Hej, er der nogen, der kender til/har investeret i dette amerikanske firma? P/E 4? Sårbar i handelskrig, eller hvordan er et stort teknologifirma prissat så billigt?
{“content”:“Ved et hurtigt blik ser selskabets resultat for sidste år usædvanligt højt ud, som følge af skattelettelser for andre amerikanske selskaber. I sådanne tilfælde er det bedre at beregne langsigtede gennemsnit. Jeg fik et 5-års gennemsnitligt resultat på 2,39 milliarder, og det divideret med det nuværende antal aktier (1,09 milliarder) giver 2,19 EPS. Kurs $44,50 / 2,19 = 20,13 P/E.\n\nDen frie pengestrøm er endnu værre: $44,50 / (1,11 / 1,09) = 43,7 pris/aktie fri pengestrøm.”,“target_locale”:“da”}
Juipilla et godt argument, at man i virkeligt cykliske virksomheder bør se på, hvordan virksomheden har tjent penge på længere sigt.
Markedet forventer normalt et faldende resultat fra Micron i de kommende år, da marginerne udhules, og væksten aftager.
Her er en artikel, jeg fandt på SA om emnet: https://seekingalpha.com/article/4205397-microns-declines-may-begun
Dette kan være en af de aktier, man bør købe, når P/E er omkring 100 eller negativ, altså fra cyklens bund. Samme tendens ses i Siltronic.
Virksomheden har kommunikeret, at denne gang er det anderledes, og den virkeligt cykliske dynamik i branchen har ændret sig, men virksomheden har naturligvis sine egne interesser, hvem ved http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-45YXOQ/6382554279x0x981951/2EB9B872-CC47-4A92-A325-E871210C941F/FQ3_2018_Earnings_Call_Presentation_IR_Website.pdf
Vil du venligst forklare, hvordan du jonglerede med den frie pengestrøm der, jeg kunne ikke helt forstå det med de tal.
Er 43,7 forholdet mellem den nuværende kurs og den frie pengestrøm pr. aktie? Hvad er nævneren (1,11/1,09)?
Tak på forhånd.
Emilio, jeg tog det femårige gennemsnit af den frie pengestrøm (1,11 milliarder dollars) og delte det med antallet af aktier (1,09 milliarder enheder). Når man dividerer aktiekursen med den frie pengestrøm pr. aktie, får man at vide, hvor mange dollars en aktiekøber til disse priser skal betale for én dollar i fri pengestrøm. Fri pengestrøm er et teoretisk tal, der opnås, når investeringer, der sigter mod at opretholde eller udvide driften (kapitaludgifter, CAPEX), fratrækkes den operationelle pengestrøm. Den frie pengestrøm kan derefter bruges til at afbetale gæld og udbetale udbytte.
Micron Technology genererer en god operationel pengestrøm i forhold til aktiekursen, men skal foretage omfattende investeringer hvert år. Gælden er også stigende. Data er hentet fra MarketWatch.
Micron har faktisk været meget cyklisk. Det er kun værd at investere i, hvis man tror, at tingene er anderledes nu.
Men Microns indtjening er faktisk steget meget, og nu er værdiansættelsen i forhold til det meget lav. P/E-forholdet kan godt vildlede, men EV/EBIT eliminerer skatteeffekter.
Analytikere forudsiger, at Micron vil levere gode resultater de næste par år. Selv i 2020 giver EV/EBIT beregnet med EBIT i forhold til den nuværende EV kun lidt over 3. Men cyklussen kan igen vende voldsomt.
Der er dog sket en betydelig konsolidering på markedet over tid, så der kan være grundlag for et nyt, permanent bedre rentabilitetsniveau (?).
Frit cashflow er et velkendt koncept, men jeg kunne bare ikke få styr på tallene, da jeg kun har skimtet dette kursus. Tak for afklaringen.
I sidste cyklus så det ud som nu. Prisen svingede omkring 32 og værdiansættelsen var lav. En af de mest fulgte aktier på Seeking Alpha, og selv dengang krævede alle 50% stigninger, inklusive analytikerne. Til sidst faldt den til omkring 10 , og pludselig virkede den ikke så billig, selvom 70% af værdien var væk.
Denne gang burde det være anderledes, da markedsfundamenterne stærkt understøtter det. Lidt som Siltronic, faktisk. Uden Micron vil digitalisering, IoT og maskinlæring ikke udvikle sig fuldt ud. Det bliver interessant at se, om efterspørgslen er nok til at forstyrre cyklussen.
En god aktie at handle med, men jeg anbefaler ikke at blive for knyttet ![]()
-MU investorkalender: https://seekingalpha.com/article/4176022-2018-micron-analyst-investor-event-slide-show
-Micron tilbagekøber egne aktier for 10 mia. $ i FY2019.
-Stort set stadig DRAM-salg. Dram Exchange Index (DXI) DRAM Price Trends | TrendForce
Blød vejledning, men resultatet oversteg forventningerne https://seekingalpha.com/news/3391966-micron-drops-q4-beats-nand-asps-downside-q1-guidance
Kommer der information fra Micron i dag?
Microns Q1’19-resultat:
Opdatering af guidance: Micron guider Q2-omsætning på $5,7B til $6,3B (konsensus: $7,18B) og EPS på $1,65 til $1,85 (konsensus: $2,45) med både NAND- og DRAM-forsendelser forventes svagere. FY19 capex guider fra $9,0B til $9,5B, reduceret med $1,25B fra den tidligere guidance.
Opdatering af telefonmøde: Micron gentager, at SSD vil være i et overgangsår med forventning om at genvinde markedsandele i 2020.
DRAM-efterspørgslen svækkedes i Q1 med begrænset kortsigtet udsyn. Virksomheden mener, at nogle kunder havde højere lagerniveauer end normalt, og nu reducerer kunderne niveauet. Efterspørgslen efter smartphones fortsætter med at svækkes, og Micron ser effekten af CPU-mangel.
DRAM-bitvæksten forventes at vokse Q/Q frem mod Q3. Micron sænker sin FY19-bitvækstguidance til 15 % fra 20 % og planlægger at reducere capex betydeligt i perioden.
NAND-bitvæksten forventes at være 35 %, hvor udbudsvæksten overstiger efterspørgslen i FY19. Virksomheden sænker sit estimat for NAND-bitvækst og capex for FY19, men forventer, at efterspørgslen vil accelerere i 2H19.
Lam Research (NASDAQ:LRCX) og Applied Materials (NASDAQ:AMAT) er faldet henholdsvis 2,8 % og 1,9 % efter Microns capex-nedskæringer.
Micron (NASDAQ:MU) rapporterer Q1-resultater, der overgår EPS, men misser omsætningen trods en 16 % Y/Y omsætningsvækst. Guidance vil komme på earnings call, der er planlagt til kl. 16:30 ET med en webcast tilgængelig her.
https://seekingalpha.com/news/3418017-micron-minus-7-percent-mixed-q1-downside-guide-capex-cut
En kommentar om Micron, især i Seeking Alpha, er at bear-investorer ofte smider “køb cykliske aktier tæt på P/E 100” ind i spillet. Det er generelt sandt, men gælder ikke nødvendigvis for Micron.
Hvis man ser på grafen nedenfor, kan man tydeligt se, hvordan GP/OP er forbedret fra cyklus til cyklus. I bunden af DRAM-cyklussen i 2012 var man i minus. P/E 100 er nok taget fra den forrige cyklusbund, dvs. 2016, da OP dengang lå tæt på nul.
Kilde til billedet ovenfor, SA-artikel:
https://seekingalpha.com/article/4257319-now-good-time-buy-micron-stock
Trenden for Micron ser ud til at være, at rentabiliteten forbedres fra cyklus til cyklus (dog kun ca. to cyklusser og lidt af en tredje i denne historik). Jeg ser mindst to mulige årsager til dette. For det første koster det mere og mere at bygge produktionslinjer for hver ny generation, og halvlederfabrikker er investeringer i milliardklassen. Dvs. selv mellemstore spillere begynder at have svært ved at finansiere disse monsterfabrikker.
For det andet er både DRAM- og Flash-markedet stille og roligt konsolideret.
F.eks. har selv store virksomheder allerede tyet til joint ventures for ældre generationers halvlederfabrikker. F.eks. hvad angår flash-fabrikker:
Intel-Micron og
Toshiba-Sandisk (nu en del af Western Digital).
Micron er selvfølgelig en cyklisk og meget risikabel (volatil) investering, og selvom jeg har en stor del af den i min portefølje, vil jeg ikke anbefale den ubetinget til nogen.
Risikabelt og volatilt. Hvordan man nu tager det… Jeg vil hellere have et afkast på 15 procent med højere volatilitet end et afkast på 10 procent med lav volatilitet.
Dette findes der ret meget af i porteføljen. Virksomhedens konkurrenceposition på markedet er forbedret meget i de seneste år, og omkostningsprofilen er forbedret betydeligt i forhold til Samsung og Hynix. Balancen er også i så god stand, at den kan modstå enhver nedgangscyklus. Dog taler alle aktører om en genopretning i slutningen af året, så der kan komme et par svage kvartaler endnu, men så begynder det at stige.
Inden for NAND-chips er der endnu ikke sket den samme konsolidering som inden for DRAM. Sandsynligvis vil der inden for fem år kun være få førende aktører der (Samsung, SK Hynix, Micron). Micron er så vidt jeg forstår omkostningsleder inden for NAND-chips, selvom de ikke er den største aktør.
Micron leverer stærke resultater, selv i en nedgangscyklus. Sanjays snak om forbedret omkostningseffektivitet er ikke grebet ud af den blå luft, og virksomheden ser ud til at klare enhver konjunkturcyklus med overskud.
Dette bør efter min mening afspejles i en højere værdiansættelse. Virksomhedens balance er i top i forhold til tidligere år, og rentabiliteten over cyklussen er forbedret.
Selvom det sandsynligvis ikke har stor økonomisk betydning, har Micron profileret sig i forbrugersegmentet som en hukommelsesproducent med et godt forhold mellem pris og kvalitet til AMD’s Ryzen-processorer.
Det er en interessant virksomhed, og det er rart at se diskussioner på Inderes’ forum. At investere i virksomheden kræver dog efter min mening indsigt i fremtidens hukommelsesmarkeder og deres prisniveauer. Findes der gode analyser (f.eks. for de næste 5 år)?
Nu er vi allerede tilbage ved et par dages gamle tal, da alle prognoser bliver slået med en god margin. Det er svært at forstå Mr. Markets tanker nogle gange ![]()
Jeg vil lige hive tråden op, da jeg hoppede med igen. Aktien er faldet 20% fra april-toppene. Microns forward PE er i øjeblikket ~7, og virksomheden har masser af kontanter. GS sænkede PT betydeligt og forudsiger, at cyklussen har toppet, og at hukommelsesproducenternes prisdannelse er ved at svækkes.
Jeg vil dog hævde, at megatrends også er på virksomhedens side. Der vil være brug for flere og flere computere og dermed mere hukommelse fremover. Biler, mobile enheder, pc-salget er overraskende stærkt, IoT, osv.
Ledelsens syn på resten af året er positivt på trods af problemer med chipforsyningen.
Fra indtjeningsopkaldet:
"Som et resultat heraf er vores forventninger til kalenderårets 2021 DRAM og NAND bitvækst øget siden vores sidste indtjeningsopkald, og vi forventer nu, at DRAM bit-efterspørgselsvækst i kalenderåret 2021 vil være noget over 20% og NAND bit-efterspørgselsvækst i midten af 30%-intervallet. Der er i øjeblikket uopfyldt efterspørgsel efter DRAM og NAND på grund af styrken på slutmarkedet. Denne uopfyldte efterspørgsel ville have været endnu større, hvis det ikke havde været for de mangler på ikke-hukommelseskomponenter, der påvirker vores kunders evne til at fremstille deres produkter, især på PC-, bil- og industrimarkederne. Disse mangler kan forårsage variation i efterspørgsmålsmønstre, da kunder oplever udfordringer med at skaffe matchende sæt af ikke-hukommelseskomponenter.
Vi er håbefulde for, at støberikapacitet, der kommer online, kan begynde at afhjælpe nogle af komponentmanglerne i andet halvår af kalenderåret 2021 og understøtte robust vækst i hukommelse og lagring. Derudover, som et resultat af stærke slutmarkedsefterspørgselstendenser, erfaringerne fra pandemien og den igangværende geopolitiske usikkerhed, vil nogle kunder ændre deres lagerstyringsstrategi fra just-in-time til just-in-case og øge det målniveau, de betragter som normale lagerniveauer.
På lang sigt ser vi en DRAM bit-efterspørgselsvækst CAGR i midten til høje teens og en NAND bit-efterspørgselsvækst CAGR på cirka 30%."
https://seekingalpha.com/article/4437346-micron-technology-inc-s-mu-ceo-sanjay-mehrotra-on-q3-2021-results-earnings-call-transcript
Ikke alle deler GS’s syn på aktiekursen.
https://www.cnbc.com/2021/08/24/micron-nasdaq-100-stock-looks-ridiculously-cheap-trader-says.html
"Chipmaker Micron’s aktie kan vise sig at være en stærk catch-up-handel, fortalte Joule Financials grundlægger og investeringschef Quint Tatro til CNBC’s “Trading Nation.”
“Den handler til værdiansættelser nu, der er simpelthen latterligt billige,” en næsten syv gange forward price-to-earnings multiple pr. tirsdagens lukning, sagde Tatro tirsdag.
“Lad os sige, at de ikke når disse indtjeningsmål, fordi vi oplever en afmatning i hukommelseschips, så er det 10 gange eller 12 gange forward earnings - igen, stadig latterligt billigt,” sagde han.
Med en “fremragende balance” og en betydelig position på computertchipmarkedet er Micron klar til at stige, hvis efterspørgslen efter computere tager til, sagde Tatro. "
På det nuværende marked virker en sådan billig “value blue chip”, der tjener mange penge, har en stor markedsandel og ret store voldgrave for nye aktører, næsten som en no-brainer.
Huhu hævede kursen på både MU og WDC i går aftes.
Jeg havde allerede glemt det. Det morsomme ved situationen er, at et firma på størrelse med Micron steg 4% (3,33 milliarder dollars), selvom fusionen vist ikke påvirker det overhverken den ene eller den anden vej? Eller jo, negativt, fordi der ville komme en stærkere spiller på markedet?