Tack Iikka, bra video som alltid!
Jag tror fortfarande själv, i likhet med PeeJii ovan, att Reddit fortfarande har utrymme att förbättra sin ARPU (Average Revenue Per User) och även andra delar av affärsverksamheten. Å andra sidan skriver jag också under på de risker som rör Googles AI-sammanfattningar.
Ett mörkt moln på horisonten är också diskussionerna om reglering gällande åldersgränser för unga på sociala medier. EU:s mål är såvitt jag förstår att åldern på något sätt måste verifieras, vilket innebär att endast användarens egen uppgift om ålder vid registrering inte skulle räcka. Sådana här initiativ har kommit från flera EU-länder, och åtminstone Australien har redan förbjudit sociala medier för de under (om jag minns rätt) 16 år, något som Reddit har börjat bekämpa rättsligt; enligt min mening med ganska goda grunder, även om jag inte räknar med att käromålet kommer att vinna framgång.
Även om Reddit inte är så kallad “brain rot”, likt TikTok och liknande FYP-maskiner kryddade med algoritmer på steroider, kan ett förbud mycket väl gälla Reddit kategoriskt också, trots att andelen skräp där är betydligt mindre än i ovan nämnda sociala medier. I synnerhet EU:s regleringsmaskineri är oförutsägbart och tidsandan är att sociala medier = ont, så Reddit kan mycket väl hamna i samma fack som de andra, eftersom man kan hitta liknande skräp även där.
Jag har själv också funderat på tillväxten på den amerikanska marknaden och där kan gränserna börja nås. Företaget “printar” dock pengar just nu och har nyligen sällat sig till skaran som genomför aktieåterköp, även om köpen hittills har varit måttliga. Huruvida bolaget accelererar sin vinstdelning eller om man hittar annan användning för pengarna återstår att se.
Som ett jokertecken lyfter jag också fram rättstvisten mot Anthropic, som jag nämnt i mina tidigare inlägg. Reddit vann ju redan den första delsegern i federal domstol. Anthropic har enligt min mening ett mycket starkt incitament att förlikas med Reddit innan de gör sin IPO (börsintroduktion), eftersom alla bolag som ens avlägset är kopplade till AI är “the shit” just nu – till och med toalettstolsföretag (TOTO Ltd., pun intended). Därför är det nog klokt att genomföra börsnoteringen nu när det finns pengar att hämta, och det vore ingen rolig start på börsresan om Anthropics chatbot visade sig vara tränad på data som anskaffats rättsvidrigt, vilket skulle kunna leda till skadestånd på miljarder. Därför vora någon form av datalicensieringsavtal, likt de med OpenAI och Google, sannolikt. Och ja, Perplexity befinner sig i en liknande situation som Anthropic.