Her er et tweet om den gennemsnitlige kvartalsvise omsætning per bruger i social medie-branchen. Meta er helt overlegen, men tallet er også ret højt for Reddit. ![]()
https://x.com/fiscal_ai/status/2030297448481251737
Her er et tweet om den gennemsnitlige kvartalsvise omsætning per bruger i social medie-branchen. Meta er helt overlegen, men tallet er også ret højt for Reddit. ![]()
https://x.com/fiscal_ai/status/2030297448481251737
Positive signaler omkring Reddits annonceprodukt: https://www.inc.com/annabel-burba/for-smbs-and-startups-snap-and-reddit-are-becoming-new-advertising-power-tools/91316331
Selvom dette er en undersøgelse bestilt af virksomheden selv, er det ret opmuntrende procenter for annonceproduktets effektivitet: 76 % af respondenterne har fået en øget købssandsynlighed baseret på en anbefaling fra Reddit. Væksten er også særlig stærk i annonceindtægterne fra amerikanske SMV’er. Dette er på en måde et opmuntrende tegn, da f.eks. LinkedIn-annoncering er rigtig dyrt for mindre virksomheder (man skal selvfølgelig huske, at i en amerikansk kontekst dækker SMB vist over en årlig omsætning på 1-200 millioner dollars eller lignende, så der er ikke tale om finske SMV’er).
Jeg var nødt til at tjekke op på, hvordan det går med de retssager, Reddit har anlagt i USA. Sidste sommer og efterår sagsøgte Reddit Anthropic og Perplexity for ulovlig brug af data. Hvad angår sidstnævnte, er der ikke rigtig noget nyt, men der er allerede sket noget med hensyn til Anthropic.
Anthropic gjorde brug af sin ret til at flytte tvisten til en føderal domstol, fordi de mente, at spørgsmålet, i modsætning til Reddits opfattelse, handlede om såkaldt fair use, hvilket falder ind under ophavsretslovgivningen. I disse sager er det netop de føderale domstole, der har jurisdiktion. Reddit hævder derimod, at det drejer sig om indsamling af data i strid med deres brugsbetingelser og Anthropics uberettigede fortjeneste heraf. En føderal dommer besluttede den 24. marts 2026 at flytte sagen tilbage til statsdomstolen, da spørgsmålet ikke drejer sig om ophavsret.
Dette er en sejr for Reddit, da de oprindeligt anlagde sagen som en sag om kontraktbrud. Sidste sommer afsagde en føderal domstol en præjudiciel afgørelse i en lignende fair use-sag, hvor det samme Anthropic havde brugt millioner af bøger til at træne deres sprogmodel. Her så retten ikke noget problem, da teknologien transformerer de oprindelige kilder så meget, og den ikke direkte citerer tekster fra disse værker. Anthropic havde dog krænket ophavsretten i det omfang, de havde anskaffet bøger, de havde brugt til at træne deres sprogmodel fra såkaldte skyggebiblioteker, som havde delt ophavsretsligt beskyttet materiale ulovligt på deres websteder, hvilket blev betragtet som piratkopiering. Heri indvilligede Anthropic i at betale sagsøgerne 1,5 milliarder dollars i erstatning ved at indgå forlig og undgå store fortsatte retssager og potentielt endnu større erstatningskrav. Der er ligheder mellem Reddit og Anthropics sag med hensyn til berettigelsen af brugen af dataene, da dataene i dette tilfælde sandsynligvis også er anskaffet ulovligt.
Anthropics sandsynlige grund til at ville indgå forlig i den førnævnte sag er også, at de agter at blive børsnoteret senere i år. De ønsker uden tvivl at få afklaret sådanne sager, da det ikke ville være godt for et børsnoteret selskab, at deres teknologi er blevet trænet med ulovligt anskaffede data. Spørgsmålet om massive erstatningskrav ville også forblive åbent. Anthropic forventes nu at begynde at forhandle om sagen med Reddit, da deres krav ikke blev godkendt i den føderale domstol, og sandsynligheden for, at Reddits sag får succes, er steget markant. Det er svært at vurdere erstatningens størrelse, men den er sandsynligvis meget stor.
Det amerikanske retssystem er ret ukendt for mig, så der kan være små faktuelle fejl, da sagerne indeholder så mange detaljer. I store træk er situationen dog som beskrevet.
Reddits vækst var stærk, og selskabets omsætning steg mere end forventet.
Især annonceindtægter samt internationale aktiviteter understøttede resultatet, og det lykkedes selskabet at gøre driften klart overskudsgivende. Desuden fortsatte antallet af daglige brugere med at vokse.
Ifølge den administrerende direktør skaber fællesskabernes aktivitet og ægte, aktiv dialog en unik konkurrencefordel for selskabet i AI-æraen, hvilket afspejles i samtidig vækst og forbedret effektivitet.
https://x.com/StockSavvyShay/status/2049945788508467410
Denne søjlerække for det frie cash flow ser i det mindste flot ud i sig selv ![]()
https://x.com/fiscal_ai/status/2050228854372040772
Det er virkelig nogle vilde procenter. Revenue beat, EBITDA beat, DAU beat. Det er kun et spørgsmål om tid, før vi ser nye rekorder. Reddit kommer helt sikkert i porteføljen efter det her. Jeg vil gerne opkøbe flere platformselskaber med brugergenereret indhold. Og RDDT er nummer ét inden for diskussionsindhold. Den erfaringsbaserede viden, der er gemt dybt i Reddit, er værdifuld i AI-tidsalderen.
Det var jo endnu en gang et ret godt resultat!
Hvis man skal lede efter svagheder, så steg især antallet af daglige aktive brugere i USA igen lidt trægt. På den anden side steg brugertallene generelt helt okay sammenlignet med sidste kvartal (selvom tempoet igen faldt en smule), f.eks. de unikke ugentlige besøgende globalt med ca. 4,6 %.
Der var meget godt i dette:
Det store billede forbliver således efter min mening uændret: toget kører videre, og annonceplatformens succes spiller fortsat en nøglerolle, så længe brugervæksten fortsætter (eller helst accelererer en smule).
Jeg bemærkede også, at væksten i antallet af amerikanske brugere var træg, men de internationale tal voksede pænt. De er dog ikke lige så værdifulde sammenlignet med de amerikanske brugere.
Jeg spottede følgende artikel på LinkedIn, delt af Reddit for Business: Mark Ritson: Marketers can no longer afford to laugh at Reddit | The Drum
The Drum udgiver en del betalt PR, men denne artikel indeholder henvisninger til ret interessante forskningsresultater. Alt i alt begynder der at være stærke indikationer på, at Reddit spiller en langt vigtigere rolle i købsrejsen end visse andre sociale medier.
Hvis annoncørerne på et tidspunkt i bredere forstand accepterer dette som sandt, tror jeg, at portene er åbne for en betydelig vækst i annonceindtægterne – så længe brugerne bliver på tjenesten og fortsætter med at vokse i antal.
Jeg er personligt altid lidt tilbageholdende med at drage alt for stærke konklusioner, når det kommer til investeringer, men det begynder efterhånden at føles som om, at vi er i den såkaldte “Screaming buy”-kategori, hvis man ellers har tålmodighed til at holde på aktierne længe nok.
Som daglig bruger har jeg bemærket en voldsom stigning i mængden af reklamer på Reddit i løbet af de sidste 2 år. Dette er tydeligvis også smittet af på resultatet og har gjort virksomheden profitabel. I dag stødte jeg også på reklameplads købt for skattekroner…
40 % af Reddits brugere kommer fra USA, 90 % af opslagene på Reddit er på engelsk, og 80 % af omsætningen genereres i USA. Reddit er en meget amerikansk-orienteret virksomhed set i lyset af tallene.
Vækstraterne er i øjeblikket imponerende, men i videoen argumenterer jeg for, at “den lavthængende frugt” allerede er plukket på Reddits platform – det vil sige, at platformen allerede er blevet monetariseret meget kraftigt gennem reklamer. Baseret på tallene har Reddit allerede overhalet Snap og Pinterest i ARPU, altså omsætning per bruger.
Væksten i de værdifulde amerikanske brugere er aftaget, og væksten i antallet af brugere er nu koncentreret omkring internationale og ikke-loggede brugere, som er mindre værdifulde for annoncørerne. Ikke desto mindre er P/E-tallet baseret på det forventede resultat kun 32x for år 2026. Man kunne vel forvente mere for en virksomhed, hvis resultat vokser med 88 % om året?
God video. Jeg synes, det her er en meget interessant virksomhed. Selvom det er en meget amerikansk virksomhed nu, mener jeg, at den sagtens kan ekspandere til andre steder uden problemer. Der findes jo allerede disse kanaler på forskellige sprog såsom r/suomi, r/ruoka osv. Det er dog svært at sige, hvad en rimelig værdiansættelse bør være. Som det nævnes i videoen, er det naturligvis de amerikanske brugere, der er de mest værdifulde.
Jeg burde have fulgt tættere med i børsnoteringen (IPO). Jeg var selv skeptisk over for, om de kunne drive en fornuftig forretning, men jeg tog fejl. Jeg bruger selv Reddit meget mere end Instagram eller Facebook, men det er svært at sige, hvem der bliver fremtidens vinder.
Fin video, men jeg er faktisk meget uenig i, at man så at sige allerede har taget alle de “lette gevinster” (low-hanging fruit) fra monetariseringen, af flere årsager.
Jeg er enig i følgende:
Men på den anden side:
Tak Iikka, god video, som altid!
Jeg tror stadig selv på, ligesom PeeJii ovenfor, at Reddit stadig har plads til at forbedre sin ARPU (Average Revenue Per User) og andre dele af forretningen. På den anden side anerkender jeg også de risici, der er forbundet med Googles AI-oversigter.
En mørk sky i horisonten er også talen om regulering, hvor der skal indføres aldersgrænser for unge på sociale medier. EU’s mål er, så vidt jeg forstår, at alderen skal bekræftes på en eller anden måde, hvilket betyder, at brugerens egen angivelse ved registrering ikke længere vil være nok. Der er kommet tiltag fra flere EU-lande, og Australien har allerede forbudt sociale medier for unge under 16 år (hvis jeg husker rigtigt), hvilket Reddit har valgt at bekæmpe rettidigt; efter min mening med gode argumenter, selvom jeg ikke tør spå om, hvorvidt søgsmålet vil lykkes.
Selvom Reddit ikke er den type “brain rot” som f.eks. TikTok og lignende “For You Page”-maskiner drevet af algoritmer på steroider, kan et forbud meget vel gælde Reddit kategorisk, selvom andelen af “skrald” derinde er betydeligt mindre end i de førnævnte sociale medier. Især EU’s reguleringslotteri er uforudsigeligt, og tidsånden dikterer, at sociale medier = onde, så Reddit kan sagtens ende i samme bås som de andre, da man også kan finde lignende indhold der.
Jeg har også selv tænkt over væksten på det amerikanske marked, og her kan grænserne meget vel være ved at være nået. Selskabet printer dog penge lige nu og har for nylig meldt sig ind i klubben for aktietilbagekøb, selvom opkøbene indtil videre har været moderate. Det bliver spændende at se, om selskabet øger udlodningen til aktionærerne, eller om de finder anden anvendelse for pengene.
Som et wildcard vil jeg også nævne retssagen mod Anthropic, som jeg har nævnt i mine tidligere indlæg. Reddit har allerede vundet den første delsejr i en føderal domstol. Anthropic har efter min mening et meget stærkt incitament til at indgå forlig med Reddit, før de gennemfører deres børsnotering (IPO), da alle selskaber med den mindste relation til AI er “the shit” lige nu – selv toiletfirmaer (TOTO Ltd., pun intended). Derfor er det nok klogt at gå på børsen nu, mens pengene sidder løst, og det ville ikke være en god start på børslivet, hvis Anthropics chatbot var trænet på ulovligt indhentet data med risiko for milliardbøder. Derfor kunne en form for datalicensaftale, i stil med dem OpenAI og Google har, være sandsynlig. Og ja, Perplexity er i lidt samme situation som Anthropic.
Artiklen herunder beskriver, hvordan Reddits aktie faldt, da Meta lancerede en test af en ny Forum-app til Facebook-grupper. Investorerne er bekymrede for, at Meta kan kapre en del af Reddits lejlighedsvise brugere, som primært søger svar og diskussionsfora.
Truslen er således ikke nødvendigvis flugt fra kernebrugerne, men snarere Reddits værdi som en form for søgekanal til hverdagsting.
Key Points
- Reddit-aktier faldt, efter Meta udgav en selvstændig app til Facebook-grupper kaldet Forum.
- Forum-appen testes i øjeblikket på Apples iOS.
- ”Risikoen ved dette tiltag er, hvis det lykkes, en gradvis udhulning af Reddits nytteværdi for lejlighedsvise brugere, som har mindre loyalitet over for Reddit-fællesskabet og blot ønsker svar,” skrev analytikere fra Truist i et notat.
https://www.cnbc.com/2026/05/22/reddit-stock-drops-after-meta-launches-forum-app.html
Brugere gør det naturligvis let for Meta at profilere dem på grund af deres egen dumhed, men det er heller ikke umuligt for Reddit, hvis brugerne anvender platformen via appen i stedet for gennem hjemmesiden. Eller rettere, det er nok, at man indimellem bruger Reddit via appen. Man kan give appen tilladelser til f.eks. lokation, og disse ting er naturligvis også blevet undersøgt på Reddit:
Jeg har selv brugt appen indtil videre, da den er “helt okay”, men jeg bruger den ved at afvise alle unødvendige tilladelser.
Der er også i denne tråd blevet refereret til denne frivillige moderering og dens problemer, men det er jo netop hele platformens kerne (the secret sauce). Brugerne opretter selv fællesskaber, som de selv modererer. Nogle subreddits er bedre modereret end andre. AI-slope (AI-genereret indhold af lav kvalitet) bliver flaget meget effektivt i visse subreddits, mens andre allerede har givet op.
Reddit er efterhånden det eneste sociale medie, som jeg stadig kan lide, og det skyldes netop den anonymitet. Jeg har godt nok bemærket den øgede mængde reklamer, men det har ikke generet mig endnu. Når jeg browser på computeren, bruger jeg selvfølgelig altid adblockere og tracking-beskyttelse osv., så det betyder ikke det store. På den anden side kan man opsnappe en hel del ud fra browserens metadata og IP-adresse, og når man kombinerer det med min lejlighedsvise brug af appen, så er mit privatliv nok allerede røget her også ![]()
Det er en interessant virksomhed. Man kunne måske godt overveje at smide en lille skilling i den.