Japp, det är förvånansvärt att kursen stiger med ungefär lika mycket som utdelningen, den försvinner ju från bolagets kassa och man har fortfarande inte berättat om några nya strategiska riktlinjer. Uppenbarligen är tron stark på en välfungerande strategi som ska beslutas någon gång i framtiden.
Undrar om strategin är att lämna börsen. Efter utdelningen skulle huvudägaren kunna erbjuda typ 2 € per aktie och så bär det av igen ![]()
Delar detta här också gällande funderingar kring kurserna
https://twitter.com/sijoituskasti/status/1766400482707218512
Taavetti strävar efter att undvika herr Musks produkter, varför Taavetti ber om ett litet referat av innehållet bakom länken.
I tråden för kursfunderingar fungerade förhandsvisningen fortfarande, men tydligen inte här.
2 € i utdelning höjer kursen med 2 € ![]()
Skulle Rekas kursuppgång ha sett likadan ut om man hade hittat ett vettigt investeringsobjekt för samma pengar? Själv skulle jag bli mer entusiastisk över det än över en engångsutdelning på 30 %. Aktiekursen har stigit med 27 % sedan meddelandet om att flytta ägarnas pengar från ett konto till ett annat. 1/4
Kursuppgången skulle vara förståelig om bolaget före utdelningsbeslutet hade värderats exceptionellt mycket under summan av delarna (sum of the parts). Då skulle utdelningen av nettokassan synliggöra dolt värde (blink blink Ilkka-yhtymä). I Rekas fall var det dock inte riktigt så. 2/4
I det här fallet skapar utdelningen inget betydande aktieägarvärde, även om kursen antyder det. Istället får ägarna medel de redan äger till sitt eget konto, men betalar också skatt däremellan. I Finland verkar det dock finnas en speciell entusiasm kring utdelningar. 3/4
Ja, och bolagets styrelse har sålt aktier i stor skala under utdelningspumpen. Jag skulle slå vad om att de har bättre koll på läget än de utdelningshungriga privatinvesterarna. 4/4
@Iikka har skrivit om Reka (obs. med stor bokstav) på X. Om du inte följer honom än, bör du definitivt göra det. ![]()
https://twitter.com/IikkaNumminen/status/1777662544691232810

Efter att ha sålt mitt innehav lämnar jag även Rekas styrelse och den här tråden. Jag har skrivit ner mina egna tankar i tråden ”Vapaaherrat / rouvat” och kommer att uppdatera om min nya inriktning där. Tack till alla!
Tack Reka! Det har blivit dags att tacka för nästan fem års samarbete! Efter att ha sålt merparten av mitt innehav är det naturligt att jag även lämnar min plats i bolagets styrelse.
När jag började 2019 låg bolagets kurs och harvade kring två euro, och idag handlas den till ett värde på över 9 euro.
En intressant, spännande och utmanande resa! Samtidigt förnyar jag mig inför kommande uppdrag för 2025, så om samarbete intresserar är det bara att ta kontakt! Tack Markku Rentto med familj.
V
Även Kauppalehti påminner: Rekan jättiosinko irtoaa tänään – Osakekurssin pitäisi sukeltaa rajusti | Kauppalehti
“Utdelningen betalas till aktieägare som på avstämningsdagen för utdelningen den 25 april 2024 är införd i bolagets aktieägarförteckning som förs av Euroclear Finland Ab.”
Nu är det den 24:e?
Vad är egentligen det här Reka för något? Jag äger aktier. Är jag dum som behåller dem? Jag träffade en ägare som har massor av aktier och sitter i en nyckelposition. Han vägrade berätta någonting alls om vad de tänker göra med de 30 miljoner som blir kvar efter utdelningen. Det är såklart en hemlighet, men det borde börja komma lite information pö om pö så att det inte känns som ren mjölkning. Kursen sjunker hela tiden.

Herregud, vilken insiderinformation. De rullade tummarna ett helt år för att komma på att företagsarrangemang är ett bra användningsområde för Rekas stora kassa. Till aktieägarens stora lycka lovar styrelsen att genomföra även nästa steg omsorgsfullt.
Sisu Partners verkar vara en perfekt partner för Reka baserat på företagets slogan ![]()

Kortfattade omnämnanden om de förändringar som skedde under Ville Tolvanens tid som styrelseledamot. Från företagare till ägare med consiglieren Ville Tolvanen neuvottelija 261. Ägarvärdet ökade under resans gång, så avsnittets slutsats är att det lönar sig att testa utomstående för värdeskapande. Man kan ju lätt bli av med dem om det inte matchar.
Inget nytt från Reka-Spac. Wienerbrödsätandet fortsätter nu på andra året:

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b354144dbd3db85468ef0cc0db35256fd&lang=fi&src=listed
Reka Industrials förnyelse inleddes genom försäljningen av Reka Kaapeli Oy i slutet av april 2023. Reka Industrial utarbetar tillsammans med Sisu Partners Oy en strategi genom vilken bolaget ska växa till ett omsättningsmässigt medelstort börsbolag under de kommande fem åren.

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b1f8c7e8d7d34d129879f37a65986aeb7&lang=fi&src=listed
Reka har varit nere efter den senaste stora utdelningen. Kursen föll med upp till 50%. Utdelningen var ca 25%.
Nu verkar det piggna till. Igår steg den 8% och idag likaså.
Vet någon anledningen? En ny strategi har väntats länge. Kassan sväller.
Det verkar inte komma några nyheter om förvärv riktigt än, det har ju redan pågått länge.
Det vore bättre om de delade ut allt till de nuvarande aktieägarna och lade ner verksamheten. Jag är åtminstone besviken på hela företaget.
Intressant motivering till att byta styrelse.
I styrelsen sitter alltså Rentto själv samt 3 andra
-har lyckats skapa kriterier enligt vilka man söker efter förvärv
-har inte lyckats hitta mer än ett begränsat antal potentiella företag som uppfyller kriterierna
-styrelsen har inte hittat en gemensam syn på hur man ska gå vidare, varför inget arrangemang har slutförts
-de har varit oroade över bristen på alternativ under hela processen
-beslutar därför att uppdatera kriterierna för ett nytt strategiarbete
==> styrelsen byts ut !
Kan huvudägaren ha tankar som inte faller de externa styrelsemedlemmarna i smaken?
Rubber och någon produktionsfastighet verkar redan ha sålts till Reka Industrial, jag vet inte om Rentto har något annat att sälja?
Dessa dagar kan pengar vara fast på andra ställen än i bostadsfonder…
Reka Industrial Abp kallar till extra bolagsstämma för att välja en ny styrelse
Reka Industrial Abp:s styrelse utarbetade kriterier våren 2024 för de följande stegen i strategiarbetet. Styrelsen granskade ett flertal företag. Antalet potentiella företag som uppfyllde kriterierna var dock begränsat, och i slutändan slutfördes inget arrangemang, eftersom styrelsen inte hade en gemensam syn på hur man skulle gå vidare.
Reka Industrial Abp:s styrelse har beslutat att kalla till en extra bolagsstämma för att välja en ny styrelse för bolaget. Kallelsen till den extra bolagsstämman publiceras den 8 januari 2025, och aktieägarnas förslag till val av styrelseordförande och vice ordförande samt övriga ledamöter kommer att finnas tillgängligt på bolagets webbplats www.rekaindustrial.fi senast den 22 januari 2025.
”Vi arbetade hårt. Bristen på alternativ baserat på de valda kriterierna oroade oss under hela processen, och därför uppdaterar vi kriterierna för ett nytt strategiarbete. Jag är övertygad om att detta är rätt lösning just nu.” konstaterar Markku Rentto, styrelseledamot i Reka Industrial Abp och styrelseordförande för bolagets huvudägare Reka Oy.
Ännu i oktober 2024 kommenterade bolagets verkställande direktör Sari Tulander att strategiarbetet var i full gång. Nu verkar processen dock ha stött på en vägg och nyheter om den framtida riktningen kommer knappast att komma inom den närmaste tiden.
Reka Industrials största ägare är Markku Rentto, som via Reka Oy äger cirka 65 procent av bolaget samt 0,46 procent genom personligt ägande. Resten av ägandet är mer spritt.
I styrelsen fortsätter alltså åtminstone Rentto, men kommer de andra medlemmarna att lämna, och i så fall, vilka kommer att ta deras plats? Tydligen har denna styrelse inte uppnått enighet, så förändringar är nödvändiga.
En annan fråga är hur länge ett börsbolag överhuvudtaget kan fortsätta med strategiarbetet. Vid något tillfälle kommer även frågan upp, om det inte vore bättre att bara dela ut pengarna till nuvarande aktieägare och lägga ner verksamheten, när ingen klarhet om framtiden uppnås.
Är det motiverat att spendera år på enbart överväganden, under vilka investerarnas ägarvärde minskar? Reka-aktiekursen har redan sjunkit med 22,6 procent under året.

26 M€ i kassa eller likvida medel, marknadsvärde nu 29 M€. Gummiaffärsverksamhetens lönsamhet är ganska på gränsen.
Strategin sparkas framåt igen och förmodligen kommer 1€ i utdelning att betalas ut från kassan till ägarna (min egen gissning), vilket innebär mindre kassa för att driva en ny strategi framåt.