Hej
Nu har vi brug for lidt fælles tanker om ægtepagten.. Min bedre halvdel og jeg kan ikke blive enige om en fair og retfærdig ægtepagt.
Situationen er den, at vores nuværende indkomster er nogenlunde ens. Vi er begge enige om, at når man indgår ægteskab, er livet og økonomien fælles, hvilket betyder, at hvis ægteskabet en dag skulle ende i skilsmisse, kan den formue, der er oparbejdet under ægteskabet, deles ligeligt.
Hvor vores synspunkter adskiller sig: den retfærdige fordeling af den formue, vi hidtil har oparbejdet, i tilfælde af skilsmisse. Forskellen i vores nuværende formue er cirka tre gange så stor.
Lad os for eksempel sige, at person A har oparbejdet 300 penge, og person B har 700 penge. Denne formue er delvist bundet i eget hjem, delvist i investeringsboliger og aktieporteføljer. Hvordan skal man så forholde sig til denne formue i tilfælde af skilsmisse, hvis man ønsker at handle retfærdigt..?
Den ene ser det sådan, at det ville være fair at skrive i ægtepagten, at person B i tilfælde af skilsmisse beholder den nuværende økonomiske forskel, altså 400 penge, og at al anden formue derefter deles ligeligt.
Den anden ser det sådan, at person A i tilfælde af skilsmisse bør modtage det, der er sket med de oprindelige 300 penge under ægteskabet, og person B det, der er sket med de oprindelige 700 penge under ægteskabet.
Hvilke tanker vækker dette hos jer? Kan I gætte, hvem af A eller B, der tænker på den først beskrevne måde? Hvorfor ville I støtte, at person B i tilfælde af skilsmisse skulle modtage et beløb svarende til den oprindelige forskel (400 penge) mere? Og hvorfor ville I støtte, at både person A (300 penge + dets afkast) og person B (700 penge + dets afkast) skulle modtage det, deres oprindelige formue er vokset til?
Jeg håber, jeg har formået at forklare vores overvejelser forståeligt…
Tak for jeres tanker på forhånd!