Du har naturligtvis rätt att underskatta betydelsen av GTA VI. Jag anser att det är naivt att tro att marknadsföringskampanjen för GTA VI på något sätt skulle följa räckvidden och genomslagskraften hos marknadsföringen för ett vanligt välkänt IP:s AAA-spel. Om det handlade om vilket annat spel som helst, så visst.
Analytiker som bedömer detta professionellt förväntar sig dock att detta ENA SPEL är faktorn som skulle få hela spelmarknaden att växa igen. Även konservativt räknat förväntas flera miljarder i omsättning från spelet under Q4 enbart från konsoler, vilket innebär tiotals miljoner sålda exemplar.
Den första trailern för GTA VI har visats 150 miljoner gånger. Resonants första trailer ungefär en procent av detta. Om marknadsföringen för GTA drar igång i sommar innebär det, med tanke på spelets storlek och förväntade försäljning, en mycket tät och intensiv kampanj.
Verkligen?
Det finns ju inget annat där än den sämsta tänkbara konkurrenten för Remedy, nämligen Marvel’s Wolverine, som släpps i samma melee-action-genre med Marvels IP och Insomniacs osvikliga gameplay. I Sonys Q3-rapport (Q4 kalenderår) denna vecka var informationen fortfarande densamma: Wolverine kommer under fiscal 26 (det vill säga Q2’26–Q1’27), så förmodligen ligger höstens lanseringsfönster kvar.
Som jag redan skrev köper genomsnittsspelaren max 1–2 spel om året. För de flesta är det ena GTA VI, medan melee-action-fans erbjuds Wolverine.
Hårddraget räcker det med en Opencritic-prestation på omkring 80 för Wolverine, så spelar det ingen roll längre även om Resonant skulle få >95 på OpenCritic. Om inte Wolverine floppar eller blir försenat kommer det att äta upp en betydande del av Resonants försäljning under hösten.
Samma sak sågs redan med AW2, som släpptes inom ett par veckor från AC: Mirage. AW2 hade 89 % på Opencritic och AC: Mirage 76 %. Trots detta sålde AC: Mirage betydligt bättre digitalt på PS5. Och Assassin’s Creed är inte i närheten av Insomniac/Marvel-nivå när det gäller IP-värde. För att inte tala om GTA.
Man får ha på sig rejäla Remedy-glasögon om man efter Alan Wake 2 är redo att (återigen) underskatta betydelsen av lanseringsfönster och konkurrens. Och jag säger detta som en investerare som fortfarande har en betydande övervikt i Remedy.
Med det sagt tror jag dock inte annat än att allt jag skrivit är helt bekant för Remedy. Det kan till och med vara så att Rockstar och Sony genom sitt samarbete har en bättre inblick i spelbranschens lanseringsfönster för detta år än någon annan. Det är värt att notera att även om Marvel/Insomniac är en storleksordning viktigare än Remedy, så ligger det även i Sonys intresse att Resonant och Wolverine inte konkurrerar för nära varandra.
Tidigare ansåg även jag att en Q3-lansering var mer sannolik än Attes Q2-prognos. Men baserat på vad som skrivits och diskuterats här under den senaste veckan, och vilken ny marknadsinformation som kommit från till exempel Sony och T2, så har jag svängt till samma linje som Atte gällande lanseringsfönstret för Resonant.
Jag tvivlar inte på att Remedy kan göra ett bra spel av Resonant, men kommersiell framgång kräver mycket mer än bara ett bra spel, vilket vi har lärt oss den hårda vägen med Remedy. Resonant måste helt enkelt komma ut i Q2, vilket är det enda fönstret som skulle garantera åtminstone ett par månader av relativt fri lejd från annan betydande konkurrens.