Q4 ute
investor-presentation-fy-and-q4-2025-prot.pdf (2,4 MB)
Det såg sannerligen bra ut i mina ögon och jag tror inte att marknadens åsikt skiljer sig från detta. Q4-höjdpunkter:
-
Tillväxt på 12 % i lokala valutor.
-
Combined ratio 85 % mot 84,2 % Q4/24, alltså något sämre. Storbritannien och Sverige förbättrade sig något, medan Norge och Danmark försämrades. Frankrike som ny marknad är en bromskloss i lönsamhetshänseende (CR 121,8 %).
-
Skadekostnadsprocenten (loss ratio) steg med 0,9 procentenheter till 73,5 % och driftskostnadsprocenten (cost ratio) förbättrades med 0,2 procentenheter till 11,4 % trots uppstarten i Frankrike (där driftskostnadsprocenten var 22,8 %).
-
Avkastning på investeringar 2,1 % mot -0,4 % Q4/24. Aktier avkastade fina 7,1 % under kvartalet och obligationer stabila 1,2 %. Obs! Under Q3 avkastade aktier -1,9 %, så det förekommer naturligtvis svängningar. Aktieavkastningens andel av resultatet före skatt var ~24 % för FY2025.
-
EPS hela 8,5 NOK.
-
Kvartalsutdelning 6 NOK (OBS! utdelningen ses över kvartalsvis och Protector kan till och med låta bli att betala utdelning vissa kvartal om kapitalet har bättre användning på annat håll).
-
Solvensgraden efter utdelning är starka 197 %, eftersom det behövs krut för tillväxten i Frankrike. Solvenskraven ökade också eftersom Protector minskade sitt återförsäkringsskydd.
-
Självbehallet för återförsäkring har höjts, vilket gör att Protector behåller en större del av bruttopremierna själv. Detta ger en liten skjuts åt omsättningstillväxten och lönsamheten på lång sikt, men ökar motsvarande volatiliteten i försäkringsresultatet då en större del av storskador stannar på Protectors eget bord.
Höjdpunkter 2025:
- Tillväxt på 14 % i lokala valutor. Tillväxten var jämn på alla marknader, så Storbritannien är inte längre den enda tillväxtmotorn.
- ROE hela 42 % (jmf. Inderes prognos för Sampo på 26,7 % för 2025).
- Combined ratio 84,7 % mot 88,1 % FY2024. Den tydligt största förbättraren var Danmark (117,6 % => 86,6 %), som länge varit ett sorgebarn. Ett bevis på att korrigerande åtgärder kan göras mycket snabbt i försäkringsbranschen. I Danmarks fall såldes den förlustbringande arbetsskadeförsäkringsportföljen och inga nya avtal tecknas.
- Driftskostnadsprocenten steg med 0,5 procentenheter till 11,1 %, främst på grund av Frankrike. Skadekostnadsprocenten sjönk med 3,9 procentenheter till 73,6 %.
- Stark avkastning på investeringar: 7,3 % mot 4,9 % FY24. Aktier avkastade 20,3 % och obligationer 5,2 %.
- Renewal rate 95 %, vilket innebär att kundlojaliteten är mycket stark. Ett bevis på att bolagets strategi fungerar, det vill säga satsning på mäklarkanalen, noggrant urval av risker utifrån egna styrkor på respektive marknad och kostnadseffektivitet. Bolaget nådde förstaplatsen i mäklarnas nöjdhetsmätningar på varje marknad. Frankrike var ännu inte inkluderat.
Utsikter:
- Per den 1 januari (centralt datum för förnyelse av avtalsperioder) var tillväxten 25 % i lokala valutor, varav Frankrikes andel var 47 %. Detta innebär att Frankrike fördubblar sin storlek enbart genom denna försäljning för FY26.
- På baksidan av myntet innebär Frankrikes sämre lönsamhet att den med sin större volym tynger combined ratio på koncernnivå. Det tog 3 år för Storbritannien innan verksamheten blev lönsam. Och det var en bra prestation! Det är alltså inget nytt, men självklart bör man hålla koll på lönsamheten i Frankrike.
- Frankrikes loss ratio var höga 97,1 % för FY25. Det vore intressant att höra kommentarer om vad detta beror på. Kundbasen var förvisso liten förra året, vilket innebär att enskilda skador kan förklara siffran.
- Jag ska försöka uppdatera mina Excel-filer under de närmaste dagarna och lägga ut min egen prognos för innevarande år.
Jag förväntar mig en betydande positiv kursreaktion idag.