Forsvarsindustrien – den frie verdens sikkerhed eller dødens købmænd

Kunne det have været Babcock International Group? Den er på nogle parametre billigere end de andre aktier i sektoren, jeg har kigget på, men væksten er nok også mere moderat. Den er også begyndt at løbe lidt med de andre, men jeg har ikke hørt den nævnt mange steder.

image

74% af omsætningen kommer fra forsvarssektoren og 71% fra Storbritannien.

5 Synes om

Pentti har dygtigt skrevet om resultatet af franske Exosens. :slight_smile:

Exosens udvikler og fremstiller højteknologisk observations- og lysforstærkningsudstyr osv.

https://x.com/PenttiJokinen/status/1896478027967803749

image
image
image

1 Synes om

Dette findes på Nordnet. Er det så prissat i dollars? OTC Markets # Exosens S.A. (EXOSF)

Von der Leyen: Budgetreglerne kunne lempes for at øge militærudgifterne

Formanden for Europa-Kommissionen Ursula von der Leyen meddelte tirsdag, at Europa er klar til at øge sine forsvarsudgifter betydeligt.

Hun sagde, at EU stræber efter at frigøre midler til forsvarsinvesteringer for 800 milliarder euro.

12 Synes om

I denne kontekst mente jeg primært en direkte favorisering af den europæiske forsvarsindustri. Altså, når der er afholdt et udbud, hvor der udover ydeevne tages hensyn til mange andre aspekter, så kommer der politisk styring til at købe fra en europæisk virksomhed. Eller som udgangspunkt er projektet allerede styret til at blive købt enten fra en virksomhed i eget land eller fra EU-området. Jeg har bemærket denne aktivitet allerede sidste år. Den seneste tids politiske uro vil kun styrke denne udvikling, og jeg antager, at ReArm EU-midlerne primært vil gå til EU’s egne virksomheder. Og det er fint nok, som EU-borger er jeg tilfreds med denne udvikling, men som investor nager det. Jeg vil også sige, at europæiske våben og våbensystemer er fremragende.

Som ejer af LMT har jeg lidt udfordringer med investeringscasen. Omkring 11% af LMT’s omsætning kommer fra Europa. Omkring 40% af selskabets omsætning kommer fra luftfartøjer og 18% fra Missile and Fire Control-sektoren. Nu hvor vi ved, hvordan russerne fører krig, er der grund til at antage, at de europæiske lande udover gummistøvler og 155mm granater også vil investere i luftforsvar. For eksempel har jagerflys forsvar vist sig at være en fremragende måde at afværge både missiler og større droner på. Og i sådanne opgaver er Eurofighter og Dassault Rafale fremragende. Den nuværende amerikanske politik har gjort det betydeligt mere udfordrende at lukke F35-handler, og konkurrenterne er bestemt ikke dårlige.

Hvis ordrerne fra Europa falder, kan et fald i omsætningen meget vel blive en realitet. Europa er et rigt område, og det er svært at udfylde det tomrum, det efterlader, fra andre markeder. Det er bestemt en udfordring, når P/E er omkring 20.

LMT’s aktie har holdt sig ganske pænt i denne uro. Måske spiller jeg bare død, så bjørnene ikke finder mig. Det irriterer mig stadig.

10 Synes om

Jeg lægger dette her, jeg tænkte, at jeg selv kunne spotte nogle lidt mere ukendte virksomheder i branchen, som jeg kunne undersøge lidt nærmere. :slight_smile:

https://x.com/Quartr_App/status/1897304575344042037
image
image

10 Synes om

Firmaer er også listet her i IS’s artikel.

5 Synes om

Jeg konstaterer blot, at dine observationer er korrekte. Jeg tog bevidst en kæphest ind i debatten, som der er blevet talt intenst om i branchen de sidste par år, nemlig EU-Kommissionens officielle sandhed (80-20). Dette er på ingen måde hele sandheden, hvis overhovedet nogen sandhed som sådan.

Lige så sandt ville det være at sige, at der er uendeligt stor variation fra land til land, hvor protektionistisk et marked er. Uanset hvad, har de seneste ugers udvikling virkelig ikke været til fordel for den amerikanske industri… Jeg lader det nu ligge her.

2 Synes om

Der er muligvis også IPO’er på vej

https://www.reuters.com/markets/deals/knds-considers-ipo-defence-sector-booms-sources-say-2025-02-21/

3 Synes om

Yle har udgivet en omfattende artikel om europæiske forsvarsvirksomheder. Interessant læsning. Jeg anbefaler den.

12 Synes om

Her er Pentti Jokinens tweet om virksomheder i branchen med et par observationer. :slight_smile:

https://x.com/PenttiJokinen/status/1897552247933767873

image
image

7 Synes om

Er der overhovedet nogen ETF’er, der investerer i den europæiske forsvarsindustri? Eller skal man udvælge aktier?

Lidt dårligt; i alle ser den største vægt ud til at være i USA.

Man kunne dog antage, at der måske snart vil komme investeringsprodukter på markedet, der specifikt fokuserer på europæiske forsvarsvirksomheder, relateret til denne eksploderede interesse. :slight_smile:

Jeg kiggede på disse for et par dage siden, og de vigtigste fund (i hvert fald dem man kan investere i via Nordnet) var disse to ETF’er:

• VanEck Defense ETF (DFEN)
    • USA 48,7%
    • “VanEck er et globalt investeringsforvaltningsfirma med hovedkontor i New York City.”
  • HANetf Future of Defence UCITS ETF (ASWC)
    • USA 54,4%
    • HANetf: hovedkontor i London

Disse ETF’er var åbenbart nævnt tidligere i tråden, men denne svenske investeringsfond var ikke:

• Finserve Global Security Fund (fondens hjemmeside)
    • Europa ca. 52%, USA 41%
    • Løbende omkostninger 2,25%

Denne Finserve-fond har den største Europa-vægt, og af disse alternativer er den den mest interessante for mig. Den indeholder også cyber security-virksomheder, men hovedfokus ser ud til at være på våbenindustrien, og fra Europa er bl.a. Rheinmetall, Leonardo, Kongsberg, Rolls-Royce, SAAB, Thales, Safran og BAE Systems inkluderet med stor vægt.

10 Synes om

“Væksten er virkelig stærk over hele linjen. Inden for vækstvirksomheder er der flere selskaber, der kan blive børsnoteret i de kommende år, siger Tesis forskningschef Jakob Sandell.”

“Danske Bank har også fulgt forsvarsindustrien i de seneste år. Ifølge Elina Fogelholm, Danske Banks forretningsdirektør med ansvar for erhvervskunder i Finland, har en stor del af de finske virksomheder allerede solgt produktionen for de næste fire eller fem år.”

15 Synes om

Patria reorganiserer for at imødekomme den betydelige vækst i efterspørgslen.

9 Synes om

Hvordan ser I den indenlandske Vaisalas rolle som underleverandør til forsvarsindustrien? Jeg har ikke rigtig fundet noget at læse om emnet, men nu hvor efterretningsvirksomheden også er i omvæltning, kunne jeg forestille mig, at de også har noget til dette.

5 Synes om

Nu er den første Europe Defence ETF tilgængelig for europæiske investorer.
Lanceret i dag af WisdomTree: WisdomTree Europe Defence UCITS ETF (ISIN: IE0002Y8CX98)

Noteringer findes i Tyskland, London og Milano.
Moderate omkostninger på 0,4 %.

Det præcise indhold af ETF’en er endnu ikke tilgængeligt, men den følger WisdomTrees eget Europe Defence-indeks (WTEUDEF), så den kan sammenlignes direkte med det.

Fra indekset, og dermed også ETF’en, udgør Top 10 cirka 88 %:
image

image

Indeks: https://www.wisdomtree.com/investments/index/wteudef
ETF: https://www.wisdomtree.eu/en-gb/etfs/thematic/wdef---wisdomtree-europe-defence-ucits-etf---eur-acc

44 Synes om

“Finansinstrumentet mangler information om dets målmarked, hvorfor handel ikke er tilladt for ikke-professionelle kunder.”

Godt gået igen, Nordnet..

E: tror først man kan købe i morgen, hvis jeg tolker det rigtigt

9 Synes om

Det er godt, at den er der, men lige da man skulle boykotte den amerikanske økonomi i gensidighedens navn, er WisdomTree en amerikansk tjeneste, og gebyrerne går dertil. Europæerne får igen lov at se frugterne af deres stivhed. Den kan købes hos OP, men findes endnu ikke på Nordeas liste, selvom der er omkring tyve WisdomTree-produkter der også.

10 Synes om

Nogle store aktører overvejer højt, om de europæiske forsvarsindustrivirksomheders kapacitet er tilstrækkelig til at gennemføre alle investeringer? Også @Verneri_Pulkkinen talte vist i sit indlæg om Europas gode beskæftigelsessituation.

Er der en risiko for, at Europa alligevel bliver nødt til at købe udstyr fra USA? Der ser virksomhederne i branchen ud til at være billigere.

Nedenfor er de multipler, der er hentet fra TIKR, for disse 8 største “Defence”-virksomheder i USA, der er fundet med kunstig intelligens.

• Lockheed Martin Corporation (LMT)
    A global aerospace, defense, and security leader known for its advanced fighter jets, missile systems, and space technologies.
  • Boeing Company (BA)
    While widely recognized for commercial aircraft, Boeing also has a significant defense portfolio including military aircraft, satellites, and cybersecurity systems.
  • Raytheon Technologies Corporation (RTX)
    A major player in defense and aerospace, it provides integrated systems and services across missiles, radar, and electronic warfare.
  • Northrop Grumman Corporation (NOC)
    Specializes in aerospace and defense technology, including stealth aircraft, unmanned systems, and cybersecurity solutions.
  • General Dynamics Corporation (GD)
    Offers a broad range of products and services including combat vehicles, nuclear submarines, and IT systems for defense.
  • L3Harris Technologies, Inc. (LHX)
    Focuses on advanced communications, surveillance, and reconnaissance systems as well as integrated mission solutions.
  • Huntington Ingalls Industries, Inc. (HII)
    The nation’s largest military shipbuilding company, providing a range of naval vessels and services.
  • Leidos Holdings, Inc. (LDOS)
    Provides scientific, engineering, systems integration, and IT solutions to government and defense clients.
    image

Her er TIKR’s data for de 8 største beholdninger i den ovennævnte ETF.

image

11 Synes om

Pentti Jokinen tweetede dette om det franske firma Exail Technologies. :slight_smile:

https://x.com/PenttiJokinen/status/1899522072683888790
image
image

2 Synes om