Remedy - Finlands stolthet inom AAA-spel (Del 2)

Control ligger på plats 22 på Apple Store bland alla betalappar. En bra placering med tanke på att det kräver 45 GB utrymme och en relativt ny enhet.

Spelet har hyllats på Reddit och har ett bra betyg på 4,1 i butiken.

Det är svårt att uppskatta hur mycket det har sålt hittills, men på lång sikt kan det sälja förvånansvärt bra till priset av 5 USD när folk köper det mest för nöjes skull. Lite samma fenomen som på Steam förr i tiden; när man fick ett spel billigt lade man till det i biblioteket för framtida behov.

13 gillningar

Den förste vände kappan efter vinden, men det gör inte jag. Själv håller jag fast vid att Remedy fortfarande är ett bolag under 10€. Visst, om man tror på bolaget är detta säkert ett perfekt tillfälle för köp.

Jag har fortfarande lite dåliga vibbar av Control, särskilt när man ser hur svagt Housemarques Saros presterar i den nuvarande marknaden. Det är en Playstation-exklusiv titel som verkade lovande, men som säljer dåligt och ligger praktiskt taget i samma nischkategori som Remedys spel. Spelet är ett typiskt exempel på ett “IGN 7/10”-spel som i slutändan vinner BAFTA-priser.

Saros är ett visuellt och audiellt imponerande verk, skapat av en välkänd studio, och man har bakat in ett David Lynch-aktigt “något skumt är på gång”-berättande. Spelmekaniken fungerar, men kontrollerna är klumpiga eftersom man tryckt in för många funktioner på en och samma knapp.

Försäljningen har varit svag. Berättelsen visade sig i slutändan vara rätt “meh” och hela projektet utstrålar en arrogant iterering. Dessutom är prispunkten för spelet helt fel! Man begär 79€ för ett spel som spelarna är beredda att betala 29€ för.

När det gäller Resonant ser jag absolut ingen “hype” i min egen bubbla. Medvetenheten finns där, men ingen är exalterad över spelet. Melee-combat (närstrid) är ett helt felaktigt och oväntat val.

Ett klassiskt tankefel från bolaget: Man lagar något som inte är trasigt… “Two steps forward, three steps back”. Om prispunkten dessutom blir fel och detta marknadsförs som ett AAA-spel till AAA-pris på dagens marknad, kommer försäljningen att bli en total katastrof.

Spelmarknaden har förändrats enormt på 7 år. Spelande har blivit för dyrt, och Youtube och sociala medier stjäl konsumenternas tid. De flesta spel misslyckas ekonomiskt. Sociala medier är en skoningslös plats och hela rasket kan falla på en skitsak. Marknadsföring är en konstform, och än så länge har jag inte sett något som talar för att Puha och Huttunen skulle lyckas med detta.

Förutom Control är även en remake av MP under utveckling, så det lär komma nyhetsflöde under de kommande åren. Men något med spelutvecklingen förvånar mig, och även om Remedy vägrar säga något högt är det mycket märkligt att Control släpps före Max Payne.

Det tål att påminnas om att Max Payne är ett dött IP. Bland spelare finns ingen efterfrågan på spelet. En bra jämförelse är Tony Hawk-remastrarna. Legendariska spel – THPS2 borde finnas på alla spelares topp-10-lista genom tiderna – men när man inte lyckas locka en ny publik blir slutresultatet ganska dystert:

22 gillningar

Intellektuellt förstår jag ditt angreppssätt, men spelutveckling är en hit-driven exekveringsbusiness och i det här skedet är det enligt min mening alldeles för tidigt att döma ut Control Resonants chanser att lyckas på marknaden enbart baserat på ett ovanligt stridssystem och en klumpig trailer. Det här är trots allt inte något Firebreak, där man verkligen såg på en kilometers avstånd att studions klockfrekvens inte skulle räcka till för att hålla spelarnas intresse vid liv.

När det gäller Control Resonant finns det fortfarande så mycket tid och osäkerhet kvar kring spelbarhet och hype att jag tycker att man som investerare borde prisa in en rimlig chans för Remedy att lyckas med spellanseringen. Om man inte ser bolaget som ett köpcase i det här läget, så tycker jag att man – precis som marknaden – prisar in för mycket av tidigare besvikelser i det kommande spelprojektet och inte betraktar saken med “rent bord och klara ögon”, utan låter historien färga ens uppfattning.

Det är förstås väldigt lätt att hitta på övertygande argument för ett misslyckande, men med den här utgångsinformationen kan vi enligt min mening inte veta hur de berömda genomsnittsspelarna kommer att agera och köpa vid lanseringstillfället. Mycket hänger ändå till slut på exekveringen – om Remedy skapar en “banger” eller inte :man_shrugging:

32 gillningar

Jag håller verkligen med om hur dyrt det har blivit att spela nuförtiden, när nya spelsläpp ligger i prisklassen 70–80 €.
Det krävs väldigt mycket av ett spel för att spelare ska köpa det direkt vid release till det priset. Jag tror att till exempel GTA VI inte kommer ha några problem med det, men hur blir det med det kommande Control…?

Det finns visserligen många olika sorters spelare; själv spelar jag fortfarande på PS4 och köper mina spel begagnade för oftast +/- 10 €, och mitt spelande sker väl ungefär en gång i veckan.
Men sedan finns det också de som sitter vid datorn all sin fritid och lägger tusentals euro på sin hårdvara och sina spel.

1 gillning

Lite svårt att se någon särskild koppling mellan Housemarque och Remedy förutom hemlandet. Om Remedy skulle meddela att de gör en supersvår roguelite till fullpris i stil med Saros, skulle jag sälja aktierna i samma sekund. Saros är en nisch i nischen och mycket svår att sälja till den breda publiken. Bakom sig hade det dessutom en föregångare som sålt dåligt.

Control är av ett helt annat slag.

9 gillningar

Jag skulle inte ens äga Remedy utan Max Payne, trots att rättigheterna till spelet har sålts, men det stärker studions finansiella ställning, fördjupar samarbetet med Rockstar Games och erbjuder en möjlighet att uppdatera den klassiska serien de skapat till en modern nivå. Jag gillar inte Control-serien alls, eftersom det finns sådana här fäktningsspel till leda.

Jag tror att Max Payne är just det spel som kommer att bli en riktig fullträff. Här finns alla möjligheter till en lika stor popularitet som spelserien The Last of Us. Själv är jag med enbart och endast på grund av detta kommande spel.

1 gillning

Jag lägger i princip inte särskilt mycket vikt vid åsikter eller argument som är svartvita när det gäller spelbolag eller liknande företag med hög osäkerhet i grunden. Oavsett om synsättet är björnigt (bearish) eller tjurigt (bullish).

Eftersom spelbolag, med undantag för de bästa GaaS-spelen (Games as a Service), vanligtvis inte genererar ett jämnt tuffande kassaflöde, är osäkerheten kring enskilda spelansläpp stor, och betydelsen av scenarioanalys förstärks.

Vem som helst kan gräva fram Atte Tiitinen-analyser och se att DCF-värdet per aktie varierar från €6,0 (pessimistiskt scenario med 12,4 % WACC-antagande) ända upp till €67,2 (optimistiskt scenario med 8,9 % WACC). I den senaste analysen var DCF-värdet i basscenariot €23,5 (10,4 % WACC).

Den nuvarande värderingen på ~€13 ligger mycket närmare den nedre delen av analytikerns skala än den övre. Utifrån detta kan var och en fundera på sina egna sannolikhetsviktningar för olika scenarier. Om man till exempel ger >80 % sannolikhet för att Resonant floppar totalt, är det kanske inte vettigt att köpa aktien med dessa antaganden.

Men även till det nuvarande DCF-värdet på €23,5 finns en uppsida på 80 % från nuvarande pris på €13. Nuvarande prognoser kräver en tät kadens av kommersiellt framgångsrika spel, men man kan även närma sig analytikerns förväntningar i basscenariot från ett annat perspektiv:

1. Bolaget hamnar långt ifrån sina egna finansiella mål under nuvarande strategiperiod.

Bolaget siktar på:
– Fördubbling av omsättningen från 2024 fram till 2027 och stabil tillväxt efter detta riktmärke.
– En EBITDA-marginal på 30 % senast 2027, och att bibehålla denna miniminivå fram till strategiperiodens slut.

I Attes prognoser hamnar bolaget långt ifrån båda målen.

Attes EBITDA-prognos:
image

Attes omsättningsprognos:
image

30 % EBITDA uppnås alltså inte, för att inte tala om att den skulle bibehållas. Omsättningen växer inte heller stadigt som bolaget eftersträvar, utan snarare sjunker.

Med tanke på bolagets finansiella prestationer de senaste 4–5 åren är detta enligt min mening en helt motiverad syn! Om Control Resonant lyckas och når ett par miljoner i försäljning under lanseringsfönstret, kommer de kommande årens resultatsiffror se helt annorlunda ut – och troligtvis även aktiekursen.

2. Bolagets resultaträkning når sin kulmen 2031 och blir inte bättre efter det.

I den nuvarande prognosen når bolaget ett glastak med lanseringarna av Control 3 och Alan Wake 3 vid en omsättning på ca €200m och ca 30 % EBIT. Detta trots att bolaget förväntas samla in minst €20M årligen i utvecklingsavgifter fram till 2029, vilket ofrånkomligen innebär att en del av intäkterna från spelprojekten 2031 hamnar utanför Remedy.

Analytikerns nuvarande scenario prissätter alltså att Remedys nuvarande IP:n inte kan växa bortom sin tredje uppföljare. I praktiken betyder detta att Remedys spel efter Control/Alan Wake 3 kommer att prestera sämre än sina föregångare, eftersom försäljningen från backlog-katalogen kan antas växa över tid.

I basscenariot skulle bolagets EBIT-nivå, även under dess bästa år 2030–2031, ligga klart under konkurrenternas normalår (EA, CI games, Coffee Stain, Paradox, CDPR har alla en EBIT på minst ca 30 % för 26-27e).

Med tanke på bolagets risknivå skulle jag personligen inte vara nöjd om det nuvarande DCF-värdet per aktie nåddes på lång sikt. All denna risk bara för att även de västliga grannarnas “getsimulatorer” under de bästa åren ska skratta hela vägen till banken och se på Remedys kontor i Esbo som billig korv? I den meningen håller jag med @Trivial, även om det inte skrivs ut direkt, att förväntningarna på bolaget måste vara höga om man vill ha en bra riskjusterad avkastning.

Jag är inte alls orolig för Max Payne Remakes förmåga att nå nya spelare. En betydande del av spelarbasen känner igen namnet på detta IP. Om ett bra spel släpps så når det spelarna – särskilt med Rockstars marknadsföringsmaskineri.

Samtidigt är det bra att komma ihåg att Rockstar tar 100 % av spelintäkterna själva för de första ~$100M (grov uppskattning av spelbudget och marknadsföring). Därefter får Remedy vad de får av spelmarginalen, kanske 10 % i sämsta fall och 20–30 % i bästa fall?

MPR kommer inte att skjuta hål i det tidigare nämnda glastaket, men ett bra försäljningsscenario rinner ner snyggt till sista raden med 100 % marginal.

[quote] MTM’s research found that 85% of those who played a remaster or remake in the last year did so despite not playing the original version of the game.
90% of gamers have played a remake or remaster, finds new report | GamesIndustry.biz [/quote]

19 gillningar

Fanns det information om detta gällande Resonant? Personligen hade jag tillhört målgruppen för Saros, men när jag gick in i PS Store och såg prislappen bestämde jag mig för att vänta på den första rean. Det går helt enkelt inte att köpa en produkt i den prisklassen på vinst och förlust. Någonstans runt 40–50 € hade man kunnat lägga bara för att det är :finland:.

Med Control-uppföljaren vet man åtminstone på ett ungefär vad man får, så där finns det lite mer priselasticitet, men för en helt okänd IP? Nej tack.

5 gillningar

Det har tidigare nämnts att Resonant var med i en promovideo för Summer Game Fest. Tydligen kommer Kasurinen att prata om spelet i IGN Live-lineupen den 6–7 juni, jag vet dock inte den exakta tidpunkten.

• Control Resonant: Creative Director Mikael Kasurinen kommer att vara på plats för att dela uppdateringar om ett av årets mest efterlängtade spel.
12 gillningar

Det är väl möjligt att IGN återigen får någon form av småskalig exklusivitet gällande Resonant.

Alan Wake 2 var i tiden en “IGN First”-partner, och IGN fick bland annat ensamrätt till de första hands-on-förhandstittarna.

14 gillningar