Brugere gør det naturligvis let for Meta at profilere dem på grund af deres egen dumhed, men det er heller ikke umuligt for Reddit, hvis brugerne anvender platformen via appen i stedet for gennem hjemmesiden. Eller rettere, det er nok, at man indimellem bruger Reddit via appen. Man kan give appen tilladelser til f.eks. lokation, og disse ting er naturligvis også blevet undersøgt på Reddit:
Jeg har selv brugt appen indtil videre, da den er “helt okay”, men jeg bruger den ved at afvise alle unødvendige tilladelser.
Der er også i denne tråd blevet refereret til denne frivillige moderering og dens problemer, men det er jo netop hele platformens kerne (the secret sauce). Brugerne opretter selv fællesskaber, som de selv modererer. Nogle subreddits er bedre modereret end andre. AI-slope (AI-genereret indhold af lav kvalitet) bliver flaget meget effektivt i visse subreddits, mens andre allerede har givet op.
Reddit er efterhånden det eneste sociale medie, som jeg stadig kan lide, og det skyldes netop den anonymitet. Jeg har godt nok bemærket den øgede mængde reklamer, men det har ikke generet mig endnu. Når jeg browser på computeren, bruger jeg selvfølgelig altid adblockere og tracking-beskyttelse osv., så det betyder ikke det store. På den anden side kan man opsnappe en hel del ud fra browserens metadata og IP-adresse, og når man kombinerer det med min lejlighedsvise brug af appen, så er mit privatliv nok allerede røget her også ![]()
Det er en interessant virksomhed. Man kunne måske godt overveje at smide en lille skilling i den.