Purefun Group AB - Sexlegetøj og hundemad

Jeg har ikke fundet en tråd om Purefun AB’s børsnotering endnu, så den eneste mulighed var at tage tyren ved hornene og selv komme i gang.

“Purefun Group AB (“Purefun”, “Selskabet”) er moderselskabet for Purefun e-handelskoncernen, etableret i 2005. Selskabet opererer primært i Sverige, Norge, Finland og Danmark. I dag ejer Selskabet to e-handelsbutikker, Doggie og Vuxen. Vuxen er Sveriges førende e-handelsbrand inden for seksuel sundhed, med en attraktiv markedsposition. Historisk set er segmentet for seksuel sundhed ikke blevet påvirket af recession, og produktkendskabet vokser konstant, f.eks. gennem apotekssalg. Doggie er et voksende brand i mid-premium segmentet af e-handelsbutikker, der fokuserer på hunde. Gennem Doggie opererer Purefun på et marked, der skifter fra traditionelle butikker til e-handel, hvor vækstraten er højere. Et bredt produktsortiment og hurtige leveringer muliggør hurtig omsætningsvækst og kundeanskaffelse. I det indeværende regnskabsår 2020/21 har Selskabets omsætning været 142 mio. SEK og overskuddet omkring 16 mio. SEK. År 2021/22 er i tråd med Selskabets omsætningsforventninger på omkring 170 mio. SEK.”

Jeg synes, at virksomheden rider på en, nærmest komisk, bølge af produkter i netop corona-vinder-segmentet. Hvalpeboomet er eksploderet, og restaurantrestriktioner har hæmmet opfyldelsen af lidenskabelige Tinder-dates. Mange har “måttet” nøjes med deres egen sjove måde at lindre presset på, hvilket Vuxens produkter gør lidt mere interessant. Har Purefun AB ramt guldåren, eller er dette måske en faldende kniv, når restriktionerne ophæves? At forudsige det plejer at være svært, så det vil vise sig, når handlen begynder…

EDIT: Tegningsperioden for børsnoteringen er 27. januar - 1. februar, og selskabet noteres på Sveriges First North Growth Market.

13 Synes om

Interessant virksomhed! Jeg forstår dog slet ikke, hvorfor de har brug for to forskellige webshop-brands med den produktkombination :slight_smile:

11 Synes om

Denne usædvanlige kombination af forretningsområder skaber synergi i lidt mere pikante kredse.

Jeg forstår, at COVID-perioden har øget antallet af kæledyr betydeligt, og i vestlige lande investeres der meget i deres velfærd. Kæledyrs gennemsnitlige levetid er sandsynligvis under ti år, så efterspørgslen efter hundefoder vil stige noget. Baseret på empiriske observationer har mange nye aktører kommet ind på markedet gennem reklamer, så jeg tror ikke, at der er let vækst i sigte i den sektor.

Med hensyn til sexlegetøj er udbud og efterspørgsel tilsyneladende vokset enormt, og salget af dem er blevet hverdag. Baseret på reklamer, for eksempel i radio og tv, er de blevet produkter, der næsten sælges som dagligvarer. Der er dog relativt mange aktører, og efterspørgslen vil næppe fortsætte med at vokse, i hvert fald ikke i samme tempo.

Hundefoder er en meget konkurrencepræget industri, så det bliver ikke let på den side. Den anden industri er helt sikkert sexet, men konkurrencen ser ud til at strammes også der.

2 Synes om

Det første, der springer i øjnene ved denne børsintroduktion, er, at der er tale om et 100 % aktiesalg, dvs. hovedejerens (delvise) exit. Selskabet får ikke en eneste krone af børsintroduktionsmidlerne i kassen.

Det andet bemærkelsesværdige punkt er vurderingen, som ikke er særlig billig (omend heller ikke uhyrligt dyr). Man kan i øjeblikket få mange interessante, men meget større og bedre virksomheder til de samme multipler på børsen.

3 Synes om

Faldende marginer og kapitalafkastprocenter sprang mig i øjnene med det samme.

2 Synes om

Gad vide, hvordan den hunde-butik (doggie kauppa) ville klare sig i Finland mod for eksempel Musti ja Mirri? Jeg fandt kun svenske sider efter at have gravet lidt :thinking:

1 Synes om