnig. Det förvärvade företaget är som ett lapptäcke och jag är mycket skeptisk till synergieffekterna. Vid förra årets bolagsstämma frågade någon “följer ni inte alls aktiekursen när ni köper något så att vi skulle behålla/växa i marknadsvärde och fonder skulle bli tvungna att köpa…” (inte ordagrann formulering). Tja, ledningen eller styrelsen svarade att de inte köper något bara för att köpa. Och ändå gjorde de det nu.

Jag var själv redan mycket skeptisk till den verkställande ledningen, Toijala. Revenio har inte varit samma företag de senaste åren och investeringarna verkar ha försvunnit någonstans med sina fördelar, som nämndes i inledningsstycket. Marginal och tillväxt är bara ett minne blott. För att inte tala om efter förvärvet. Revenio köper ett större företag än sig självt, dessutom till ett absurt pris, så det var svårt att motivera detta för mig själv längre. När CFO Pulkkisens avgångsbesked sedan kom nyligen, var det en kallsvettig panna. Mer än kursnedgången. Jag kan verkligen inte se Pulkkinen-andan i detta förvärv, och en match som Centervue är ganska långt borta, och är nu bara en kåt och våt dagdröm.

Vid något tillfälle spårade fokus ur, multiplarna sjönk i samband med det, och nu slutgiltigt. Jag köper alltså inte ledningens förklaringar om marknadssituationen fullt ut.

Allt som allt. Mycket svårt att förstå motiven för detta förvärv när det gäller pris och kultur.

33 gillningar

När det finns en betydande del i portföljen, tog jag en stund att granska den.

Den 9.2.2023 frågades Revenios vd Toijala om OCT. Svaret var att “Vi ska försöka lösa det på något sätt.” Var det här svaret nu?

Att utnyttja Thirona kräver tydligen just OCT-bilder. Detta förvärv tog lång tid. Tidigare förfasades man ibland över att det fanns kandidater, men att de var dyra. Priset verkar inte ha sjunkit.

Men visst, denna affär måste vara bättre än vad det ser ut på avstånd.

Förtroendet är starkare än någonsin. Informationen räcker inte för att föreställa sig vilken typ av helhetsbild som håller på att skapas, när Oculo och andra beaktas. Antingen blomstrar det och skjuter i höjden, någon köper ut det eller så misslyckas ansträngningen och vissnar som ett bra försök.

Hur kommer företagsköpet att påverka förmågan att fortsätta mot att bli en aktiearistokrat?

7 gillningar

{“content”:“Jag lyssnade på presskonferensen och funderade samtidigt på varför jag köpte Revenio för tio år sedan. De första åren utan extra finesser var inte lätta; då pratade småinvesterare mycket om hur större konkurrenter skulle köpa upp eller krossa marknaden. Sedan kom FDA-tillstånd med förseningar och senare förvärvet av Centervue. Det passade med de andra produkterna och priset var inte för högt. Varför pratar jag om gamla saker? Jag hittade inte längre det där ”något” i detta nya företag som fick mig att fortsätta vara ägare alla dessa år.\n\nNettoskuldfri och tillväxt med hög marginal. Ja, tillväxten har avtagit de senaste åren. Jag antog att det nya förvärvet skulle vara mindre och därmed kunna betalas helt eller åtminstone nästan helt med kontanter. Jag hoppades på OCT och kanske något annat. Det skulle ha gett mer välbehövlig tillväxt.\n\nIstället fick vi idag bland annat optikbutiker, som jag inte vill äga, och alldeles för mycket skulder. Synergierna låter ganska optimistiska. Jag har i mitt eget arbetsliv upplevt ett företagsköp som anställd hos det köpta företaget. Det var ett mycket enklare fall än detta. Nästan samma företagskultur och samsyn om framtiden. Trots det fanns det interna stridigheter under lång tid.\n\nDetta känns tråkigt och jag skulle gärna låta bli. Men mina egna investeringsregler måste följas utan undantag, annars är de meningslösa. Företagets egen verksamhet är inte längre ett skäl att äga Revenio, så aktierna måste säljas. Externa tillfälliga motvindar skulle jag klara av, de brukar förbättras med tiden. Dåliga företagsköp och problem som följer av dem förbättras inte ens av en konjunkturuppgång. Den döljer dem bara falskt.\n\nMed mitt genomsnittspris är Revenio fortfarande en bra investering även med nuvarande kurs. Med priserna under coronaåren hade det naturligtvis varit utmärkt att sälja, men det är efterklokhet. Med sådan information skulle jag vara mångmiljonär i någon fiktiv värld. (Inte tack vare Revenio, men generellt som ägare av en tidsmaskin) Jag skulle dock ha slösat bort pengarna på en mycket värre katastrof. Vad vi lärt oss av detta återstår att se i framtiden och är föremål för djupare eftertanke. Därmed konstaterar jag sorgset att våra vägar skiljs åt hädanefter. Revenios och min. Adjö! Framåt och mot nästa tillfällen.”,“target_locale”:“sv”}

55 gillningar

Det var 22,4 eur…
Du kan se fler bilder om du öppnar webinariet.
Jag orkar inte lyssna på stugan, Q&A skulle förmodligen vara intressant.

20 miljoner euro går till spillo 2026/7 - jag korrigerar ‘engångskostnader’, som alltså betalas med riktiga pengar.

11 gillningar