Halvledergiganter: AMD, Intel, NVIDIA, TSMC, TI, Micron, Broadcom, Qualcomm, ASML mv.

Dette ville vel være den omkring tredje købte AI-chipproducent for Intel efter Nervana og Habana. Ingen af dem tog rigtig fart, selvom Gaudi-serien, der stammer fra Habana, stadig sælges. Og den egenudviklede Jaguar Shores skulle også være på vej, men Intel har allerede så stærke beviser for annullering af AI/beregnings-GPU’er, at jeg først tror på Jaguar Shores, når jeg ser den til salg.

En lille smule panik virker til at være hos Intel stadig med hensyn til at komme med på AI-toget. På den positive side kommer SambaNova dog ret billigt, for et par år siden, da AI-chip-startups var på deres højeste, var SambaNovas værdiansættelse nok flere milliarder.

3 Synes om

Nedenfor er der helt sikkert noget velkendt om, hvordan Nvidia og AMD genåbner dørene til det kinesiske marked med nye salgsaftaler, selvom regulatoriske risici og toldafgifter skaber gnidninger.

Nvidia forbereder leverancer af H200-chips til februar, mens det rapporteres, at AMD allerede har modtaget en betydelig ordre fra Alibaba på deres Kina-tilpassede MI308-chips. Begge selskaber er dog nødt til at aflevere en betydelig del af deres indtægter til den amerikanske regering til gengæld for eksporttilladelser.

For investorer giver Kina-samarbejdet naturligvis et enormt vækstpotentiale, men det kræver samtidig forberedelse på geopolitiske overraskelser og skærpet lokal konkurrence.

1 Synes om

Ifølge Reuters faldt Intels aktie, da det kom frem, at Nvidia testede Intels 18A-chipproduktion, men i sidste ende ikke valgte at gå videre med den. Der har været problemer med denne 18A-proces, og de første kunder har i det mindste været skuffede, hvilket har tæret på efterspørgslen.

1 Synes om

En påmindelse om historien :slight_smile: Transistorer er virkelig utroligt små i dag!

8 Synes om

Historien om tilblivelsen af ASML’s EUV-system og om, hvordan det umulige blev gjort muligt. Jeg vidste, at det var en kompleks maskine – den koster jo omkring 400 mio. EUR – men hvad der alt har skullet gøres for at muliggøre produktionen af nutidens nye mikrochips.

Videoen er 55 minutter lang, og historien var alt for kort. Jeg kunne have set lige så meget mere i ét stræk. Jeg anbefaler den til alle. :backhand_index_pointing_down:

25 Synes om

Intels aktie steg med over syv procent på en uge, selvom nyhederne var blandede.

Artiklen herunder fortæller om, hvordan Apple betegnede gamle Intel-Macs som “vintage og forældede”, men i sidste ende begrænser det primært reparationsmulighederne og påvirker ikke for alvor Intels resultat.

For investorerne var det vigtigere, at Intel forsikrede om, at de fortsætter Ohio One-fabriksprojektet og flyttede færdiggørelsen til 2031 (det er godt nok langt ude i fremtiden?). Forsinkelserne understreger selvfølgelig eksekveringsrisikoen, men på den anden side understøttede beslutningen turnaround-historien.

Derudover forblev postyret omkring TSMC begrænset, og købsinteressen holdt ved, selvom analytikerne stadig er forsigtige.

Virksomhedsdramaet omkring en tidligere TSMC-medarbejder, som Intel planlagde at genansætte, og som senere blev fundet med følsomt TSMC-materiale, skabte intriger, men skræmte ikke aktionærerne væk; aktien steg endda på nyheden, hvilket tyder på, at investorerne ser begrænsede juridiske eller strategiske konsekvenser for Intel på nuværende tidspunkt. Wall Street er fortsat forsigtig med en Hold-konsensus og kun en beskeden upside antydet af de gennemsnitlige kursmål fra analytikere efter et stærkt år. Alligevel har kombinationen af en solid ugentlig fremgang, bekræftelse af at vigtige ekspansionsprojekter fortsat er i live, og løbende optimisme omkring Intels næste generations chip-lanceringer holdt køberne engagerede, selvom risici som stigende hukommelsesomkostninger og eksekveringsforsinkelser lurer i baggrunden.

2 Synes om

I forbindelse med ASML faldt jeg over en interessant Reuters-artikel fra et par uger siden om, hvor aggressivt Kina forsøger at kopiere ASML’s EUV-teknologi. Et hemmeligt kinesisk laboratorium har allerede formået at bygge en prototype ved hjælp af komponenter fra ASML’s ældre maskiner. Herunder er nogle uddrag fra artiklen.

https://www.reuters.com/world/china/how-china-built-its-manhattan-project-rival-west-ai-chips-2025-12-17/

I et topsikret laboratorium i Shenzhen har kinesiske forskere bygget det, som Washington har brugt år på at forsøge at forhindre: en prototype af en maskine, der er i stand til at producere de banebrydende halvlederchips, der driver kunstig intelligens, smartphones og våben, som er centrale for vestlig militær dominans, har Reuters erfaret.

Prototypen blev færdiggjort i begyndelsen af 2025 og gennemgår nu test; den optager næsten en hel fabriksetage. Den blev bygget af et team af tidligere ingeniører fra den hollandske halvledergigant ASML (ASML.AS), som har foretaget reverse engineering af virksomhedens maskiner til ekstrem ultraviolet litografi (EUV), ifølge to personer med kendskab til projektet.

Teamet omfatter for nylig pensionerede, kinesiskfødte tidligere ASML-ingeniører og forskere – primære rekrutteringsmål, da de besidder følsom teknisk viden, men står over for færre professionelle begrænsninger efter at have forladt virksomheden, sagde personerne.

To nuværende ASML-ansatte med kinesisk statsborgerskab i Holland fortalte Reuters, at de er blevet kontaktet af rekrutteringsfolk fra Huawei siden mindst 2020.

Den hollandske efterretningstjeneste advarede i en rapport i april om, at Kina ”brugte omfattende spionageprogrammer i sine forsøg på at opnå avanceret teknologi og viden fra vestlige lande”, herunder rekruttering af ”vestlige forskere og ansatte i højteknologiske virksomheder”.

ASML-veteranerne gjorde gennembruddet i Shenzhen muligt, sagde personerne. Uden deres indgående kendskab til teknologien ville det have været næsten umuligt at reverse-engineere maskinerne.

Deres rekruttering var en del af en aggressiv indsats, som Kina lancerede i 2019 for at tiltrække halvledereksperter, der arbejder i udlandet, ved at tilbyde sign-on-bonusser, der startede ved 3 til 5 millioner yuan ($420.000 til $700.000) samt boligtilskud, ifølge en gennemgang af regeringens politiske dokumenter foretaget af Reuters.

Blandt de rekrutterede var Lin Nan, ASML’s tidligere chef for lyskildeteknologi, hvis team ved Shanghai Institute of Optics under det kinesiske videnskabsakademi har indsendt otte patentansøgninger på EUV-lyskilder i løbet af 18 måneder, ifølge patentregistreringer.

For at få fat i de nødvendige dele genbruger Kina komponenter fra ældre ASML-maskiner og indkøber dele fra ASML-leverandører via brugtmarkeder, sagde de to personer.
Netværk af mellemmandsvirksomheder bruges nogle gange til at skjule den endelige køber, sagde personerne.

Et team på omkring 100 nyuddannede universitetsstuderende fokuserer på reverse engineering af komponenter fra både EUV- og DUV-litografimaskiner, ifølge personerne.

Hver medarbejders skrivebord bliver filmet af et individuelt kamera for at dokumentere deres indsats for at adskille og samle dele – et arbejde, som personerne beskrev som nøglen til Kinas litografi-indsats.
Medarbejdere, der med succes genmonterer en komponent, modtager bonusser, sagde personerne.

9 Synes om

Herunder er et link til et indlæg, der forklarer, hvordan TSMC har opnået en global monopolstilling inden for produktion af AI-chips, hvilket muliggør betydeligt højere marginer.

Selskabets økonomiske fremgang drives af tre faktorer: afslutningen på afskrivninger af gamle maskininvesteringer, prisstigninger på CoWoS-“pakningsteknologi” (CoWoS = Chip-on-Wafer-on-Substrate) på grund af kapacitetsmangel, samt evnen til at hæve priserne uden at skade kernekundernes, såsom Nvidias, lønsomhed. Mange investorer har ikke indset denne forandring, som forvandler selskabet fra en traditionel producent til et mere stabilt infrastrukturmonopol.

Markedet forventes ifølge indlægget at vågne op til virkeligheden i forbindelse med dette års regnskabsaflæggelse, da analytikere opdaterer deres prognoser til at afspejle de vedvarende højere marginer, hvorfor aktiekursen forventes at stige markant.

Ifølge forfatteren har konkurrenternes, såsom Samsungs og Intels, fiaskoer cementeret TSMC’s position som den eneste aktør, der kan levere den regnekraft, som AI-revolutionen kræver. Forfatteren mener derfor, at dette skaber en mulighed for investorer til at drage fordel af en fejlprissat markedssituation.

At forstå, hvorfor TSMC’s marginer vil udvides, mens samtlige analytikermodeller forudsiger en sammentrækning, kræver et opgør med den mentale forestilling om, at halvleder-foundries fungerer som kapitalintensive råvareproducenter, der er underlagt prispres og cyklisk marginkompression. Den forståelsesramme beskrev branchen præcist i fire årtier. Den ophørte med at være korrekt i 2023.


Hvilke tanker gør folk i tråden sig om TSMC? F.eks. @Jarnis? :slight_smile:

EDIT: Tak for svarene @Vara-Paavi og @Jarnis

6 Synes om

Jeg mener, det i øjeblikket er svært at sige, hvordan selskabets fundamentale forhold er prissat, da der helt sikkert også er indregnet en del politisk risiko i kursen, og efter Kinas Xis nytårstale blev den risiko i hvert fald ikke mindre i mine øjne.

4 Synes om

Branchen er fortsat præget af enorme investeringskrav og er cyklisk. TSMC er i feltet i stand til at malke en merpris (premium) i de gode år takket være deres teknologiske forspring, men på lang sigt er branchen for strategisk til, at det vil lykkes at skumme fløden i det uendelige. Kunderne sender de tilgængelige producenter i udbud og lader dem konkurrere benhårdt mod hinanden, og selvom TSMC har fordelen lige nu, er Samsung ikke ude af spillet, men tager stadig en betydelig bid af markedet. Og så længe Intel eksisterer, er der en realistisk chance for, at de får styr på deres teknologi og bliver relevante på foundry-markedet. Der er investeret voldsomt, og TSMC bliver indhentet – Intels problem er bare, at deres yields endnu ikke giver anledning til begejstring, og der er stadig mangel på tredjepartskunder.

Jeg forudser, at top-chips i de næste fem år stadig vil være en sag for disse tre firmaer, og da Intel er for vigtig til at lade gå konkurs, vil de også før eller siden kæmpe sig rigtigt ind i kampen igen. TSMC vil dominere i mange år endnu, men bliver nødt til at investere afsindige beløb i nye processer og fabrikker, mens kunderne rynker på næsen over de dyre silicium-wafere. Det skaber bekymring for, hvordan de enorme investeringer reelt omsættes til overskud. De næste par år er en ret attraktiv situation på grund af den AI-drevne efterspørgsel, men selv hos TSMC pibler sveden frem hele tiden, når der skal træffes beslutninger om fabriksinvesteringer 5-10 år frem i tiden – hvis efterspørgslen vurderes forkert, ender en masse dyrt udstyr som værdiløse aktiver…

Og oveni det lurer der et spøgelse i kulissen i Kina. Indtil videre betyder det teknologiske forspring, at kineserne ikke er en relevant konkurrent inden for moderne chips, men Kina poster så absurde beløb i at lukke det hul, at TSMC helt sikkert er bekymret for, hvad der sker på f.eks. 10 års sigt. Hvis SMIC i Kina kommer på samme banehalvdel rent produktionsteknologisk, vil de nappe en betydelig del af markedet, og det skaber også problemer, når man skal vurdere, hvor meget kapacitet det kan betale sig at bygge 5-10 år frem. Skyder man ved siden af i den ene retning, lader man mange penge ligge på bordet, og kunderne brokker sig, når kapaciteten er knap. Skyder man ved siden af i den anden retning, får man dyre, ubenyttede fabrikker på balancen…

Det er ikke en nem branche, nej.

13 Synes om

Jeg lagde dette op, da jeg lige har skrevet en besked om TSMC. Selskabets aktie steg syv procent i Taipei og endte på ATH-niveauer, da Goldman Sachs hævede kursmålet til 2.330 taiwanske dollar og vurderede, at AI-efterspørgslen vil holde væksten stærk. Muligvis en midlertidig svingning, noget andet er, hvordan det ser ud på længere sigt. (det kan anbefales at læse Jarnis’ besked ovenfor)

AI-temaet trak ifølge artiklen også andre asiatiske teknologiselskaber op. Goldman forventer, at TSMC vil investere omkring 150 milliarder dollar i kapacitet i 2026–2028. TSMC offentliggør regnskab den 15.1.

2 Synes om

Hvor meget produktion har TSMC uden for Taiwan?

Nu hvor Trump tog til Venezuela, vil Xi nok se det som en ”tilladelse” til at indtage Taiwan.

Jeg forsøger at vurdere, hvor stor en katastrofe det ville være for TSMC.

I Taiwan tolker de ifølge Bloomberg, at Xi ikke ”tør” indtage Taiwan nu, hvor USA rent faktisk skrider til handling i stedet for blot at komme med trusler. Markederne er tilsyneladende enige. De finske medier har naturligvis et andet synspunkt.

4 Synes om

Der er noget i Fastlandskina, men det hjælper naturligvis ikke, hvis der udbryder uroligheder i Taiwan.

Så vidt jeg forstår, er tre fabs under opførelse i USA. En af disse bliver måske færdig i år, og resten i 27-30, hvis tidsplanerne holder. Derudover har de en ældre fabrik i drift i USA, men teknologisk set er den ikke helt i front.

Der var også planer om en fabrik i Tyskland, men jeg er ikke sikker på, om projektet gik i gang.

2 Synes om

Der er produktion i Japan, USA og Kina samt under opførelse i Tyskland. Langt den største del og den mest avancerede produktion foregår i Taiwan.

Jeg har selv overvejet de samme spørgsmål og fandt ud af, at det for at afklare egne tanker er en god idé at undersøge væddemålsmarkedet. Hvis Kina var den eneste risiko, og du ville have det helt fint med din investering ved blot at fjerne denne ene risiko, ville du så være parat til at ”forsikre” din investering til disse priser? Jeg opdagede, at et sådant tankeeksperiment giver lidt mere konkretion frem for blot at gå og overveje uklare trusselsbilleder.

4 Synes om

Et af de mest respekterede teknikanalysefirmaer baseret i Taiwan, nemlig Aletheia Capital, har vurderet, at AMD’s omsætning kan blive helt op til fordoblet på to år. Dette analysehus har et godt indblik i de seneste begivenheder samt en meget stærk track record i forhold til teknologiaktier. Så vidt jeg husker, har chefanalytiker Warren Lau blandt andet analyseret Nvidias udvikling samt AMD’s vendinger korrekt siden 2016. Især AMD’s afslutning på året i Q4/26 forventes at være i stærk fremgang, når salget af MI455X-serien for alvor tager fart. Aletheia forudser, at salget af MI455X-GPU’er kan nå op på 600.000 - 800.000 enheder inden udgangen af 2026. Salget af MI308X i Kina er desuden en bonus allerede i den nærmeste fremtid.

G938BsyacAA3rp5
G939t2hakAA9ROr

Sidste uges Steam-data viser, at AMD forventes at overhale Intel i CPU-markedsandele i marts 2026. I december steg antallet af AMD CPU-brugere med +4,06 %. Især blandt gamere har AMD været meget populær, og decembers solide fremgang tyder på, at AMD endelig vil overgå Intel i CPU-markedsandel, og at AMD vil beholde førerpositionen i lang tid. Fremgangen har været svimlende på blot et par år. På Steam-listerne er der kun plads til én Intel-CPU (14900k) blandt de tyve mest populære CPU’er; de resterende placeringer indehaves af AMD.

92ed2448-d09b-4bc4-91fc-adb25cd4cf7f

Også blandt Linux-brugere er tendensen blevet forstærket til fordel for AMD i løbet af december:
e422f932-814f-44f7-a8f5-13f99000932e

På GPU-siden dominerer Nvidia stadig, selvom AMD er vokset støt, og markedsandelen ved udgangen af december var 18,53 %. AMD’s “standardmodel” RX 9070, som udkom i foråret 2025, er kommet på listen for første gang.

ff9286b4-7485-4eca-9dc3-f0e9ac77e1e3

I dag er AMD’s Lisa Su keynote-taler på CES.
G9v2aL5aAAAxr1O

19 Synes om

CES-præsentationer i dag og i nat.

NVIDIA starter 21:30 finsk tid.

AMD holder deres 4:30 i nat

Qualcomm har ikke deres eget show, men de har allerede udsendt en pressemeddelelse om de nye, mere prisvenlige Snapdragon X2-serie Windows Arm-laptopprocessorer

2 Synes om

Intel præsenterer den nye Panther Lake-chip til bærbare computere på CES-messen i Las Vegas. Ifølge artiklen er den særligt vigtig, da det er Intels første store produkt, der bliver fremstillet med den nye 18A-produktionsteknologi. Intel lover, at Panther Lake er cirka 50 procent hurtigere end den forrige Lunar Lake.

Intel ønsker naturligvis at vinde markedsandele tilbage fra AMD med dette. AMD og Nvidia optræder også på messen; AMD’s administrerende direktør Lisa Su fortæller om nye AI- og grafikchips engang i de tidlige morgentimer. Og som det fremgår af beskeden ovenfor, har Jensen måske allerede talt. (REDIGERING: det har han ikke, læs Jarnis besked nedenfor)

2 Synes om

Jensen har ikke talt endnu, NVIDIA indlagde et langt “pregame show” i starten af streamen, hvor repræsentanter fra mindre AI-firmaer snakkede om løst og fast. Ganske interessant, men ikke læderjakkemanden :slight_smile:

Jensen burde vist dukke op i løbet af den næste halve time.

Panther Lake er foreløbigt “vi indhenter AMD’s forspring i ultra-lette bærbare”, men det åbne spørgsmål er, om de kan levere dem i store mængder. Inden for et par dage vil det vise sig, hvordan modellerne fra de forskellige producenter kommer ud. Forhåbentlig er der en kæmpe mængde af dem, hvilket ville indikere, at produktionsproblemerne er overvundet, og at der kommer masser af chips fra fabrikken.

Det siger noget om problemerne, at der slet ikke kommer en desktop-version af denne, men at man i stedet fortsætter med en genopvarmning af den forrige generation. Foreløbigt (mens vi afventer anmeldelserne af de bærbare) er antagelsen, at dette vil være en defensiv sejr for Intel, som holder producenterne af bærbare tilfredse og holder markedsandels-tabet i skak på det område, men meget afhænger af næste års Nova Lake.

4 Synes om

Intels show.

1 Synes om