Protector - ett exceptionellt norskt försäkringsbolag

Okej, där kom de preliminära tillväxtsiffrorna för 2025 samt tillväxtsiffrorna för gross written premium den 1.1.2026, vilka har stor betydelse för tillväxten under hela året (ca en tredjedel). I ungefär vart tredje av Protes försäkringsavtal är försäkringsperioden ett kalenderår, och därmed är den 1.1. periodens första dag.

GWP-tillväxten för 2025 är 14 % i lokala valutor, vilket jag anser är en bra basnivå sett till Protes historik. Däremot är tillväxten den 1.1. strålande 25 %, varav den franska marknaden som öppnades 2025 står för 47 %!!! :rocket: :rocket: :rocket: Det betyder att man har vunnit kundrelationer ordentligt där nu. Förhoppningsvis får vi mer information om lönsamheten i Frankrike i nästa veckas resultatrapport.

Utifrån dessa siffror uppdaterade jag mina tabeller lite, och base case ger en målkurs på 620–650 med ett P/E-tal på 17,5, beroende lite på utvecklingen av investeringstillgångarna, vilket vi får mer information om nästa vecka. Jag publicerar den uppdaterade tabellen sedan. Det kan också vara på sin plats att fundera på om ett P/E på 17,5 är en för konservativ värdering med tanke på tillväxt, ROE och track record.

Edit. Korrigerat ett fel gällande den 1 januari:s andel av hela årets tillväxt.

5 gillningar