Fonder och ETF:er som investeringar

Jag lovade hjälpa en kompis att komma igång med månadssparande, och eftersom det finns experter här så undrar jag: vad är det mest kostnadseffektiva sättet just nu att investera några hundralappar i månaden, men ändå få tillgång till en relativt bred diversifiering? Är Nordnets superfonder fortfarande bra och avgiftsfria produkter?

5 gillningar

När det gäller fonder rekommenderas Storebrand Global All Countries, men om sparbeloppen ligger på omkring 250 € eller mer är SPYI från ETF-sidan ett bra alternativ.

18 gillningar

Dessutom är OP-Världen Index ett förmånligt alternativ hos OP efter bonusar, om man är kund hos OP och vill hålla sig till OP:s utbud.

14 gillningar

Jag har exakt samma erfarenhet, dock med den skillnaden att jag aldrig hann bli kund på private banking-sidan. På grund av mina ”tuffa” frågor fick jag rak feedback från banken att det inte var lönt (för dem) om jag inte ville ha deras överprisade fonder/kapitalförsäkringar…

Nordnets danska indexfond (ex-Super) har numera en avgift (0,2 %).

1 gillning

En sällsynt ärlig kommentar från banken, eftersom bankens främsta mål är att sälja sina avgiftsbelagda tjänster, medan kundens bästa kommer i andra hand.

Själv blev jag för ett år sedan återigen erbjuden en kapitalförsäkring (vakuutuskuori) med mera, men efter att ha blivit klokare av tidigare erfarenheter tackade jag nej, med särskild hänvisning till just kostnadsnivån jämfört med den nytta jag tidigare upplevt. De hade inget att invända mot det.

Priset får förstås inte vara en tröskelfråga om värdet på den tjänst man får överstiger priset man betalar. Och särskilt när man köper utmärkta experttjänster (oavsett bransch) bör man vara beredd att betala. Bra att det finns gott om alternativ…

2 gillningar

Hittade den här: Spiltan Europafond Investmentbolag. En ny fond från Spiltan. Finns inte på Nordnet än.

8 gillningar

Finns det mer erfarna investerare här som kan rekommendera bra / kostnadseffektiva fonder / ETF-objekt? Jag har en så kallad “skräpfond” hos Nordea där jag sparar 150e / mån och här på NN-sidan ett månadssparavtal på 1500e / mån. Utbudet känns så enormt att det är svårt att välja de bästa godbitarna. Valet av objekt i NN-sparavtalet har visat sig vara lyckat då alla ligger bra på plus utom ett, vars stora innehav är mycket måttligt på rött. :smiley:

SPYI ETF är ett bra kostnadseffektivt alternativ om man inte vill oroa sig för diversifiering, då det är en mycket bred global fond

18 gillningar

Har Nordea ännu berättat om fondens största innehav?

Från den länken framgår det att fonden följer indexet VINX Benchmark Cap, så innehavet i fonden torde vara detsamma med i stort sett samma vikter som i det indexet.

Googles AI: “Topp 10 innehav: Inkluderar Protector Forsikring, DSV, Securitas B, Ringkjøbing Landbobank, Atlas Copco B, Novo Nordisk B, Mowi, Munters Group, SalMar och Sampo A”

3 gillningar

Här hittar du fondens innehav:

Det största innehavet är Novo Nordisk B med en andel på 7,66 % och det näst största är Investor B med en andel på 4,14 %.

11 gillningar

Tack till båda två. På det andra stället stod det bara att uppgifter inte finns tillgängliga ännu.

OP-Maailma indeksi följer ett index som består av stora och medelstora bolag (large och mid-cap) från utvecklade marknader. Vilka ETF/fond-alternativ skulle ni rekommendera som komplement för att även få med tillväxtmarknader och småbolag (small cap)?

OP-Maailma indeksi följer ett index som består av large- och mid-cap-bolag från utvecklade marknader. Vilka ETF/fond-alternativ skulle rekommenderas som komplement till detta, för att även få med tillväxtmarknader och small-cap-bolag?

SPYI (SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF; State Street SPDR MSCI All Country World Investable Market), om man bara vill ha en ETF som täcker allt på en gång

Developed + Developing markets + Large-Mid-Small capit.

4 gillningar

Och den ovan nämnda SPYI bör nog köpas via Nordnets ETF-månadssparande. Eller om det rör sig om riktigt små belopp, kan Nordea bli ännu billigare.

2 gillningar

Jag skulle vara särskilt intresserad av att höra från ETF-investerare om vilka gratissajter, verktyg eller nyckeltal ni använder för att följa marknadsläget och få ett grepp om nuvarande värderingsnivåer?

Tanken är att vara en långsiktig ETF-investerare snarare än en aktiv aktieplockare, men på sistone har jag funderat en hel del på hur man faktiskt ska tolka de nuvarande värderingarna på olika marknader. USA ser dyrt ut enligt många mått mätt, men samtidigt är vinsttillväxten och teknikjättarnas position stark. Europa och tillväxtmarknader ser å andra sidan ofta “billigare” ut, men handlar det om en genuin undervärdering eller en strukturellt svagare tillväxt?

Jag funderar också på när ett köptillfälle faktiskt är motiverat med tanke på avkastningsförväntningar och risker. Följer ni till exempel CAPE- eller P/E-tal, VIX, sektorrotation eller något annat?

Och hur mycket vikt lägger ni slutligen vid dessa i en långsiktig ETF-portfölj? Är det vettigare att bara fortsätta med en jämn allokering, eller justerar ni vikterna aktivt efter marknadsläget? Det vore även intressant att höra vilka gratissajter ni anser vara genuint användbara och inte bara ett “dataflöde”.

3 gillningar

Jag använder inga verktyg för det. Jag dumpar helt enkelt pengarna som blir över från lönen och andra inkomstkällor varje månad i mina valda ETF:er.

För tillfället är fördelningen cirka 45 % USA, 45 % Europa, 5 % Indien och 5 % övrigt.

Här är min riktlinje som har hållit i snart 10 år, och den årliga avkastningen har varit 9–10 %.

18 gillningar

Om man vill sträva efter överavkastning genom analys och tajmning av köp, lönar det sig att försöka göra detta med aktier. Bolagen publicerar trots allt sina resultat kvartalsvis, vilket innebär att det regelbundet finns faktiskt relevant information att analysera. Att analysera hela marknader (eller till och med bransch-ETF:er) är, åtminstone enligt min mening, i ännu högre grad baserat på magkänsla än aktieplockning. Det finns hur mycket ekonomisk data som helst och olika mätetal ger alla olika budskap. Till och med ekonomer och analytiker har ständigt fel om ekonomins och börsens rörelser, så varför skulle just du lyckas med makroprognoser? Varför riskera din egen långsiktiga marknadsavkastning genom att försöka analysera och tajma?

6 gillningar

Min egen riktlinje är i sin tur följande (citerat från min senaste “Alokas intervjuar”-intervju): “Hela 2020-talet har varit en fantastisk tid för en investerare som jag, som har strimlat Peter Lynchs timing-läror och har ständiga krigskassor samt hävstångsberedskap. Min kyla under börspanik har en direkt koppling till mitt historieintresse: krig och pester har kommit och gått, men marknaden består = utnyttja det”.

Resultaten har varit goda även med denna metod. Men med två anmärkningar. Utöver stark tajming finns det ett inslag av månadssparande, och för det andra har användningen av hävstång börjat betonas mer än att bara sitta på en stor kassa. I praktiken är mitt investerande både stabilt och kontinuerligt (fondliknande) samt att jag satsar stort på marknaden under perioder med låga kurser.

Som verktyg använder jag, utöver mitt eget huvud, expertanalyser, i ökande grad AI trots dess vissa svagheter, mediainformation och liknande. När det gäller användningen av nyckeltal är variationen mellan branscher och bolag väldigt stor, så det finns ingen enskild magisk multipel. För vissa passar P/E, för andra P/B, oftast en kombination av flera siffror osv. Inom fondsidan spelar megatrender (också) en väsentlig roll.

6 gillningar