H

Det lader til, at alle kan lide aktier, både herhjemme i Finland og i udlandet. Er der andre end mig, der er skræmt/underholdt? Er FOMO-panik i fuld gang, forsøger vi at drage fordel af momentum på markederne med en succesfuld exit?

Hvad er for eksempel interessant på Helsinki Børsen lige nu, for jeg kan ikke finde noget fornuftigt at købe? Næsten intet har ændret sig i forretningen, men skal vi nu bare betale titusinder af procent mere end for et øjeblik siden?

26 Synes om

Samme følelser her. I tale er vi måske forsigtige, men den prisstigning på titusindvis af procent på et par uger, der skyldes købspresset, siger noget andet: “handling taler højere end ord”.

Dette kan fortsætte længe, og fremtiden er svær at forudsige, men det er svært at se denne dag som et godt købstidspunkt for de fleste aktier (i hvert fald hvis man tager risiciene i betragtning). Jeg har ikke solgt noget selv, bortset fra at acceptere købstilbuddet på Hoivatilat, da gode virksomheder ikke ville blive solgt, selvom de var dyre, men der dukker heller ikke noget køb op på min egen subjektive radar (jeg ville måske købe Kamux, hvis jeg ikke allerede ejede det).

Generelt er Helsinki-børsen ikke dyr, men især små og mellemstore virksomheder er begyndt at få store forventninger. Det føles som om investorer er blevet meget liberale med deres penge og tør give dem til alle mulige projekter, der har hånden ude på børsen.

En anden mulighed er også, at markedet i sin visdom ser den økonomiske vækst accelerere, og resultaterne vokse med en sådan hastighed i de kommende år, som vi frygtsomme ikke forstår at se. :smiley:

Så vidt jeg forstår, har mange stadig mange kontanter, og en del af den nuværende stigning skyldes, at de vender tilbage til markedet.

23 Synes om

Javel, ja. Måske er der nogle virksomheder med mere rimelige vurderinger blandt de større, men jeg bygger ikke rigtig på virksomheder og deres udsigter. Det ville være tåbeligt at sænke mine standarder og begynde at købe svage virksomheder blot i håb om, at markedet vil betale mere, når udsigterne til resultaterne er lidt så som så.

Jeg har dog tænkt mig langsomt at samle mere likviditet. Der er ikke travlt med det, men jeg ville ikke have noget imod, hvis der var lidt mere tørt krudt til rådighed. De mest betydningsfulde køb er foretaget, når papirerne ikke blev accepteret på samme måde. Nu er det logisk at være mere på salgssiden.

2 Synes om

{“content”:“Enig. Det føles helt vanvittigt, at EAB Group er i sådan en stigning (+9,5 %), selvom der ikke er kommet noget positivt frem. LeadDesk, Aallon og Efecte tager et temmelig stort forskud i First North…”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Er køberne på vej?

1 Synes om

Dette er Tammiralli ™(R).

2 Synes om

Måske er det FOMO, når man har siddet med kontanter og mistet sidste års afkast..

7 Synes om

Det er lige præcis det, der er interessant. Pensionsselskaberne har for eksempel meget strenge begrænsninger for, hvor mange penge de kan investere på aktiemarkedet. Når obligationerne er presset i bund, og man ikke rigtig kan få afkast med lav risiko nogen steder, så kommer der potentielt købspres derfra alene på grund af allokeringsændringer, selvom disse grænser ikke overskrides.

2 Synes om

Jeg solgte selv alle mine aktier i slutningen af december, fordi jeg begyndte at frygte en boble. Nu begynder mine følelser at ændre sig i den retning, at det nok var en fejl, og at det er nu, den rigtige stigning begynder.

1 Synes om

Men lad os roligt se udviklingen med kontanterne et øjeblik endnu

Grundlæggende @V_Trader er det en virkelig farlig tanke i sig selv, i hvert fald lyder det i mine ører som FOMO, hvilket er helt naturligt på et eller andet niveau, men ro i sådanne situationer er godt :smile: Jeg sidder også med en kontantvægt på over 80%, og jeg har ingen hastværk med at købe, før der er noget at købe!

4 Synes om

{“content”:“Du har sikkert ret, men jeg så lige f.eks. en graf, der viste, at investorer stadig har en masse kontanter at smide i aktier. Det giver mig den tanke, at der stadig er et enormt opadgående pres. (Og ud over dette fortsætter stimuleringen, og handelskrig ser også ud til at blive løst)”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

En god spredning og en rimelig porteføljestørrelse hjælper utroligt meget mod de mest radikale handlinger. Jeg har vel i alt 30-40 virksomheder i porteføljen fra forskellige brancher, så det falder mig ikke lige ind at sælge porteføljen tom :laughing:

4 Synes om

Det er decentralisering! :slight_smile: :smile_cat:

1 Synes om

Hvad angår handelskrigen, er det værd at huske, at “fase to”-forhandlingerne formodentlig vil begynde på et tidspunkt, og alle vanskelighederne er kun lige begyndt, når de begynder at behandle immaterielle rettigheder og lignende spørgsmål.

2 Synes om

Jeg ved ikke, om det er så meget. Kvalitetsvirksomheder fra forskellige brancher, så jeg har ikke følt behov for at reducere antallet betydeligt. De fleste har ligget i porteføljen i årevis med deres egen vægt, så længe forretningen bare kører.

WinWin på mange måder, når porteføljen ikke er for koncentreret om enkelte brancher, og virksomhedernes forretning alligevel kører godt. Det er altid godt at forsøge at forberede sig på noget uforudsigeligt.

3 Synes om

På den anden side, hvis kollapset begynder, vil det sandsynligvis påvirke alle aktier ret jævnt. Vil aktier fra nogen sektor være sikre dengang? F.eks. i 2018, da der var et fald på omkring 20%, faldt alt ret jævnt (og det samme gjorde forskellige aktivklasser)

1 Synes om

Ja, jeg er enig med de tidligere meninger. Det føles dyrt, og købebukserne er godt gemt væk. Jeg har ikke købt en eneste aktie i tre måneder. Min eneste “investering” var Security Analysis, som jeg bestilte i sidste uge. Jeg har den seneste måned læst Intelligent Investor grundigt og fundet ud af, at jeg har brugt min tid bedre ved at studere Grahams ord end ved at holde øje med markedet. Fremtiden er svær at forudsige, men jeg er ret sikker på, at Hr. Marked kommer til min dør med billigere priser, og da vil jeg gerne være sikker på, at jeg har ekstra midler at bruge.

9 Synes om

Prisen er hvad du betaler, værdien er hvad du får. Eller hvordan var det nu, det var.

De kan alle falde med tyve procent, men det vigtigste er at sortere skidt fra kanel. På lang sigt følger kurserne meget nøje selskabets fundamentale forhold, men på kort sigt kan prissætningen være hvad som helst.

Aktier følger ikke længere en så nøjagtig opdeling i defensive og cykliske aktier. På enkelte dage ser man, hvordan nogle REIT’er klarer sig godt på en faldende dag, men algoritmerne synes at opfange kurserne ret præcist, hvilket gør det svært at udnytte sektorrotationen i spekulativ forstand. Eller det er i hvert fald det indtryk, jeg har fået, når jeg sammenligner med tiden før finanskrisen. Tilsyneladende ses den stigende popularitet af indeksinvestering også i netop sådanne masseopgange og -fald.

4 Synes om

Jeg afventer spændt regnskabssæsonen. Hvis selskabernes resultater ikke understøtter kursstigningen, skulle kurserne gerne korrigere. Men som sagt, det sker ikke nødvendigvis. Måske kan boblen opstå, fordi den store bjørn aldrig dukkede op, trods årelang lokken :sweat_smile:

Som nybegynder inden for investering er det i en sådan situation meget svært at gå stort ind i markedet. At stable honningkrukker op for bjørnen er ikke rigtig motiverende. Bedre at fokusere på at gennemgå regnskaberne og så købe, når der opstår muligheder.

5 Synes om