Arvedeling, personlig økonomi mv.

Det skete, at en slægtning havde testamenteret skov, nogle aktier mv. til undertegnede og min bror. Er der nogen her på forummet, der allerede har arrangeret tingene?

Et ejendomsfællesskab eksisterer allerede, hvorigennem ejerskabet af sommerhuset er halvt. Det bliver endnu mere kompliceret, hvis man kunne samle skovforvaltning, en eventuel aktieportefølje mv. under samme tag. Hensigten ville dog være at håndtere tingene sammen og ikke at begynde at opdele alt muligt i egne navne. Dette gælder især for skovene.

Skattemyndighederne og advokaterne ved sikkert noget at sige, men måske har forummedlemmerne nogle råd at give.

2 Synes om

For mange år siden var jeg i en lignende situation, og jeg bemærkede, at det ikke havde været fordelagtigt eller nødvendigt at “håndtere tingene sammen”, men snarere at dele alles egne andele eller købe andre ud. Årene går, og situationerne ændrer sig. Dette er dog ikke altid muligt, og jeg antager, at hver sag er unik.

4 Synes om

Arveforhold får det værste frem i folk. Man bør faktisk tage udgangspunkt i, at der vil opstå strid om tingene. Sørg derfor for, at der ikke er noget fælleseje og lignende.

Med venlig hilsen: Jeg har set arvestridigheder ødelægge familieforhold.

9 Synes om

Hvad sker der, når din tid udløber, og dine børn og din brors børn arver jer? Uden at kende dig nærmere virker det, som om jeres mål er at skabe flere store familiefejder i verden :smiley:

1 Synes om

Jeg forstår bekymringen. Faktisk ved jeg udmærket, hvad I taler om.

I dette tilfælde er der ikke rigtig noget at skændes om. Hvis det allerede på forhånd er besluttet, hvem der får hvad, er det på en måde meget enkelt. Jeg har mest tænkt på den praktiske gennemførelse, hvordan man organiserer tingene fra et bureaukratisk synspunkt. Man kan selvfølgelig finde ud af disse ting ved at grave i det, og det vil blive klart med tiden, men førstehåndsinformation letter altid arbejdet.

1 Synes om

Jeg har aldrig rigtig efterladt noget til fantasien i disse sager. Jeg havde et testamente allerede i tyverne, da det så ud til, at der var akkumuleret en vis formue. Nu, hvor der er kommet børn, anser jeg det for naturligt at overdrage dem stafetten.

Min bror får sandsynligvis ikke sine egne børn. Det har været vigtigt for ham, at eventuel formue overføres til mig og/eller mine børn. Her skal det undersøges, om konsortiet (yhtymä) påvirker dette på nogen måde. Næppe.

1 Synes om

Okay, hvad så når en del af din brors andel går til hans ægtefælle som udbytte? Hvad hvis I bliver uvenner, når I bliver ældre, og han testamenterer ejendommen til en anden? Eller mere generelt, hvis der findes et mystisk testamente, der er oprettet sent i livet, som du mener er imod din brors udtrykte vilje, men som ellers virker juridisk gyldigt. I praksis vil den mest sandsynlige vej føre til retten, fordi man ikke så let slipper af med fælleseje, og der er tusind forskellige måder, det kan gå galt på.

Mere generelt, hvis der er en forfalden bedstemors hytte, er den største gave, man kan give sine arvinger, at brænde den ned, inden man dør. Retsomkostningerne og stridighederne er næsten aldrig det værd, hvad der følger, hvis man efterlader den til ‘yndlingsbarnet’ eller opdeler den i ‘fælleseje’.

2 Synes om

Jeg har ingen ægtefælle, og det får jeg nok heller ikke. Testamentet indeholdt en særlig klausul, der ville udelukke ægtefæller fra delingen i tilfælde af en mulig skilsmisse. Det samme gjaldt faktisk for den hytte, jeg måske nævnte tidligere.

Det er jo ekstreme situationer, som selvfølgelig opstår en gang imellem. Det er godt altid at tænke over dem.

Jeg modtager snart en bunke papiraktier som arv, hvilke ting skal jeg overveje?

Kan de konverteres til digital form, f.eks. til Nordnet? Skal jeg sælge dem med det samme, eller beholde dem for at modtage udbytte?

Deres værdi bestemmes vel af kursen på dødsdatoen? Med hensyn til salg er der tilsyneladende forskellige muligheder som anskaffelsesomkostningsformodningen (hankintameno-olettama) e.l.?

Vil advokaten give sin egen mening under skifteretten om, hvad jeg skal gøre, eller vil han bare spørge, hvad vi skal gøre?

En af mulighederne for skovejerskab er at danne en fællesskov. Det løser problemer med arvedeling. Andele kan fordeles, men skoven behøver ikke at blive opdelt.

4 Synes om

Det er værd at finde ud af på forhånd, om de stadig kan ombyttes, eller om de kun har historisk værdi. Det er også en plage at ændre arveafgiftsvurderingerne bagefter. Derudover, når du ringer til selskabets aktiebog, er det værd at spørge, om ombytningstiden er ved at løbe ud. Det er også værd at handle inden udgangen af dette år, da udbytter kun udbetales med tilbagevirkende kraft i en vis periode.

Hos os gik det nogenlunde sådan her:
En 21 hektar stor, gammel, dårligt vedligeholdt gård blev overladt til dødsboet med to arvinger.
Jeg og min bror er arvinger; min bror studerer på en professionshøjskole.
Da vi lavede boopgørelsen, fortalte advokaten, at det ikke var værd at dele arven, da gården ligger afsides, så værdien er lav. Brorens studiestøtte og studielån ville blive nægtet, fordi han efter deling af gården ville have aktiver/indkomst.
Disse indtægter er dog næsten ingenting om året, så deling er ikke fornuftigt med hensyn til studierne.

Vi var heldige, der blev fundet et par tømmerstammer i skoven, og prisen på træ er steget.
Vi rydder en lysning i skoven i fællesskab, så dødsboets udgifter kan betales. Med samme aftale får dødsboets administrator sine egne gæld tilbage fra dødsboet: begravelsesregninger, brændstof, hospitalsregninger og andre udgifter i forbindelse med administrationen af boet, som blev betalt af egen lomme.

I fremtiden vil eventuelle indtægter fra træsalg via dødsboet blive investeret i fællesskab i fonde, spredt over tid. Aktiehandel er næppe fornuftigt, da hurtige beslutninger kræver to samtykker.

Ligningen har selvfølgelig variabler. Min egen ægtefælle, som jeg engang tænkte på at føre op ad kirkegulvet. Ægtepagt er foreløbigt aftalt med mentaliteten om, at begge skal tage sig af deres egen konkurs.

Jeg ved ikke, hvordan dødsboets investeringer fungerer skattemæssigt; det skal jeg finde ud af, hvis vi nogensinde får indtægter fra skovsalg.
Det er ærgerligt med gården, som forfalder ubrugelig, da den står tom. Salg kan ikke betale sig på grund af faldende værdi i de afsidesliggende områder.

Deling af gården er sandsynligvis det mest fornuftige at gøre i fremtiden, så ville ingen i det mindste have noget at sige til den andens gøremål.

Din advokat snakkede lort. Ifølge Kela tages erhvervs- og kapitalindkomst under indkomstskatteloven i betragtning i studiestøtten. Arv, der er omfattet af arve- og gaveafgiftsloven, tages ikke i betragtning.

18 Synes om

Er der stadig en ombytningsperiode i et selskab? For eksempel udløb ombytningsperioden i Sampo for flere år siden: https://www.porssitieto.fi/arvotonosake/index.html

Jeg vil antage, at disse er udløbet i alle selskaber allerede i sidste årti.

Du skal kontrollere for hver aktietype, om den stadig er gyldig, eller værdiløs.

1 Synes om

Loihde (viria) stopped trading paper shares den 30. juni 2021.
https://www.loihde.com/omistajille/osake/paperiosake/

1 Synes om

Hej, gammel tråd, men mit emne passer nok ind her, så jeg opretter ikke en ny. Emnet er overførsel af aktiver fra forældre til børn/et barn. Hvilke metoder kan I komme i tanke om, og har I personlige erfaringer med anbefalinger eller advarsler om faldgruber? Jeg har selv søgt lidt rundt i internettets forunderlige verden (bl.a. på skattemyndighedernes hjemmeside) og er nået frem til, at de bedste muligheder for f.eks. overførsel af fast ejendom/ejerlejligheder er:

1. Gave til barnet (her betales gaveafgift i 1. skatteklasse, men den kan reduceres, hvis forælderen f.eks. beholder en tidsbegrænset brugsret til ejendommen. I så fald overgår ejerskabet af f.eks. en investeringsbolig til barnet, men lejeindtægter og ejerudgifter tilhører stadig indehaveren af brugsretten, hvilket reducerer gavens værdi ifølge skattemyndighedernes beregningsmodel)
  2. Handel til underpris og 0 % rentefrit lån. I dette tilfælde køber barnet ejendommen af forældrene til 75 % af prisen, og dette finansieres med et rentefrit lån ydet af forældrene til barnet (afdragsplanen skal stå i forhold til forældrenes forventede restlevetid)

Den nemmeste resterende metode er selvfølgelig stadig de 5.000 € pr. 3. år pr. forælder, men det er en ret langsom og endda dårlig metode, hvis der er mange aktiver, der skal overføres, eller hvis de er bundet i f.eks. ejerlejligheder.

3 Synes om

Hvis børnene er i en alder, hvor de har deres egne udgifter/indkøb, kan man købe hvidevarer osv. til dem. Af en eller anden grund betragtes disse normalt ikke som skattepligtige gaver. Det løber jo ikke op i de helt store beløb, men det er da altid noget.

En mulighed for en større manøvre er at stifte et investeringsselskab, hvor man tager ungerne med som aktionærer og overfører sine ejerandele dertil. Derefter overfører man gradvist sine egne aktier til børnene.

4 Synes om

Hvordan mon ejerfordelingen i et investeringsselskab fungerer ud fra et skattemæssigt perspektiv? Hvis man f.eks. stifter et selskab (ApS) og gør ungerne til anpartshavere, og derefter indskyder et par lejligheder som apportindskud i selskabet, hvad siger skattevæsenet så? Hvad hvis man selv vil trække sig helt ud af selskabet og overlade det til ungerne, hvordan fungerer det i så fald? Direkte gaver eller salg til underpris virker måske stadig som den nemmeste vej.

1 Synes om

Er at betale alle børnenes leveomkostninger og indkøb. Og hvis man bevæger sig ind i gråzonen eller bevæger sig ud over den, er det kun fantasien, der sætter grænser, hvorved ordsproget også gør sig gældende: “kun de fattige betaler arveafgift”.

Mulighederne for undervurdering af forskellige aktiver varierer. For eksempel kan personer med en omfattende skovformue købe landbrugsjord og blive landmænd for at kunne gennemføre et skatteteknisk generationsskifte til deres børn. Da dette ikke er muligt med en ren skovejendom.

3 Synes om

Gid jeg kunne huske det der ordentlige skovejendomstrick, jeg hørte om for nogle år siden. Det gik noget i retning af, at man sælger en skovejendom, fælder den og sælger den videre. Det samme gøres den anden vej rundt. Fordelene kommer fra skattefradrag vedrørende skov og tømmerhandel samt de beregnede tab ved afståelse af den fældede parcel. En chef for et savværk fortalte om ordningen. Et smart setup, men jeg fik det ikke skrevet ned, da jeg ikke havde mulighed for at udnytte det.

3 Synes om