Remedy - Finlands stolthet inom AAA-spel (Del 2)

Sett genom Remedy-glasögon är det också positivt att Wolverine är ett PlayStation-exklusivt spel, så det suger inte musten ur de lanseringsveckorna helt och hållet med näbbar och klor.

Själv är jag inte förvånad över Silent Hills försäljning; en spinoff på ett japanskt skräckgenre-spel från ett västerländskt team. Silent Hill som varumärke var i princip dött innan Remake 2 och f. Dessutom fick Silent Hill: The Short Message, som släpptes vid sidan av dessa, ett ganska kritiskt mottagande.

Ace Combat har en hängiven fanskara, så man bör följa hur dess förhandsbokningar utvecklas på längre sikt för att se om det även lockar nya spelare. Å andra sidan gäller i viss mån detsamma för Remedy.

Den småskaliga hypen kring Onimusha överraskar mig lite, eftersom jag minns dessa spel som lite av PS2:ans Resident Evil-lillebröder, vars försäljning sjönk för varje del. Säkert får det mycket uppmärksamhet i kölvattnet av Capcoms “nya framgångsvåg” och lyckas kommersiellt, men jag ser det inte som en konkurrent på Resident Evil-nivå för Control Resonant. Det är dock veckans tuffaste konkurrent.

13 gillningar