Bara inkluderingen av AI och investeringarna i det har varit som att hälla extra sand i Sahara, och när man tänker på förvärvsmultiplarna i kombination med de senaste årens affärsresultat, var det slutet på mitt långa ägande.
Köpeskillingen är helt vansinnig. Det förvärvade företaget är som ett lapptäcke och jag är mycket skeptisk till synergieffekterna. Vid förra årets bolagsstämma frågade någon “följer ni inte alls aktiekursen när ni köper något så att vi skulle behålla/växa i marknadsvärde och fonder skulle bli tvungna att köpa…” (inte ordagrann formulering). Tja, ledningen eller styrelsen svarade att de inte köper något bara för att köpa. Och ändå gjorde de det nu.
Jag var själv redan mycket skeptisk till den verkställande ledningen, Toijala. Revenio har inte varit samma företag de senaste åren och investeringarna verkar ha försvunnit någonstans med sina fördelar, som nämndes i inledningsstycket. Marginal och tillväxt är bara ett minne blott. För att inte tala om efter förvärvet. Revenio köper ett större företag än sig självt, dessutom till ett absurt pris, så det var svårt att motivera detta för mig själv längre. När CFO Pulkkisens avgångsbesked sedan kom nyligen, var det en kallsvettig panna. Mer än kursnedgången. Jag kan verkligen inte se Pulkkinen-andan i detta förvärv, och en match som Centervue är ganska långt borta, och är nu bara en kåt och våt dagdröm.
Vid något tillfälle spårade fokus ur, multiplarna sjönk i samband med det, och nu slutgiltigt. Jag köper alltså inte ledningens förklaringar om marknadssituationen fullt ut.
Allt som allt. Mycket svårt att förstå motiven för detta förvärv när det gäller pris och kultur.