Öppnar en tråd för ett intressant, finansiellt starkt tillväxtföretag genom en emission (SPAC).
Porch Inc är ett företag som tillhandahåller mjukvarutjänster, vars strategi är att koppla samman byggherrar, flyttare och alla enfamiljshusägare som behöver tjänster med företag som erbjuder tjänster. Företagets mjukvara används för närvarande av 10 000 företag. Porch Inc slogs samman med PropTech Acquisition Corp., där PropTech:s ägare godkände sammanslagningen nästan enhälligt. Tillväxtsiffrorna är ganska vilda och kassan är i gott skick efter emissionen. Jag anser att aktien är billigt prissatt på marknaden och detta är ett bra fall för flera år framåt. Nedan finns några länkar
@Perttu_Hamalainen
Tack för en bra öppning, jag ska lägga till den på min bevakningslista och undersöka företaget mer. En ganska intressant och växande bransch.
Det är mycket beroende av bostadsköp, jag måste undersöka arbetslöshetssiffrorna i USA och bostadsförsäljningen.
“Porch’s business “took a significant hit” when the pandemic nearly froze homebuying in the early part of the year, before rebounding with the housing market in the second half of the year, Ehrlichman said.”
Det finns många företag som användare, använder de alla en betald licens? Vad kan andelen betalande företag med licenser vara?
“Porch has been building market share in software and home services through a series of acquisitions in recent years. It says about 11,000 companies use its software, offered through Porch brands such as HireAHelper and Inspection Support Network.
Under its new business model, companies can pay recurring fees to use the software, or they can use the software for free if they agree to provide Porch with access to information about home buyers.”
Är data verkligen så värdefullt?
“The initial investor presentation for the PropTech merger described this latter scenario as the company’s preferred option. Customers that share data are six times more valuable to Porch than if they paid for the software, according to the presentation.”
För att skala upp vilken typ av marknad det handlar om:
Den amerikanska marknaden för hemtjänster är värd över 500 miljarder.
Om Porch Group lyckades förmedla 4 % av marknaden, med en provision på 5 % (vilket kan anses vara ganska rimligt) skulle omsättningen uppgå till 1 miljard. Med nuvarande marknadsvärde skulle P/S alltså vara 1.
Även med en marknadsandel på 2 % skulle P/S bara vara 2.
Jag hade PTAC i min portfölj under tiden före sammanslagningen, men den försvann inom en vecka med ±0 resultat. Jag funderade länge på hur ett amerikanskt SaaS-företag inte lyckades ta fart, utan kröp runt 10 dollar i månader.
Jag slutade med att själv lägga stor vikt vid Glassdoor-recensionerna, som inte gav en särskilt smickrande bild av företaget. Jag får nog vänta på FY20-presentationen och omvärdera.
Tack @Perttu_Hamalainen för öppningen. Detta är verkligen ett intressant fall, SPAC-marknaden gick helt obemärkt förbi mig.
Plattformsekonomi intresserar mig, främst när det gäller skalbarhet och tillväxtmöjligheter.
Porch verkar fortfarande göra stora förluster, åtminstone vid en snabb titt. På grund av covid kan 2020 se ännu mycket värre ut. Dessutom kommer siffrorna för 2020 som ett officiellt offentligt företag, varefter man kan få en bättre överblick.
Jag hittade inte finansiella siffror direkt på företagets webbplats, utan fick gräva i SEC-filerna.
SEC-filerna på webbplatsen är för Proptech, om jag såg rätt.
Jag kommer att följa detta, och ser med intresse fram emot FY2020 och företagets prognos för framtidsutsikterna.
PRCH har förresten utvecklat en bra stödnivå runt 13 $
Grattis till alla som trodde på min upptäckt. Ganska bra rörelse i förhandeln.
Porch Group går med på att förvärva Homeowners of America, V12 för 122 miljoner dollar; höjer försäljningsprognosen för 2021 till 170 miljoner dollar
Porch Group (PRCH) presenterade sent på torsdagen fyra strategiska förvärv för att stärka sin plattform för hemmaserviceföretag och husägare, och utöka sin amerikanska totala adresserbara marknad med nästan 100 miljarder dollar till mer än 320 miljarder dollar.
Företaget har gått med på att förvärva Homeowners of America, en hybrid av Managing General Agent (MGA) och försäkringsbolag med återkommande försäljning. HOA har licens att verka i 31 delstater, vilket positionerar det för nationell expansion som en del av Porch.
Porch förvärvar V12, en Software-as-a-Service (SaaS) marknadsförings- och dataplattform med verktyg för att hjälpa varumärken att koppla samman med konsumenter vid viktiga köpbeslut, som till exempel flytt. V12:s kundbas genererar cirka 90 % återkommande intäkter.
Porch förvärvar HOA och V12 för totalt 122 miljoner dollar. Dess två andra förvärv är PalmTech och iRoofing.
Med dessa förvärv höjde Porch intäktsprognosen för 2021 till 170 miljoner dollar från 120 miljoner dollar, jämfört med marknadsprognoser på 120,1 miljoner dollar baserade på en enda analytikeruppskattning. Företaget sade att preliminära data visar att försäljningen förväntas uppgå till över 72 miljoner dollar under 2020, ett år då företaget ser sin nettoförlust ligga mellan 53 miljoner och 55 miljoner dollar.
“Vi förväntar oss att bostadsförsäljningen under 2021 kommer att ligga 7,0% över 2020 års nivåer, följa en mer normal säsongstrend och bygga upp momentum under våren och bibehålla takten under andra halvåret. Även om bostadsförsäljningen förväntas tappa lite momentum under de sista månaderna av 2020, skapar den grundare än normala säsongsmässiga nedgången en högre aktivitetsbas som leder in i 2021 som ungefär bibehålls under första halvåret. När vacciner för coronaviruset blir allmänt tillgängliga för allmänheten, och den ekonomiska tillväxten återspeglar återupptagandet av mer normala mönster för konsumentutgifter, ökar bostadsförsäljningen ännu mer under andra halvåret.”
Tack igen @Perttu_Hamalainen för den här upptäckten.
Jag hoppade på tåget precis i rätt tid, jag noterade att det ges ganska omfattande positiva köprekommendationer och ett mål på cirka 24 dollar. Jag gick in med en beklagligt liten andel men jag får nog lägga till mer.
Branschen är växande och företaget har en solid grund, som den största risken ser jag de ökande arbetslöshetssiffrorna och en eventuell “avkylning” av bostadsmarknaden tills coronan i USA släpper. Folk går inte på bostadsköp om det finns osäkerhet om framtiden.
Med Annin (Anna) ser kassan ut att vara i ordning, så länge de inte blir alltför entusiastiska över att handla. Min egen position är inte heller särskilt stor. Jag måste nu följa det allmänna sentimentet och lägga till om det här något så när uppenbara hotet om en bubbla som spricker försvinner. Å andra sidan är det här ingen riktig HYPE-aktie.
Tack @Perttu_Hamalainen för att du orkar gräva fram dessa. Det har varit bra köplägen en tid nu. Själv väntar jag på delårsrapporten och eventuellt mer då. Detta är allt som allt ett otroligt intressant fall. Vi får se, vi får se, som läkaren skulle säga.
Dessa företag, som inte lockar en så stor publik, är mer meningsfulla att investera i. Man får följa tillväxtresan från början. Jag har 5 företag i min portfölj som ligger under radarn.
Jag tycker också att idén är utmärkt. Från Finland kan det vara svårt för många att förstå användningen av många tjänster i USA. I Finland gör man mycket själv, och en sådan tjänst tar inte fart. I USA är man van vid att använda tjänster betydligt mer. Dessutom flyttar man betydligt oftare där. Många gånger innebär det att man byter delstat och saker är inte så självklara. Dessa punkter är enligt mig kärnan i detta fall.
Väldigt väl sammanfattat, kärnan i det här fallet. Lägg därtill att fastighetsförmedling är väldigt konkurrensutsatt på denna kontinent och att folk har hållit sig till “sin egen” mäklare. Som jag förstår det underlättar företagets plattform jämförelsen av mäklare och gör också mäklarnas arbete enklare.
Du flyttar till en ny stad (kanske byter du stat). Du behöver omedelbart vissa tjänster, t.ex. låssmed, internet, försäkringar, el och kanske lite ytrenovering. Du går in på Porch.com och fyller i dina behov med en mycket lättanvänd programvara. Samtidigt anger du tider när tjänsterna kan utföras. Pålitliga tjänsteleverantörer kontaktar dig. Du får priset direkt.
Jag kom genast att tänka på om det finns potential för samarbete med ILA här, skulle det kunna passa in i deras planerade plattform och föra med sig B2C-sidan?
Jag stötte faktiskt på detta när jag letade efter fastighetsbolaget (ILA) som Mariuzs (jag vet inte hur man översätter det till genitiv ) nämnde. Jag undersökte detta och hittade så många likheter att jag investerade även i detta.
Är det ett mjukvarufel eller bara poolade affärer, men annars, i denna terrass som handlar med ganska måttliga volymer, gjordes en affär på 1,2 miljoner aktier idag runt halv sex?