Tak til Jaska for at starte tråden. Dette er helt sikkert et firma, jeg gerne vil investere i, men jeg er selv lidt i tvivl om, hvordan forretningsmodellen kommer til at fungere. Kursen er også skudt i vejret siden IPO’en, så værdiansættelsesmultiplerne skræmmer mig også lidt.
På den anden side er efterspørgslen efter produkter som disse efter min mening virkelig stor, så man skulle tro, at Renewcell også ville kunne tage en bid af kagen. Jeg tror ikke, at en stigning i efterspørgslen nødvendigvis kræver EU-regulering, da tøjfirmaer selv allerede er på vej i denne retning. Ansvarlighed og bæredygtighed er en brandfordel. For eksempel udvikler Marimekko (som jeg har i min portefølje) intensivt ansvarligheden af deres tøj sammen med deres partnere. Jeg husker endnu ikke at have læst om en løsning som Renewcell, men for noget tid siden blev der f.eks. annonceret et samarbejde med et firma, der udvikler naturlige farver til tøjindustrien.
Hvad jeg har lært om branchen via Marimekko, er, at jeg ser potentialet som meget stort. At finde marginer i H&M-prisklassen kan være udfordrende, men i premium-produktkategorien ser jeg især mulighed for at tjene mange penge. Så jeg er ikke sikker på, om H&M’s ejerskab kun er en god ting. Lidt her frygter jeg også, at H&M styrer dette firma med sine egne interesser for øje, og ikke så meget Renewcells overordnede interesse.
Jeg må fortsætte med at reflektere og studere denne sag.