Halvledergiganter: AMD, Intel, NVIDIA, TSMC, TI, Micron, Broadcom, Qualcomm, ASML mv.

Og når den ikke slog +25 %, så er belønningen for et rekordkvartal selvfølgelig -5 % :wink:

11 Synes om

Qualcomm leverede et stabilt tilfredsstillende resultat samlet set. Omsætningen voksede, især Automotive- og IoT-forretningerne fortsatte deres stærke vækst, mens licensdelen faldt en smule. Rentabiliteten forblev stærk, selvom resultatet blev påvirket af en stor engangs skattesag (?) Pengestrømmen var stærk.

Virksomheden introducerede ny teknologi på markedet, og et positivt aspekt var også, at Arduino-handlen udvidede udviklerfællesskabet markant.

Der var ingen større ændringer i vejledningen, og de langsigtede mål inden for Automotive- og IoT-områderne blev fastholdt. :slight_smile:

https://x.com/Earnings_Time/status/1986178655354056721



Virksomhedens egne materialer




4 Synes om

Hvis denne kilde kan stoles på, så: Ifølge en Microsoft-medarbejder konverterer MSFT CUDA-modeller til AMD’s ROCm-modeller for at kunne skifte til at bruge AMD-hardware i stedet for Nvidias udstyr. Om det er en nyhed, der flytter kontinentalplader, eller amatørernes sysler, det må vise sig. Men der gøres bestræbelser fra alle sider for at slippe af med Nvidia-afhængigheden.

$MSFT has built some toolkits to help convert CUDA models to $AMD’s ROCm so that you could use it on an $AMD 300x, and they are getting a lot of inquiries about $AMD’s path and the 400x and 450X: »

Link til kilden:

https://x.com/RihardJarc/status/1986800283624546658

1 Synes om

Helt normalt foretagende, det åbne spørgsmål er, om formålet er at sikre, at man kan forhandle en bedre pris med NVIDIA, eller om man kan købe lige den hardware, man kan få, og ikke sidde og klage, hvis NVIDIA ikke kan levere nok.

Dette er netop den ‘software er bare software’-ting, jeg nævnte tidligere. Når datacentre bygges for milliarder, kan softwaren sagtens tilpasses.

5 Synes om

Næppe selv et firma større end et mellemstort lægger alle æg i én kurv. Mon ikke der er “support” til både Nvidia og AMD også fremover.

Chipmarkedet er nu et sælgers marked, da giganterne investerer vildt i AI-datacentre. Jeg tror, at Microsoft nu anskaffer både AMD’s og Nvidias produkter for overhovedet at få nok chips.

Når investeringscyklussen med tiden køler af, kan de så stramme skruen og konkurrenceudsætte leverandørerne, når de ikke er afhængige af én.

2 Synes om

Intel meddelte, at Sachin Katti forlader virksomheden, og Lip-Bu Tan overtager ledelsen af dets AI- og teknologi-afdelinger.

Intel understregede, at AI stadig er et af dets vigtigste fokusområder, men Katti skifter til OpenAI for at lede udviklingen af computerinfrastruktur, som understøtter mindst virksomhedens avancerede AI-forskning og -applikationer.

2 Synes om

AI-sektoren (og især AI cloud) har taget lidt tæsk på det seneste, og i den forbindelse afholdt AMD for nylig en lang Financial Analyst Day, som findes via linket nedenfor, og som interesserede i AMD bør lytte til:

Mod slutningen af begivenheden, og efter markedet var lukket, blev AMD’s nye guidance offentliggjort, og ud fra hvad jeg nåede at indtaste i lommeregneren og modellere væksten frem til 2030, er de meget bullish for fortsættelsen af AI-cyklussen, i hvert fald for AMD’s vedkommende. På det seneste har AMD desuden slået sin egen guidance ret tydeligt, så Lisa ser vækstkoefficienten endda stige fremover, og AMD opnå en bred markedsandel inden for alle undersektorer:

Som et resultat af denne nye guidance og Analyst Day’s udbytte begynder jeg i al hemmelighed at håbe på et midlertidigt kollaps på det generelle marked, så jeg kunne købe et mere betydeligt AMD-dip og øge min position. Så stor en potentiel vækstvirksomhed er AMD i de kommende år, hvis man tror på Lisa og AMD-teamet og deres friske roadmap. I øjeblikket er denne vækst selvfølgelig indpriset for 2025-2026, og aktien er steget betydeligt fra forårets lavpunkt, men med de nævnte vækstforventninger er der stadig endda betydeligt opadgående potentiale i aktien inden for 3-5 år, især hvis man sammenligner det med Nvidias tidligere vækstfase og lignende værdiansættelsesmultipler. Dette skal tygges igennem fra flere vinkler, men det første indtryk var dette.

EDIT: Her er et par opsummeringer fra begivenheden:

G5gog65WQAEkzbu

26 Synes om

AMD ser selv datacenter- og AI-markedet vokse frem mod 2030 til op mod en billion dollars, hvilket indikerer en stor efterspørgsel efter AI-beregninger. Virksomheden sigter efter kraftig vækst i markedsandele, og ifølge artiklen er dens Instinct-GPU’er i brug hos de fleste store AI-aktører.

“AMD also revealed $45 billion in new custom design wins and noted that its Instinct GPUs are now deployed at seven of the top 10 AI companies, positioning AMD strongly against Nvidia’s (NVDA) dominance.”

6 Synes om

I artiklen nedenfor berettes det, at AMD tror, at væksten på markederne for kunstig intelligens og datacentre vil fortsætte med at være stærk.

Selskabet vurderer, at dets datacenterforretning vil vokse med op til 60 procent om året i de næste fem år, mens andre segmenter, f.eks. gaming og indlejrede løsninger, ville vokse med omkring 10 %. Med disse forventninger forventer AMD, at dets resultater vil stige markant, og tror også, at det vil være et mere afbalanceret alternativ sammenlignet med Nvidia, som er stærkt fokuseret på datacentre.

Artiklen spekulerer også i voldsomme kursstigninger osv. Det fremgår af artiklen, at AMD næppe vil fortrænge Nvidia fuldstændigt, selv i de vildeste scenarier, men dets nye produkter og voksende investeringer kan give det en betydelig andel af AI-markedet og faktisk give investorerne et pænt afkast.

6 Synes om

Artiklen nedenfor indeholder en del information, men den fortæller bl.a. hvordan AMD’s Lisa Su giver et klart billede af virksomhedens fremtidige muligheder, f.eks. forventes markedet for AI-datacentre at vokse til en billion dollars inden 2030, og AMD planlægger at vokse endnu hurtigere end det. Su ser AI som en vækstmulighed, der vil vare mange år, ikke kun en midlertidig spids, og derfor fremskyndes investeringerne.

Hun tror på, at AMD kan øge sin indtjening hurtigt og opretholde en balanceret produktportefølje sammenlignet med Nvidia.

Budskabet til investorerne er klart: nu bygges der langsigtet AI-vækst, og AMD er klar til at spille en modig førerrolle.

Put together, Su’s recent comments amount to a coherent pitch to long-term investors. She is arguing that AMD sits at the intersection of a massive AI data center expansion, quantified by that $1 trillion target and 80% CAGR in AI revenue, and a broader shift in computing that favors heterogeneous architectures where AMD’s CPUs, GPUs, and adaptive chips can shine. At the same time, she is offering concrete financial markers, including an overall expected CAGR of 35% and non-GAAP earnings per share exceeding $20 over the next five years, that give the market a way to judge whether the strategy is working.

4 Synes om

Intel steg i dag, da analytiker Ming-Chi Kuo bekræftede rygter om Apple som en potentiel ny kunde. Ifølge Kuo kunne Intel begynde at levere processorer til Apple allerede i 2027, hvilket helt sikkert vil øge investorernes tillid til selskabets succesfulde vending.

En potentiel aftale ville være vigtig for Intel, som stræber efter at styrke sin foundry-forretning og tiltrække langsigtede kunder.

"

Nøglepunkter

  • Intels aktier steg fredag, efter at et opslag på sociale medier fra en analytiker gav næring til rygter om, at iPhone-producenten Apple kunne blive kunde.
  • Intels aktier er fordoblet i værdi i 2025 efter en række opsigtsvækkende aftaler, herunder et partnerskab med Nvidia."

https://finance.yahoo.com/news/intels-stock

En kinesisk virksomhed har udviklet en helt ny optisk kvantecomputerchip, der lukker hullet, kaldet verdens første skalerbare kvantechip af “industriel kvalitet”. South China Morning Post rapporterer, at chippens udvikler hævder, at den er “1.000 gange hurtigere” end Nvidias GPU’er til AI-opgaver og allerede bruges i nogle industrier, herunder rumfart og finans.

6 Synes om

I nyheden nedenfor fortælles det, hvordan AMD planlægger at hæve priserne på Radeon-grafikkort med omkring 10 procent i starten af næste år, fordi hukommelsespriserne er løbet løbsk midt i AI-boomet.

Stigningen i priserne på DRAM og GDDR6 æder af marginerne, så forbrugerne bliver nødt til at betale mere, fordi grossister opdaterer lagre med dyrere dele.

Nvidia er i samme båd, men deres fokus er mere på datacentre, så de konkurrerer ikke rigtigt på priser. Derfor har AMD også plads til at hæve deres priser, og ifølge artiklen er budskabet til PC-byggere klart; hvis man vil opgradere sin computer, er det billigere nu end næste år.

The rise of AI isn’t only shattering records in data centers; it’s also transforming how consumers purchase and use computers, beginning with the memory bus. GPUs will be the first to change prices, as HBM, DDR5, and GDDR6 are all in high demand. RAM won’t be far after.

The Christmas window for 2025 would look better next to the shelf tags for 2026 if you’re planning a project. Investors should pay attention to how quickly memory costs decline in gaming relative to how long AI controls most of the supply.

4 Synes om

AMDs Lisa Su fortæller, at virksomheden har fået tilladelse til at levere begrænsede MI308-chips til Kina og er klar til at betale en ekstra afgift på 15 procent til USA.

Der er tale om en lempet model i henhold til visse eksportregler. Samtidig strammer Kina dog sin linje og dirigerer statsfinansierede datacentre til udelukkende at bruge indenlandske AI-chips - en udvikling, der i høj grad forstyrrer AMD og Nvidia.

Man skal huske, at disse er såkaldt ‘ældre årgange’ og varer, der allerede blev produceret til lager, da salget af ‘for gode’ chips til Kina blev blokeret. Derefter stoppede salget af disse også på grund af de amerikanske regulatorer, da ‘we’re altering the deal’-reguleringen trådte i kraft. En ‘haircut’ på 15% på varer, der ellers skulle sælges langt under markedspriserne et andet sted end Kina, vil ikke vælte verden, da der trods alt er ret store marginer på disse. Jeg tvivler på, at når dette parti er ryddet fra lageret, vil AMD’s chiphandel med Kina stadig officielt være ikke-eksisterende, medmindre reguleringen ændrer sig markant.

Samtidig vil de i Kina, der virkelig stadig ønsker at købe AMD- eller NVIDIA-chips, stadig købe dem ad andre veje; dette ændrer faktisk næsten ingenting. Hvor eksport af topchips er en forbrydelse i USA uden tilladelser, er import i Kina fuldt ud tilladt. Regeringen instruerer kun ‘officielt’ i at favorisere egne chips, men sandheden er, at de stadig er fuldstændig ikke-konkurrencedygtige. I Kina er man kun interesseret i praksis, ikke teori, og hvis en mellemmand et andet sted i verden får en sending GPU’er, er der intet, der reelt forhindrer salg til Kina.

8 Synes om

Intel har indgået handler, hvoraf nogle har gavnet dets administrerende direktør Lip-Bu Tan som investor. For eksempel foreslog Tan, at Intel skulle købe AI-startup’en Rivos, selvom han selv ejede en del af dette specifikke firma. Til sidst vandt Meta budrunden, men Tans investering gav stadig afkast.

Intel har naturligvis været bekendt med Tans omfattende investeringsnetværk og mener, at hans kontakter hjælper virksomheden med at opnå endnu bedre vækst. Tans ejerskab har dog naturligvis skabt bekymring for interessekonflikter, da Intel Capital har investeret i de samme virksomheder, som Tan er involveret i.

Tan selv føler, at han handler til bedste for alle parter. Virksomheden forsikrer også, at dens ledelse følger strenge regler, men uafhængige eksperter er dog uenige – og kræver mere gennemsigtighed fra virksomheden.

2 Synes om

Broadcom opnåede et bedre resultat i slutningen af året end tidligere. Omsætningen voksede, og rentabiliteten forblev høj, primært takket være efterspørgslen efter AI-relaterede chips. Ledelsen vurderer, at tempoet vil fortsætte mindst ind i første halvdel af 2026, når skræddersyede AI-acceleratorer og netværksswitche fanger større kunders interesse.

For hele regnskabsåret forbedrede selskabet sit resultat, og der var stadig penge i kassen efter investeringerne. Finansdirektøren meddelte, at takket være den stærke pengestrøm vil udbyttet igen blive hævet :smiling_face_with_sunglasses:

https://x.com/earnings_guy/status/1999226519898423370



https://x.com/StockMarketNerd/status/1999231470456459661


Virksomhedens egne materialer


4 Synes om

Intel er i fremskredne forhandlinger om at købe AI-chipudvikleren SambaNova Systems for omkring 1,6 milliarder dollars.

Handlen kunne realiseres allerede i næste måned, men tidsplanen og betingelserne kan stadig ændre sig.

SambaNova blev grundlagt i 2017 og udvikler skræddersyede AI-chips, der konkurrerer med Nvidia.

3 Synes om

En ret interessant nyhed set i lyset af, at Nvidia for nylig investerede 1 mia. USD i Intel :thinking: og nu er Intel ved at købe en konkurrent \~med de penge :grin:

6 Synes om