Det var dog interessant, at man trods faldende omsætning formår at øge resultatet. De gør nu noget rigtig, rigtig godt derovre. Kursstigningen, der startede fra lavpunktet i begyndelsen af sidste år, vil sandsynligvis fortsætte.
Jeg ejer aktier, hvilket kan påvirke min holdning.
Her er Pauls hurtige kommentarer, efter at Raisio offentliggjorde sit resultat her til morgen.
Omsætningsudviklingen var stærkere end forventet, men resultatet lå en smule under forventningerne. Selskabet guider for, at omsætningen og det sammenlignelige resultat vil styrkes i løbet af 2026, hvilket er i overensstemmelse med vores forventninger. Bestyrelsen foreslår at øge udbyttebetalingen, mens vi forventede en stabil udbytteudvikling. Samlet set betragter vi Q4-rapporten som værende ret neutral i forhold til forventningerne.
Pauli Lohi interviewede Raisios administrerende direktør Pasi Flinkman om bl.a. Q4 og selskabets fremtidsudsigter.
Emner:
00:00 Introduktion
00:15 Lønsomhed i Q4
01:35 Fortsat vækst drevet af nye produkter
03:10 Havremejeriets lønsomhed
04:37 Elovena-produkternes ekspansion til nye markeder
08:03 Heart Healths markedsføringsinvesteringer og deres mål
09:20 Forventninger til 2026
10:36 Parathed til virksomhedsopkøb
Q4-rapporten bekræftede i moderat grad udsigterne for selskabets organiske vækst i de kommende år. Forbrugersalget udvikler sig godt gennem stærke brands, hvoraf det mest centrale er Elovenas længevarende fremgang på det finske marked. Derudover har selskabet gennem konkurrencefremmende effektiviseringstiltag fået dæmmet op for omsætningsfaldet i segmenterne med lavere marginer. Resultatvæksten i 2026 kan blive moderat grundet ERP-projektet, men i takt med at salget af brands med høje marginer skrider frem, kan væksten slå stærkere igennem på bundlinjen fra 2027 og frem. Vi gentager anbefalingen Akkumuler og hæver kursmålet til 3,0 euro (tidl. 2,8 €) som følge af de styrkede vækstudsigter.
Hilsen til alle, der er interesserede i Raisio. Jeg er administrerende direktør for Raisio og ny her i Inderes-debatterne.
Jeg tænkte at kigge forbi fra tid til anden for at lytte med og give baggrundsviden om selskabets offentlige anliggender, hvor det falder naturligt. Jeg kommenterer ikke på ikke-offentliggjorte oplysninger, men jeg henviser gerne til de rette kilder. Dejligt at være med.
Miksu og Pauli talte om fødevaresektoren, hvilket også kan være interessant for dem, der følger Raisio.
En forlænget krig i Ukraine truer med at øge fødevaresektorens omkostninger markant, hvilket påvirker både primærproduktion og fabrikkernes energiforbrug, emballagematerialer og logistik. Analytiker Pauli Lohi kommenterer i videoen på sektorens situation og virksomhedernes udsigter.
Raision administrerende direktør @pasi.flinkman blev interviewet af @m_jylha. Link til det nye afsnit findes her:
Jeg var den første abonnent på Pörssipodi-kanalen (link til kanalen: https://www.youtube.com/@milttonpörssipodi), selvfølgelig kan Pörssipodi også lyttes til på bl.a. Spotify mv.
Fødevarevirksomheden Raisio stoler på sine succesfulde brands Elovena og Benecol, når den stræber efter international vækst. Havren får medvind af den trendy fibermaxx-fænomen, der opfordrer folk til at spise fiberrig mad. Sidste år frasolgte Raisio sin opkøbte planteproteinforretning. Hvorfor blev Härkäs (planteproteinprodukt) ikke et succesprodukt for virksomheden? Hvor kunne man nu finde et opkøbsmål, der ville skabe værdi for ejerne? Administrerende direktør Pasi Flinkman blev interviewet. Han blev mødt af Mikko Jylhä. Podcasten er lavet i kommercielt samarbejde med Raisio.
Elovena bliver ofte fremhævet som et vigtigt brand for Raisio, men i K-butikken blev jeg alligevel lidt forbløffet, da jeg talte antallet af Elovena grød-, müsli- og lignende produkter. Mængden var næsten forvirrende, men der var vist omkring 30 stk. Der er virkelig blevet arbejdet flittigt med produktudvikling og idégenerering, og sådan en mængde giver en betragtelig hyldesynlighed. På havremælksfronten ser det ud til, at der er opstået priskonkurrence; i K-gruppens butikker har en svensk konkurrent og Elovena over tid sat prisen ned fra, så vidt jeg husker, over 2 EUR til i øjeblikket et par cent under 1,80 EUR.
Her er Ronis forhåndskommentarer, når Raisio offentliggør sit resultat tirsdag d. 12.5.
Resultatfremlæggelsen, der begynder kl. 12.00, kan følges her. Vi forventer, at selskabet vil udvise moderat vækst i omsætning og det operative resultat sammenlignet med en allerede ganske stærk sammenligningsperiode. Vores primære fokus i rapporten er rettet mod udsigterne, hvor der er trukket gråskyer op på grund af øgede inflationsrisici i kølvandet på krigen i Iran. Efter vores vurdering er selskabets situation for indeværende år dog god, og hvis inflationen skulle accelerere, ville dette i højere grad påvirke 2027.