Stämningar från bolagsstämman
Först måste jag konstatera hur nöjd hela Revenios ledning, inklusive Demant, är över det kommande företagsköpet. Under den informella delen talade jag med Jouni Toijala (vd), Arne Boye Nielsen (styrelseordförande), Erkki Tala (vp, products) och Nicklas Hansen (Demant, cif), och alla hyllade affären och hur bra den är med tanke på Revenios framtida tillväxt. Det är säkert så det ska vara; ingen från styrelsen eller ledningsgruppen kommer direkt och pratar med investerare och verkar besviken.
I Juhas maratonintervju gick man verkligen igenom allt som fanns att gå igenom i det skedet, och jag lyckades inte gräva fram särskilt mycket nytt. Här är några spridda tankar från diskussionerna, det kan vara relevant information eller sådant som redan har behandlats.
Det stod klart direkt i början när jag pratade med herrarna att man ville köpa allt, inte bara OCT. Åtminstone när jag styrde samtalet mot OCT så påpekades det ofta att man även ville ha refraktionssystemen. Där ser man tydligen något slags värdeskapande som vi kanske inte förstår än. Jag förundras dock över uttalandet eftersom dess målmarknad bara är 0,3 miljarder, medan OCT är 0,7 miljarder (total TM = 2,5 miljarder), men jag är ingen expert på branschen så jag överlåter det till er som förstår sektorn bättre.
Värderingen av förvärvet diskuterades länge, men som Juha också har lyft fram här: om allt går i mål så som Toijala hoppas, så är detta inte superdyrt. När jag pratade med Nicklas Hansen från Demant så ansåg han inte att värderingen var hög; han har 100 % förtroende för att synergier och effektiviseringsåtgärder kommer att genomföras. Till 2029 ska man uppnå en förbättring av EBITDA på över 20 miljoner euro, och det sades vara en verkligt realistisk siffra. Redan för 2027, det vill säga nästa år, fanns ett numeriskt värde satt, men tyvärr hann jag inte skriva ner det.
Visionix lönsamhet har väckt mycket diskussion, och Revenio är inte nöjda med den. Jag frågade om man planerar att stänga Visionix renrum och gå över till en Icare-liknande modell med legotillverkning, men jag fick inget riktigt ordentligt svar, och det är säkert inte ens bestämt än. De sa att Visionix har “know-how” att göra saker, vilket kan göra det svårt att flytta produktionen, men å andra sidan har Revenio bevisat hur man effektiviserar verksamheten just genom underleverantörer. Erkki nämnde att de har en tydlig “playbook” för hur de ska börja effektivisera produktionen, men det framgick inte mer än så i samtalen. Jouni skrattade redan åt frågorna om Frankrike och hur investerare ständigt bombar honom om hur ineffektiva fransmännen är. Det ligger säkert någon sanning i det, men Arne konstaterade att han ser väldigt många likheter mellan Visionix och Revenio vad gäller kultur, FoU (R&D) osv.
Företagsledningen var också mycket nöjd med det framtida distributionsnätet. Vad jag förstod så har Visionix mycket direktförsäljning i olika länder och nu får Revenio full tillgång till detta, vilket verkade vara ett stort plus.
Angående den kommande företrädesemissionen så kommer den att ske i slutet av H2/2026, det kan till och med dröja till alldeles i slutet av året.
När jag lämnade mötet kände jag mig nog inte mycket klokare än när jag kom dit. Tiden får utvisa vad som händer.
Edit: Jouni hade knackat på Visionix dörr i 2 år.