Bra så !
Som en intressant övning kan man fundera på om det blir en positiv effekt på kursen ifall vi i natt eller under dessa vintermånader får höra att lanseringsschemat för Resonant är Q2 (eller Q3).
Baserat på Mäkis videoframträdande gav AI en 80 % sannolikhet för att ett offentliggörande sker under Q2. Jag är själv inne på samma linje; Mäki pratade ganska självsäkert och gav mig intrycket av att lanseringsschemat så att säga ligger i deras egna händer.
Det lär knappast bli några väsentliga utannonseringar efter detta innan evenemangen i slutet av våren/början av sommaren. Sannolikheten för en lansering under Q2 sjunker enligt min mening till en mycket låg nivå om vi inte får höra något idag. Utgivningsschemat ligger förstås i egna händer, med den enda begränsningen när spelet är färdigt.
Ett riktigt trevligt klipp med gameplay.
Remedy verkar tydligen leta efter sätt att förstöra leveldesignernas mentala hälsa ![]()
Det blev inget släppdatum, men de första reaktionerna på gameplay-reveal-videon ser riktigt bra ut. Som tur var kom det heller ingen DmC 6-reveal, vilket skulle ha tagit uppmärksamhet från den här trailern.
Alan Wake 2 hade sin Gameplay Reveal den 25.5.2023, vilket var ca 5 månader före lanseringen den 27.10.2023 (eller ursprungligen 17.10.23). Vid samma reveal i maj fick vi dock även veta Alan Wake 2:s lanseringsdatum och förhandsbokningarna drog igång, vilket vi inte fick för Resonant nu.
Visserligen har marknadsföringsfönstren i spelbranschen generellt blivit kortare under årens lopp i takt med att konsumenternas uppmärksamhetsspann har blivit allt kortare. Även Remedys begränsade marknadsföringsbudget skulle kunna begränsa marknadsföringsfönstrets längd.
Visst minskade chanserna för Q2 här, men jag skulle kanske inte kasta in handduken helt när det gäller det än. Juni efter SGF eller augusti är enligt min mening fortfarande de enda fungerande lanseringsfönstren i år sett till nuvarande information.
Marknadsföringsåtgärderna för spelet lär väl fortsätta inom kort.
Vi hoppas att ni uppskattade denna första utökade titt på Control Resonant-gameplay. The West Incursion Zone är bara en del av en mycket större och märkligare resa, och vi ser fram emot att dela mer med er under de kommande månaderna.
–
https://blog.playstation.com/2026/02/12/new-gameplay-details-on-control-resonants-supernatural-action/
En hel del av Sonys största titlar saknades i showen, och jag ser det som möjligt att Sonys Showcase äger rum i april i år istället för i slutet av maj.
Här är Sonys egen lista över de mest efterlängtade spelen som kommer 2026:
The most anticipated games coming to PlayStation 5 in 2026 - Guides and Editorial | PlayStation (Finland)
Kommande från Playstation:
Wolverine hösten 2026
Saros – 30.4
Halo: Campaign Evolved – 2026
Kommande från externa parter men som har synts tydligt i Sonys events:
Pragmata – 26.4
007 First Light – 27.5
Dune Awakening – TBA – 2026
Onimusha: Way of the Sword – 2026
I praktiken behöver Pragmata och Saros ett event där en Release Trailer släpps. Saros är dessutom ett relativt profilerat Sony-spel (Housemarques senaste). Utöver detta, om Dune Awakening, Halo och Wolverine ska släppas under det här året, lär de troligen få sina release date-trailers i Sonys egna events före SGF. Givetvis är detta fortfarande helt och hållet spekulation och det återstår att se.
Här listas reaktioner från olika streamers på trailern för Resonant. Reaktionerna är till största del mycket positiva och särskilt att man kan springa på väggar och dylikt får ett bra mottagande. Maximilian Dood misstänker att ryktena om Devil May Cry 6 har tagit fart från den här trailern efter att någon sett ett klipp från den utan att veta vilket spel det rörde sig om. Hoppas att detta stämmer ![]()
Luke Stephens - 5,2k visningar
Asmongold - 72k visningar
Maximilian Dood - 19k visningar
Kul att se att marknadsföringen är aktiv. Spelet såg bra ut och att trixa med gravitationen var en bra idé. Jag blev inte helt övertygad av striderna, och många på nätet verkar tycka detsamma. På den fronten har Remedy en del att göra.
Det nämndes bara ”2026”. För mig är det helt tydligt att spelet kommer att visas på något av de traditionella eventen under senvåren/försommaren (SoP/Summer Game Fest/Xbox) där lanseringsdatumet för hösten tillkännages.
Det behöver de inte, generellt sett visas inte lanserings-trailers för spel på event. De läggs upp på Youtube ungefär en vecka före lansering.
Det är möjligt, men till exempel om man snabbt tittar på trailers från Gamescom 2025
Tre av dessa var lanseringstrailers (Launch Trailers):
Daemon X Machina: Titanic Scion
Void/Breaker
Delta Force
inZoi: Island Getaway DLC
Likaså om man ser till Remedys historik, så hade AW2 en launch-trailer i Xbox Partner Preview och Control en launch-trailer på Gamescom 2019.
Visst släpps också många spel med egna trailers separat. Faktum är dock att man får bättre synlighet för lanseringen om launch-trailern visas vid något event snarare än bara som en fristående trailer. Jag ser dock, med tanke på hur mycket PlayStation har kvar att göra gällande lanseringsdatum-trailers och marknadsföring för i år, att en Showcase möjligtvis kommer att ske i god tid före SGF.
Svårt att säga, man får vänta på en riktig gameplay-trailer eller en djupare gameplay “deep dive”. Det vi såg var dock ett område precis i början av spelet, och troligtvis ville man visa det relativt tydligt och begripligt vad som händer i striden, då det fanns så mycket annat intressant i trailern samtidigt – särskilt gravity-shift-mekaniken var i starkt fokus. Det blev ju rörigt redan i den flygande bossstriden när kameran samtidigt vänds upp och ner, man väjer för lasrar och spöar upp fienden.
Men jag fick samma första intryck själv – är combat för långsam för dagens dopaminmättade spelarbas, och blir melee-combatens ragdoll-effekter vid träffar och andra effekter för bleka?
I början av trailern fanns några klipp med lite mer action och fler fiender på skärmen samtidigt, och bossstriderna såg bättre ut baserat på vad vi såg. Bossstrider har traditionellt sett varit svaga hos Remedy.
För mig är det dock allt annat än självklart.
Jag tycker att marknadsföringsfönstret är alldeles för långt och ologiskt för en lansering i september eller senare, om man redan i början av februari visar en gameplay-reveal och sedan väntar tre månader på nästa trailer. Man bygger inte upp något momentum på det sättet. Om man måste vänta till sommaren på nästa trailer har de flesta utom kärnfansen glömt bort spelet. Till exempel i @Henkka reaktionsvideor kände två streamers inte igen spelet direkt, utan konstaterade först senare att “just det, det här såg vi på TGA”.
Som jag skrev tidigare har marknadsföringsfönstren stramats åt avsevärt över tid, särskilt de senaste åren. Från 2023: AC: Mirage 4,5 månader, Spider-Man 2 var 5 månader och Avatar: Frontiers of Pandora 6 månader från gameplay-reveal till lansering. Förra året hade Mafia: The Old Country 3 månader och Dying Light 3 månader, även om den sistnämnda var en “gameplay premiere” och inte en reveal.
Under 2021 var ledtider på ungefär ett år fortfarande normala. Särskilt Sony och Ubisoft har gått över till en kortare cykel på 4–6 månader. Endast de absolut största IP-titlarna i branschen kan kanske upprätthålla ettårscykler.
Nu har man gått från tease/announce till att börja utbilda spelarna – det här är mekanikerna (bl.a. gravity shift) och så här ser spelet ut. Det är inte logiskt att gå tillbaka till radiotystnad nu, utan nu kommer man troligtvis att fortsätta utbilda spelarna genom olika “dev diary”-aktiviteter och liknande. Annars glömmer spelarna bort det och intresset svalnar. Marknadsföring handlar om momentum och hype. Detta kommer sedan troligtvis att kulminera senare under våren i en mer actionfylld gameplay-trailer eller deep dive med förbeställningar och releasedatum.
Det är också svårt att tro att det visade klippet bara var en “Vertical Slice”, med tanke på Markus Mäkis uttalanden om produktionen samt årets lanseringsfönster.
Spelet kommer säkert att visas på vårens och sommarens event, men jag tror inte att man behöver vänta ända till SGF på ett releasedatum eller att förbeställningarna drar igång.
Tiden får utvisa.
I och för sig håller jag med om ganska många saker, men för mig går det inte ihop att man inte skulle berätta lanseringsdatumet och starta förbokningar om spelet verkligen är tänkt att släppas om några månader. Eller åtminstone ett lanseringsdatum i stil med “våren 2026”. Det här stora evenemanget med en stor publik skulle ha varit rätt tillfälle för det. Om inte nu, var då? Det är det som skaver rejält i logiken.
Den långa marknadsföringen beror delvis på att de ville ha med spelet på Game Awards. Jag tycker att en marknadsföringsperiod på ca 9 månader är helt okej i sig. Det är motsvarande som för t.ex. RE9. Det spelet har varit i blickfånget på ett eller annat sätt i nästan varje evenemang sedan det utannonserades. Det är inte radiotystnad.
Jag håller med om att situationen är oklar. Men inte om att en höstlansering är säker. Vanligtvis börjar förhandsbokningarna och lanseringsdatumet ges i samband med en Gameplay Reveal. Så skedde inte med Resonant. Å andra sidan, om vi ska vara ärliga, även om den här gameplay reveal-trailern var helt okej (98 % positiva på Youtube), så var den enligt mig inte lika bra som announce-trailern, och räckvidden blir troligtvis därefter.
Om det finns bättre saker att visa från spelet, så bör man spara release date och förhandsbokningar till dess. Det här är nu den väsentliga frågan: var detta gameplay det bästa man hade att visa?
Capcom och RE9 är just exempel på spelbranschens största IP:n och den enorma marknadsföringsapparat som tillhör en gigantisk utgivare, som under 9 månader kan berätta om sig själv i jämn takt och trycka ut trailers och annat marknadsföringsmaterial i ökande takt. Jag har redan tappat räkningen på hur många trailers och hur många event det har varit med i. Remedy kan inte jämföras med Capcom och Resident Evil-IP:t kan inte jämföras med Control. De spelar i helt olika divisioner. Atte förutspår, om jag minns rätt, en marknadsföringsbudget på 10–15 miljoner euro för Resonant, alltså mindre än en tredjedel av budgeten. Resident Evils marknadsföringsbudget är säkert mångdubbelt större.
För mig såg gameplayet kul ut och det där med att leka med gravitationen är en mekanik man sällan ser. Förhoppningsvis finns det dock även annan typ av gameplay i spelet, då även det där blir tråkigt utan variation.
I det här klippet såg det nästan för enkelt ut att puckla på fienderna utan utmaning, men de har nog valt ett lätt parti i spelet.
Om man jämför detta med Control 1-trailers, så är det här redan nu mycket intressantare och spelmekanikerna mer mångsidiga än i det förra spelet. Man får hoppas att Remedy nu börjar mata ut mer gameplay så att spelarna får se.
Ganska bra trailer, även om närstriderna såg lite tama ut. Eller så har det bara kommit för många sådana här spel de senaste åren. I vilket fall som helst är storyn och världen själva kärnan hos Remedy, så förhoppningsvis fortsätter de hålla hög kvalitet i det avseendet. För mig är till exempel Nier: Automata ett av mina favoritspel, och det beror inte på spelmekaniken utan på berättelsen, musiken och helhetsupplevelsen.
Hur som helst ger jag Remedy poäng för att de inte gör en ”safe sequel”. Ett annat finskt spel, Saros, verkade få en del kritik i kommentarerna för att spelet ser för likt ut föregående Returnal. Visst räcker det för vissa fans.
För att hålla sig kvar i folks medvetande. Under våren kommer Resonant garanterat att vara med med en ny video på något evenemang.
Visst är allt möjligt. Jag skulle inte säga att uppmärksamheten i SoP var fokuserad på remasters och remakes.
Nåväl, låt oss se hur marknadsföringen har sett ut hittills. Game Awards och SoP. Har en särskilt stor del av den totala budgeten gått till detta? Knappast. Hade det varit bättre att stå över SoP och istället köpa exempelvis YouTube-annonsering närmare lanseringen för de sparade pengarna? Jag tvivlar på det. Jag skulle hävda att det är effektiv marknadsföring att delta i evenemang. Man får reaktionsvideor och annan “gratis” marknadsföring på köpet.
Den här gameplay-trailern för Resonant har inte fått någon enorm hype omkring sig. Den ser ut att vara ganska mycket dussinvara jämfört med de andra klippen från evenemanget.
Jag samlade ihop visningssiffror nedan från några State of Play-trailers från både IGN:s och Sonys YouTube-kanaler, nu när det nästan har gått ett dygn sedan showen. Jag antar att ca 22 timmar räcker för att kunna lista vägledande visningssiffror.
Visningar på IGN (Spel, trailertyp, visningar):
- Control Resonant, Gameplay, 66k
- God of War Remake, Reveal, 503k
- Marathon, Gameplay, 29k
- John Wick, Reveal, 1,2 milj.
- Saros, Gameplay, 33k
- Lords of the Fallen 2 - 'Lifting the Veil’, Update, 148k
Visningar på Sony Playstation (Spel, trailertyp, visningar):
- Control Resonant, Gameplay, 228k
- Project Wildness, Reveal, 326k
- Star Wars Galactic Racer, Gameplay, 192k
- John Wick, Reveal, 1,1 milj.
- Saros, Gameplay, 143k
- Silent Hill: Townfall, Reveal, 432k
Okej, en sådan här gameplay-trailer (som bara innehåller rena spelsekvenser kryddat med rallyengelska) är säkert inte det hetaste i trailervärlden. Min personliga åsikt är att tyngdkraftstrixandet är ett ganska kul tillskott, men animationerna och genomslagskraften i stridsscenerna väcker åtminstone inte ännu i det här skedet några särskilt beundrande tankar. Det ser ut att fungera, men känns samtidigt lite slätstruket.
Världsbyggande och audiovisuellt berättande är Remedys styrkor, så jag ger detta en chans till, men gameplay är återigen en besvikelse.
Spelbarheten såg ganska medioker ut, så det är inte konstigt att folk inte blev entusiastiska. Att vrida på kameravinkeln är visserligen ett snyggt trick, men inget nytt och det såg långsamt och klumpigt ut. Spelvärlden såg för stabil ut, till skillnad från i Control, där hela spelplanen kunde krossas och kastas på motståndarna.
Det är förstås kul att Remedy provar något nytt, men det där närstridsröjet såg varken intressant eller naturligt ut. Prototype och Infamous släpptes för 15 år sedan och gjorde allt det här bättre.
Actionen saknar tydligt den sista pushen och spelet såg ut som en grå PS3-filtersörja med effekter.
Nu försöker man skapa någon sorts symbios mellan Remnant och Devil May Cry, och själv är jag åtminstone inte särskilt övertygad än så länge.
Gameplay-demon utstrålade verkligen att spelet inte är färdigt, och även om det är ett år kvar, tvivlar jag fortfarande starkt på en lansering 2026. På något sätt osar det här bara av att man snart kommer att samla in pengar genom en nyemission igen för att få mer tid att färdigställa spelet, och förseningen kommer att motiveras med interna kvalitetskrav medan man fortsätter att skjuta burken framför sig.
Trailern i sig var inte den bästa, men den blev bättre mot slutet. Till exempel var den nämnda trögheten i kameran bara i början och troligtvis har dessa kameraåkningar gjorts case by case som en del av nivådesignen.
Vissa delar verkade vara inspelade från en tutorial eller ett dev mode för att få lugna tagningar.
Den förra trailern var bättre klippt än den här.
Spelet kommer definitivt i år, under våren, inget behov av nyemissioner eller mer pengar
.
Jag håller med @Hippos och delvis även @Trivial.
Spelet är inte färdigt, och baserat på trailern saknar combat-systemet fortfarande det där lilla extra, men en försening är osannolik. De skulle inte ha släppt en trailer 2 månader efter utannonseringen om spelet var på väg att försenas.
Det är troligen 4–6 månader kvar till release, eller lite drygt det. Det här är precis den “polish”-fas där stridernas responsivitet kan finjusteras. Hitstops, camera-shake, sound design, camera zoom, mer eller mindre VFX.
I trailern är bristen på finputsning uppenbar i dessa 1v1 mob-situationer. Men i både announce-trailern och gameplay-revealvisningen ser de andra klippen, där flera mobs är i bild samtidigt, ganska bra ut i mina ögon. Jag skulle dessutom anta att gameplay-loopen påminner mer om Prototype/Infamous än DMC, det vill säga fokus ligger mer på crowd control/mayhem än på att combotta en enskild fiende.
I announce-trailern reagerade fiende-mobs mycket bättre på spelarens attacker och skills. Videon börjar precis vid gameplay-sekvensen. Skillnaden mot den gameplay-trailer vi nu sett är stor.
Jag är inte orolig för combaten och dess “sista touch” baserat på den senaste trailern, eftersom dessa saker kan testas och ändras ganska iterativt i slutskedet utan betydande utvecklingsresurser. Grafiken eller art stylen är jag inte alls orolig för. Man hamnar fel om man drar slutsatser om artstyle och grafik baserat på ett område från spelets tidiga skede i en enda trailer, och glömmer de 5–10+ andra visuellt tydligt särskiljande områdena som synts i trailrarna.
Det jag är mest orolig för är narrativet, eller snarare röstskådespeleriet (voiceovers) och manusförfattandet. Jesses monologer med Polaris var uthärdliga i Control 1, men en generisk och något sarkastisk “try to stay alive”-radiohjälpare är det mest generiska AAA-skräp man kan tänka sig. Voiceovers korrigeras inte så lätt med den här tidtabellen. Innehållet är redan låst.
I det stora hela kan risken vara att hela studions identitet hänger för mycket på Sami Järvi, och att man genast faller i generiska AAA-fällor om Sami Järvi inte håller en i handen. Remedys spel-IP:n och fanbases är inte så stora eller lojala att de skulle bli förlåtna för samma saker som Marvel och COD kommer undan med trots svagt berättande. Man ska dock inte dra för stora växlar av en enda trailer, och jag hoppas att jag har fel angående denna oro.
Första gången jag inte ens vet om jag ens vill köpa ett spel från Remedy. Kommer även Control att skrotas efter det här?