Raisio Oyj’s finansdirektør (CFO) og medlem af koncernledelsen Mika Saarinen har sagt op sin stilling i selskabet.
Head of Financial Business Support Lassi Rajala tiltræder med øjeblikkelig virkning som fungerende finansdirektør og vil fungere som stedfortræder, indtil Saarinens efterfølger er udnævnt og tiltræder sin stilling.
“Jeg vil gerne rette en varm tak til Mika Saarinen for hans betydelige bidrag til Raisio. Under hans ledelse er de finansielle driftsmodeller, rapporteringen og forretningsbeslutningsstøtten blevet styrket. Jeg ønsker ham alt det bedste og stor succes fremover,” siger adm. direktør Elli Siltala.
Raisio Oyj har igangsat en rekrutteringsproces for en ny finansdirektør.
Et direktørskifte øger altid sandsynligheden for, at finansdirektøren også bliver udskiftet. Jeg mindes, at 25 % af finansdirektørerne udskiftes inden for et år og 50 % inden for to år.
Finansdirektøren er i praksis den adm. direktørs højre hånd og vigtigste enkelte kollega samt stedfortræder, så personkjemien skal passe perfekt sammen. Jeg betragter disse udskiftninger mere som en regel end som en undtagelse.
Når en ny administrerende direktør (toimitusjohtaja) kommer ind i virksomheden, har han en enorm forretningshelhed og 1000 detaljer, der skal læres. En erfaren finansdirektør (talousjohtaja) er i denne proces normalt den mest pålidelige og vigtigste kilde til information. Nu vil den tavse viden ikke blive overført og vil delvist gå tabt. Gennem forsøg og fejl vil den nye direktør naturligvis sætte sig ind i sin arbejdsbeskrivelse med en vis forsinkelse.
F.eks. i forbindelse med virksomhedsopkøb kan rigtig mange ting gå galt. Raisio har desværre personlige erfaringer med dette. Lad os håbe, at den nye direktør nu ikke gentager de samme fejl, når finansdirektøren (talousjohtaja) ikke er i baggrunden til at fortælle, hvad der tidligere er blevet gjort forkert.
Her er også Paulis kommentarer til denne opsigelse af finansdirektøren.
Raisio meddelte tirsdag, at selskabets finansdirektøren Mika Saarinen har sagt op sin stilling i selskabet, og ansvaret for rollen overdrages med øjeblikkelig virkning. Tidligere på sommeren meddelte selskabets tidligere administrerende direktør overraskende, at han skifter til andre opgaver. Vi vurderer, at de overraskende ledelsesændringer øger usikkerheden bl.a. i forhold til eksekveringen af selskabets strategi samt indeværende års guidance. Selskabets indtjeningsudvikling har været god i de seneste år, men væksten er blevet svag i forhold til målsætningerne. Vi betragter opfyldelsen af indeværende års guidance som usikker, hvilket bl.a. påvirkes af midlertidige omkostninger forbundet med ERP-projektet samt Benecols uafsluttede brandrealisering.
@Pauli_Lohi har knoklet med en ny, omfattende analyse (laaja raporti). Det er vist i øvrigt ret sjældent, at anbefalingen ændres i forbindelse med en stor analyse. Nedenfor ses dog anbefalingen efter Q2-rapporten. Jeg forstår det dog udmærket og gentager mig selv: de pludselige udskiftninger i ledelsen øger ikke direkt tilliden: Raisio laaja raportti: Kannattavan brändiyhtiön kasvu tökkii - Inderes
“Takket være stærke brands og funktionsbaserede fødevarer er Raisio et ret profitabelt selskab i branchens kontekst. Væksten har dog været lav på koncernniveau de seneste år, da Elovenas gunstige vækstmomentum delvist er blevet overskygget af bl.a. Benecols svage udvikling. Aktiens værdiansættelse er relativt attraktiv på et EV/EBIT-grundlag, forudsat at den store nettokassetilling på sigt afvikles på en måde, der mindst bevarer værdien. Vi må dog bide negle over dette års resultatforventninger, da omkostningerne til ERP-projektet presser indtjeningen, samtidig med at usikkerheden omkring succesfuldheden af selskabets strategi er steget. Vi sænker anbefalingen til reducer (tidl. akkumulér) og kursmålet til 2,5 euro (tidl. 2,7 €).”
Har Raisio ikke givet udtryk for nogen planer om at opkøbe egne aktier? Når kursen er i den lave ende, og der er penge i kassen, ville det så ikke være en oplagt linje?
Det ser ud til, at den største ejer, MTK, og landmændene sætter mere pris på rede penge, og egne aktietilbagekøb var ikke engang blandt midlerne, da kursen lå i 1,8-klassen. Med andre ord er jeg ret skeptisk over for, at man ender der på de nuværende niveauer. At bruge penge på virksomhedskøb er også et tveegget svær ladet med Ratios (Raisios) rodede historie på dette område. Lad os bare roligt nyde udbytterne og et fantastisk brand i vores hverdagskost . Selvfølgelig ville @Pauli_Lohi’s ønske om fokus på spydspidsprodukter være ønskværdigt, og en forøgelse af markedsføringsindsatsen som formål for pengebrug ville sikkert være godt, selvom afkastforholdet også her skal være tilstrækkeligt, og Raisio har været meget forsigtige med at ekspandere til nye markeder, selvom jeg ikke nødvendigvis ser noget galt i det heller.
At købe egne aktier er værdiskabende, når aktien er undervurderet. Sligt set med mine øjne er det i Raisios tilfælde i hvert fald ikke væsentligt tilfældet lige nu (virksomhedens beslutningstagere har naturligvis mere information om virksomhedens nuværende situation end jeg).
Det er dog et godt spørgsmål, hvor stærkt denne form for kapitalallokering er blevet overvejet i perioden 2022-24, hvor kursen har været i bunden. Generelt ses det relativt sjældent på Helsinki-børsen, at der foretages aktietilbagekøb af en væsentlig størrelsesorden (som f.eks. Incap), hvorfor man kan udlede, at denne mulighed ikke overvejes eller benyttes særlig aktivt.
Det ville være utrolig spændende at høre den nye adm. direktørs tanker f.eks. i form af et interview. Hvad tænker hun om Raisios situation, den nuværende strategi og de finansielle målsætninger?
Eller hvorfor ikke også bestyrelsesformand Tiitinens tanker. Nu hvor analytikere har fremhævet overskrifter som “overraskende lederskift øger usikkerheden” eller “brand-virksomhedens vækst halter”, hvad ville han så kommentere?
Så meget sagde Elli Siltala i meddelelsen den 7.8.:
“Jeg er taknemmelig for bestyrelsens tillid og modtager opgaven med stor begejstring. Raisio har usædvanligt stærke forudsætninger for at opbygge international vækst med kendte brands, en stærk balance og dygtige medarbejdere. Sammen med medarbejderne, kunderne og bestyrelsen vil jeg gøre Raisio til en endnu stærkere international virksomhed med fokus på velvære og sundere ernæring. Min første opgave er at lytte, lære og danne en fælles vision for, hvordan vi skaber langsigtet værdi for aktionærerne, kunderne og medarbejderne.”
Interessant vurdering. Mener du dermed, at Raisio er neutralt værdiansat nu? Bl.a. Sampo og Verkkokauppa opkøber jo vist i øjeblikket deres egne aktier – de må vel derfor være undervurderede nu, eftersom det kan betale sig?
Vi snakkede med Vepu om Raisio i forbindelse med den omfattende analyse. @Verneri_Pulkkinen \n\nhttps://www.inderes.fi/videos/raisio-sijoituskohteena-uusi-laaja-raportti\n\nMan kunne tilføje mange flere ting til strategien, som ikke blev nævnt i den hurtige video:\n\n* Elovenas nyhedsdrevne vækst på hjemmemarkedet\n* Udvidelse af produktionskapaciteten for glutenfri havre i takt med efterspørgslen\n* Fornyelse af prissætningen for B2B-forretningen og forsvar af volumener\n* Øget volumen på esterificeringsanlægget ved at fremstille sterolestere til B2B-kunder\n* Benecols brandfornyelse og forenkling af budskabet\n* International ekspansion (bl.a. Spanien)\n* Kortlægning af nye forretningsmuligheder på baggrund af forskning og udvikling\n\nFaktisk er de første 4 af disse punkter ting, som vi har et relativt godt indblik i. Fornyelsen af Benecol og den internationale ekspansion er til gengæld de mest betydningsfulde usikkerhedsfaktorer. Det sidstnævnte punkt er af en karakter, hvor det er svært at forudsige, og fungerer snarere som en option for fremtidig vækst.
Raisio har fået en kompetent ny administrerende direktør i Elli Siltala, som har erfaring fra fødevarebranchen (Valio, S-gruppen).
Elli Siltala havde tidligere ansvaret for kerneforretningerne hos Valio (herunder Rusland). Eksporten til Rusland stoppede jo brat dengang. Det er godt, at hun har erfaring med kriser og med at skabe en ny begyndelse: