Jag såg presskonferensen och kommer förmodligen att delta i emissionen med en “touhutonni” (tusenlapp). Antagligen blir denna övertecknad och i slutändan delas det bara ut småsmulor. Saker som gör mig tveksam:
- Reaktori har många gamla ägare som inte har varit involverade på tio år. Det kommer säkert att finnas säljtryck i början; deras anskaffningspriser ligger på centnivå, så det spelar ingen roll för dem om de blir av med aktierna till ett pris något under noteringskursen.
- Resultatet för Q1 2026 verkar lite uppumpat eftersom denna licensförsäljning inföll då.
- Produktverksamhet i allmänhet gör mig skeptisk. Det är få konsultbolag som lyckas driva produktverksamhet vid sidan av. Vincit har i tio år på FN försökt liva upp sin produktverksamhet utan att lyckas. Denna återupplivning har sedan finansierats med kassaflöden från konsultverksamheten.
- Ecosystem och dess framtid är ett frågetecken. Är avsikten i framtiden att köpa upp och fusionera dessa bolag som en del av gruppen, eller kommer den nuvarande verksamheten att fortsätta?