Protector - ett exceptionellt norskt försäkringsbolag

Jag uppdaterar min enkla prognos nedan. Tillväxten måste bromsas något och lönsamheten ökas. Dessutom måste investeringsintäkterna öka något. I den förra använde jag felaktigt GWP (bruttopremieintäkter) istället för försäkringspremieintäkter (insurance revenue), som i Protes fall ligger något efter GWP och är 5-7% lägre än GWP.

• Försäkringspremieintäkter (insurance revenue) tillväxt +19% => Försäkringspremieintäkter (insurance revenue) ~14 000mNOK FY 2025

• Kombinerad kostnadskvot (combined ratio) 85% => Försäkringstekniskt resultat ~2 100mNOK

• AUM (förvaltat kapital) i genomsnitt 25 000mNOK, varav obligationer ~21 000mNOK och aktier ~4 000mNOK

• Från obligationer enbart ränteintäkter 5,2% => 1 090mNOK och från aktier 10% => 400mNOK, totalt 1 490mNOK

• Övriga kostnader (other expenses) och försäkringsfinansieringskostnader (insurance finance expenses) totalt -500mNOK

• Skatter 25% / -770mNOK

Nettoresultat 2 320mNOK vs. 1 539mNOK FY 2024 dvs. EPS (vinst per aktie) ca 28 NOK (50% tillväxt)

Vi följer i stort sett min tidigare prognos. Q4 CR (kombinerad kostnadskvot) förväntas stiga något när vinterväglaget ökar fordonsersättningarna. Om aktieavkastningen vänder till vinst, skulle investeringsintäkterna kunna vara drygt 300mNOK i Q4, vilket

5 gillningar