Reddit - ge gemenskap, tillhörighet och egenmakt till alla i världen

Fin video, men jag håller faktiskt starkt med om att man inte har tagit alla så kallade “lätta vinster” (low hanging fruit) när det gäller monetarisering, av flera skäl.

Jag håller med om följande:

• Google-beroendet/risken är verklig.
  • Att få in nya annonsörer är inte enkelt i all oändlighet (de annonserar t.ex. redan nu på LinkedIn).
  • Inbromsningen av tillväxten bland amerikanska användare är ett problem.

Men å andra sidan:

• Inloggade användare är förstås mer värdefulla, men jag anser att Reddits användare kan jämföras mer med Google-sökare än med andra sociala medier – och Google har inte haft några problem med att monetarisera oinloggade användare. Jag anser detta eftersom kontexten som användaren bläddrar i på Reddit fungerar mer som sökord än vad andra sociala medier gör.
  • Annonsformaten är fortfarande i sin linda. Om jag minns rätt har de anställt folk från bland annat Meta, och det har kommit någon version av till exempel Dynamic Ads, men det är inte många annonsörer som använder dessa ännu, och man kan till exempel knappt köra skalbar platsbaserad annonsering än. Jag tror att det finns massor av tillväxtpotential här.
  • Man når knappast upp till Metas ARPU (genomsnittlig intäkt per användare), men jag tror att det finns mycket realistiska möjligheter att höja den – annonseringen är än så länge ganska lättsam och skulle kunna vara mer aggressiv (åtminstone till en viss gräns).
  • Reddit har nuförtiden en ganska intressant översättningsfunktion, där man vid sökning på sitt eget språk kan få direktöversatta resultat i Google (redan innan man ens går in på Reddit). Detta är ibland lite klumpigt än så länge, men ibland också skrämmande bra. Jag tror att detta kommer att öppna upp världen utanför den engelskspråkiga sfären rejält.
  • Även om en amerikansk användare är mer värdefull, finns det fortfarande mycket kvar att monetarisera bland internationella användare, eftersom det visas betydligt mindre reklam i dessa länder än så länge.
9 gillningar