Halvledermangel som produktionsflaskehals

Nokias administrerende direktør udtalte i et interview i forbindelse med regnskabsfremlæggelsen, at “man skal huske på, at denne halvledersituation er udfordrende”. Bilfabrikkernes produktionslinjer er blevet lukket i stor stil på grund af mangel på halvledere; der er efterspørgsel efter biler, men de kan ikke produceres på grund af manglen. Og det samme gælder mange andre steder – salget ville være større, end produktionen kan levere, da der ikke er halvlederkomponenter tilgængelige. Komponentmanglen forventes at fortsætte i et godt stykke tid.

Hvad er årsagerne til denne mangel, hvorfor løser situationen sig ikke, hvad tager det tid?

2 Synes om

Dette handler nok mere om generel diskussion. Jeg ved ikke, om der er behov for en separat tråd om komponentmangel. Det påvirker selvfølgelig flere virksomheder, men måske en tyrefægtningsarena (härkätaistelu areena), bjørnehi (karhunpesä) eller retningen på børserne (pörssien suunta) osv. ville være passende til dette. Eller hvad synes @Verneri_Pulkkinen?

4 Synes om

Jaja, jeg sigtede på den generelle diskussion. Undskyld, mine øjne flakker åbenbart, eller mine fingre. Jeg kan vist ikke selv flytte det til det rigtige forum?

1 Synes om

Kort sagt er efterspørgslen eksploderet i kølvandet på corona, da chips presses ind i alle mulige produkter + selvfølgelig egne produktionsproblemer + kun få store, velrenommerede producenter i øjeblikket (?) TSMC + Samsung.

Why Is There a Chip Shortage? Covid-19, Surging Demand Cause Semiconductor Shortfall (bloomberg.com)

1 Synes om