En observation: efter att ha varit på det här forumet i några år känner jag till mig själv och två andra aktiva medlemmar som förmodligen har någon form av vänsterorienterad världsbild. Faktiska medlemmar i dessa partier finns det förmodligen ännu färre av här. Jag betonar alltså orden ”någon form av”. Så jag är inte helt övertygad om att ditt meddelande når rätt personer just på Inderes forum.
I sig verkar ämnet mycket aktuellt och intressant, men kriget i Ukraina tar upp ungefär 80 % av den tid jag kan lägga på YouTube, de resterande 20 % går till investeringsämnen, och bland dessa finns förstås bland annat Alex Ticker Symbol You, där AI-investeringscase gås igenom. Den sistnämnda kanalen är bra för att informationen är sammanfattad i ett mycket kompakt format och jag har åtminstone lärt mig en del grunder om AI-fältet och investeringscase.
Jag antog dock utmaningen och försökte börja titta på videon, men tyvärr drunknade ämnet lite i Rahapodi-liknande skämtsamt snack (vilket Martin Paasi i och för sig gör bra). Det fanns inga tidsstämplar, så jag gick vidare till snabbspolning, men vid någon punkt var jag tvungen att ge upp helt enkelt för att det just nu inte finns tid för detta.
Som en utvecklingsidé för detta intressanta tema anser jag att man inte ska försöka ”underhållningsifiera” ett bra ämne med våld, eftersom många av oss föredrar kompakta format. Tidsstämplar skulle inte heller skada. Sedan finns det undantag som Lex Fridmans intervju med Zelenskyj, där det lätt går åt ett par timmar, så man orkar fördjupa sig ibland om ämnet verkligen är berörande. Men om det fanns någon AI-editor som kunde skapa en ”skämtfri” version av detta, så skulle jag kunna försöka igen.
Här nedan är förresten en länk till Alex kanal, om någon är intresserad.