PoLight ASA – med piezolinser till världstoppen

Q1-rapporten är avklarad. Livet kom emellan och jag hann först nu fördjupa mig i vad den gav. Jag vill inte bara göra länkposter, därav dröjsmålet…

Låt oss för omväxlings skull börja med de kalla ekonomiska siffrorna. Omsättningen för Q1-kvartalet är enligt magkänslan på en rekordnivå och som synes skalas den fint till bruttovinst redan med dessa siffror. Som jämförelse var omsättningen under Q1 ca 50 % av föregående års totala omsättning. Variationen mellan kvartalen är stor på grund av periodiseringsfaktorer, så det förflutna är bara en fingervisning om framtiden.

Kassan är full med pengar och särskilt om affärsverksamheten, likt under Q1, redan delvis faktiskt kan finansiera utvecklingsarbetet, är finansieringssidan i skick för ca två år framåt. Det borde räcka för att avslöja om AR/MR-marknaden har någon bärkraft, eller om den dukar under i sin egen vinter.

Pengar bränns fortfarande på produktutveckling och kundsupport, och baserat på investerarsamtalet trycker man gasen i botten nu när fönstret är öppet. Alltså inte i rysk mening, utan marknadsläget ses nu som gynnsamt när marknaden för AR/MR-glasögon börjar hetta till. Inför nästa höst har det länge siats om en (Meta?) lansering, vilket är anledningen till att Q-Tech färdigställde sin egen Tlens-produktionslinje i sin fabrik. I väntan på startskottet.

Jag har tittat på investerarsamtal i fem år nu och VD:ns kroppsspråk har blivit bekant. Entusiasmen är märkbar och hans “no comments” på de ivriga nyfiknas frågor under Q&A tyder på att det inte finns något särskilt behov av att locka fram intresse i onödan.

TWedge närmar sig produktifiering och en ankar-kund (lead customer) för att låsa specifikationerna. Enligt VD:n har marknadsdraget varit exceptionellt redan i protofasen, vilket vi har kunnat notera genom storleken och frekvensen på samplingsbeställningarna. Teknologin borde hjälpa till att tackla tråkiga döda pixlar i AR/MR-glasögon och sänka strömförbrukningen, vilket i sig är goda skäl att satsa på produkten.

Aktiekursen pressar uppåt och speglar förväntningarna inför höstens kommande lanseringar. Om de förverkligas kommer omsättningen att explodera till en helt ny nivå och motivera företagets nuvarande marknadsvärde. I motsatt fall finns det gott om fallhöjd i priset. Lite av en liknande situation som med Bittium.

6 gillningar