Det är glasklart för mig vad beräkningarna för lönsamhetsförbättringar baseras på.
Huruvida det är enkelt och om det slår igenom i den utsträckning som planeras är sedan en annan sak.
Sammanfattningsvis: egna säljare ut i den mån det är möjligt och bredare produktportföljer för återförsäljarna, vilket ger Revenio mer hävstång i marginaldiskussioner, möjligheten att välja de bästa återförsäljarna osv.
Därtill tillkommer givetvis andra möjliga överlappningar inom IT osv., men de är förstås tydliga.
Jag minns inte hur mycket detta har diskuterats i tråden, men själv antar jag alltså att tyngdpunkten förskjuts mer mot återförsäljarkanalen, snarare än direktförsäljning. Givetvis kommer det att finnas någon form av hybridmodell som helhet. Exempelvis i USA tycks båda ha egen direktförsäljning och där torde den “enklaste” synergipotentialen finnas.
Separat bör nämnas detta “One-stop-shop”-koncept som betonas i flera av bolagets utspel. Dess betydelse är omöjlig att bedöma som lekman, men vi får hoppas och lita på att företaget har rätt i dess tyngd. I praktiken mäts det i hur väl återförsäljarna kan sälja ett brett spektrum av olika (nya) produkter och hur kundernas köpbeteende fungerar.