PoLight ASA - med piezolinser til verdens top

Polights Q4-præsentationer er set, og Q&A er gennemlyttet et par gange.

Hovedpunkter kort fortalt:

• rekordkvartal for omsætningen og hele årets omsætning ca. 20 MNOK, en vækst fra sidste år på ca. 100 %
  • AR/MR-andel af omsætningen 70 % (!)
  • MLens-komponentpakken fra Polight er det første skridt op i værdikæden; der produceres en mere værdifuld ”plug-in-løsning” udover blot linsen og motorikken. Ramp-up er noget til 2026.
  • Låsning af TWedges produktspecifikationer nærmer sig: hvis kunderne kan fås til at forpligte sig, er målet at producere komponenter i ”masseproduktion” om 18-24 måneder. Baseret på feedback bør dette ikke være et problem.
  • Polight fortsætter rekrutteringen, ansætter 10-15 personer mere om året, hvis jeg hørte rigtigt –> efterspørgslen fra kunderne er stærk, og arbejdspresset på personalet er højt.
  • CEO vurderede, at den første volumenmæssigt betydelige (AR/MR-forbrugersenhed?) lancering er nært forestående (til efteråret?), men tog på konservativ vis (og efter at have lært lektien fra mobiltelefon-siden) forbehold for tidsplansændringer.

Jeg vil ikke gå mere ind i situationen for ”projekt-pipelinen”, fra PoC’er til design-in-fasens tal. Tallene er stabile sammenlignet med sidste kvartal (nye vs. afsluttede), og vedligeholdelse af yderligere projekter vil kræve det nævnte ekstra personale.

For første gang så jeg sektorspecifik ordrebeholdning på NOK-niveau i kvartalsrapporten. Ikke store tal, et par millioner NOK, men et skridt fra at være et ”R&D-værksted” til at være en virksomhed, der kommunikerer med konkrete ordretal. Alene baseret på disse ser det ud til, at Polight vil overstige omsætningsniveauet på 20 MNOK for 2025 – selv hvis den forventede ”store ordre” ikke skulle komme i år.

I Q&A-delen blev det forståelige spørgsmål ”hvornår er Polight cashflow-positiv” stillet. Interne tal udleveres stadig ikke, men de konstaterede sammen med CFO’en, at hvis roadmap’en holder stik, vil Polight være ”very very profitable”. Hvad roadmap’ens slutår så end er, blev ikke oplyst. Et sted i 2030’erne, gætter jeg på.

Opsummerende – virksomheden gør i denne situation det, den skal. Mere gas, så den ulmende markedsefterspørgsel ikke søger mod en mere velsmurt dørpumpe.

5 Synes om