Pihlajalinna - Lysere tider i vente

Her er Ronins kommentarer om Pihlajalinnas nye rapporteringsstruktur og forhandlinger om ændringer.

Pihlajalinna offentliggjorde tirsdag sammenligningstal for 2025 i henhold til deres nye rapporteringsstruktur. De nye rapporteringssegmenter indeholder kun små ændringer i forhold til tidligere, og vi vil medtage de nye segmenter senest i vores Q1-opdatering. Samtidig meddelte Pihlajalinna i går, at de også vil indlede forhandlinger om ændringer, som kan føre til opsigelse af op til 270 medarbejdere. Baggrunden for forhandlingerne om ændringer er især den usædvanligt lave efterspørgsel på markedet for sundhedsydelser. Dette samt den svage efterspørgsel, som andre offentlige datapunkter indikerer, forventes at fortsætte fra begyndelsen af året og fremad. Uanset hvad overraskede omfanget af forhandlingerne om ændringer os, og hvis de gennemføres, ville de også føre til betydelige besparelser.

2 Synes om

Her er Ronis kommentarer til, hvordan Pihlajalinna påbegynder omstillingsforhandlinger vedrørende reorganiseringen af den sociale- og sundhedspleje (sote) i Pirkanmaa Nord.

Pihlajalinna meddelte onsdag, at de påbegynder omstillingsforhandlinger i Pirkanmaa Nords sote-serviceproduktion. Forhandlingerne relaterer sig til overtagelsen og reorganiseringen af den nye outsourcing-enhed i Pirkanmaa Nord, og signalerer dermed ikke i sig selv noget om virksomhedens efterspørgselssituation, i modsætning til de koncernniveau forhandlinger, der blev annonceret i går. Pihlajalinnas organisation gennemgår under alle omstændigheder betydelige ændringer lige nu.

1 Synes om

Pihlajalinna er blevet valgt som leverandør af arbejdsmedicinske ydelser til Mikkeli Kommune, Etelä-Savon Koulutus Oy og Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy. Serviceaftalen trådte i kraft i april 2026 og fortsætter et langvarigt samarbejde. Aftalen omfatter cirka 2.200 medarbejdere.

Arbejdsmedicinsk serviceaftale mellem parterne omfatter lovpligtige forebyggende arbejdsmedicinske ydelser samt alment praktiserende lægeydelser. Serviceaftalen er gyldig indtil udgangen af 2028, hvorefter den fortsætter på ubestemt tid.

Pihlajalinna har leveret arbejdsmedicinske ydelser til Mikkeli Kommune, Etelä-Savon koulutus Oy og Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy siden 2022.

4 Synes om

Her er Ronis selskabsanalyse forud for Pihlajalinnas Q1-resultat på tirsdag d. 28.4. :slight_smile:

Som følge af afsluttede outsourcinger falder omsætning og resultat betydeligt. Derudover har efterspørgslen på private sundhedsydelser været svag, og vi har foretaget små nedjusteringer af vores estimater. Kursdrivere kan være svære at finde i et svagt efterspørgselsmiljø, men selv med de nedjusterede estimater er værdiansættelsen af aktien fortsat meget lav (26e just. P/E 9x). Vi sænker vores kursmål til 14,5 euro (tidligere 17,0 euro) og sænker vores anbefaling til akkumuler (tidligere køb).

3 Synes om

Og her er Ronis kommentarer til morgenens resultat :slight_smile:

Pihlajalinnas Q1-resultat var en smule under vores forventninger med hensyn til de operationelle tal, idet omsætningen faldt skarpere end vores prognoser. Rentabiliteten lå dog på samme niveau som i sammenligningsperioden, hvilket kan betragtes som en forsvarssejr i det udfordrende marked i begyndelsen af året. Dette blev dog fortsat understøttet af en meget stærk rentabilitet fra outsourcing, hvilket vi vurderer ikke er et fuldt holdbart niveau. Selskabet gentog sin guidance for hele året 2026. Baseret på Q1 synes den nedre del af guidanceintervallet fortsat at være det mere sandsynlige udfald, og et fald i guidance er ikke helt udelukket, hvis efterspørgslen fortsætter med at være meget lav.

3 Synes om

Iikka interviewede Pihlajalinnas administrerende direktør Tuomas Hyyryläinen i forbindelse med Q1 :slight_smile:

Emner:

00:00 Start
00:08 Q1-sammenfatning
01:16 Rentabilitetsniveau for outsourcing-tjenester
02:36 Efterspørgselssituationen
04:16 Omstruktureringsforhandlinger
06:01 Forventninger uændrede
06:57 AI’s indvirkning på efterspørgslen
09:53 Pilotering af effektbaserede tjenester
11:26 Outsourcing i Nord-Pirkanmaa
12:16 Skatteforvaltningens fortolkning af moms på arbejdssundhedstjenester

1 Synes om

Her er en selskabsrapport fra Roni efter Q1 :slight_smile:

Pihlajalinna’s Q1-tal lå lidt under vores forventninger på grund af en usædvanlig svag efterspørgsel på markedet for private sundhedsydelser. Selskabet gentog sin guidance, men vi ser det som det mest sandsynlige scenarie, at de rammer den nedre ende eller lander lidt under. Driftsmiljøet giver modvind, og resultatet falder i år. Vi mener dog stadig, at værdiansættelsen er meget lav (justeret P/E under 8x), hvilket gør det attraktivt at forblive investeret. Som følge af mindre estimatnedjusteringer justerer vi vores kursmål for Pihlajalinna til 12,5 euro, men gentager vores købsanbefaling (Accumulate).

Citat fra rapporten:

Hvis selskabet er i stand til at fortsætte væksten i det private netværk samt forbedre lønsomheden, og koncernen bevæger sig mod sine mål (700 MEUR i omsætning og 12 % justeret EBITA-margin), vil det forventede afkast på aktien være meget højt. I den nuværende situation fremstår målene efter vores mening udfordrende og kræver en ekstremt god præstation i den private netværksforretning samt et betydeligt bedre efterspørgselsmiljø eller mulige gevinster fra nye udliciteringer. Selv uden at nå målene mener vi, at det forventede afkast fremstår attraktivt.

2 Synes om

Her er Ronies kommentarer til Pihlajalinnas fyringsrunder (muutosneuvottelut). :slight_smile:

Som et resultat af forhandlingerne nedlægges der anslået 220 stillinger i selskabet, hvilket er lidt færre end det maksimale skøn på cirka 270 stillinger, der blev udmeldt i slutningen af marts. Med disse tiltag tilstræber Pihlajalinna at imødekomme den lave efterspørgsel på sundhedsmarkedet i begyndelsen af året, fjerne overlapninger og tydeliggøre sin organisationsstruktur. Meddelelsen giver ikke anledning til ændringer i vores prognoser, da vi forsøgte at tage højde for disse allerede i vores rapport efter 1. kvartal.

2 Synes om

Pihlajalinnas aktionærer kan igen se frem til udbytte, delvist opnået ved tvivlsomme metoder. En praktiserende læge hos Pihlajalinna har faktureret 4.600 euro for en 20-minutters fjernelse af et modermærke, efter ved faktureringen at have bemærket, at betaleren var forsikringsselskabet Pohjantähti. Mon ikke selskabet og aktionærerne også får en vis procentdel af dette besøg. Lægen har tilsyneladende antaget, at selv en fuldstændig urimelig faktura kan slippe igennem forsikringsselskabets automatiserede processer. Et enkelttilfælde, men er det kun toppen af isbjerget? Lovgivning om privatlivets fred m.m. forhindrer effektivt mere detaljerede analyser.

I det offentlige ville en sådan fjernelse af et modermærke måske have kostet omkring hundrede euro i kostpris.

Hvis nogen stadig påstår, at privat sundhedspleje er en effektiv ordning, der sparer samfundet for penge, bør man overveje sagen nærmere fra dette perspektiv. Med disse opskruede priser undrer det mig ikke, at jeg selv nu betaler over 1.000 euro om året for mine forsikringer, og at prisen stiger med over 10 % hvert år. Det er ikke fornuftig brug af penge på samfundsniveau.

10 Synes om

Disse koster næsten ingenting, hvis man tænker på produktionsomkostningerne. Jeg driver selv en lægeklinik, og omkostningsniveauet er som følger:

• Indgrebssæt (sterilt engangsudstyr): 12-20€
  • Bedøvelse: en lidocain-ampul ligger omkring 4€, lidocain-adrenalin 8-10€
  • Sutur (sytråd): 5-15€

Dertil kommer lønomkostninger (20 min?) og “administrationsgebyrer”.

De store lægehuses forretningsmetoder er virkelig helt latterlige. Jeg håber, der kommer flere små lægehuse, så priserne bliver rimelige for alle kunder, og forsikringspriserne falder. En helt almindelig person tror måske, at en virksomhed som Terveystalo arbejder meget omkostningseffektivt og drager fordel af “stordriftsfordele”, men det er det rene vrøvl :smiley:

26 Synes om

Jeg er nødt til at sige, at den fakturerende læge her har brugt en helt forkert kode; den kode er til et større indgreb, der udføres på en operationsstue.

2 Synes om

Jeg gad vide, hvad Mikko Wiren tænker. Jeg har altid betragtet ham som en ærlig og fornuftig fyr.

Jeg har ikke engang lyst til at sige offentligt, hvad jeg tænker om det her. Det er så lavt.

Jeg gad vide, hvad forsikringsselskabet Pohjantähti tænker. De betalte en regning, hvor man på en kilometers afstand kunne se, at den ikke gav nogen mening. Dette blev de også “bevist”. Er det deres normale måde at arbejde på? At betale regninger helt ukritisk.

Jeg gad vide, hvad Lähitapiola tænker. De er hovedaktionær og ved med garanti, med få ti-eurosedlers nøjagtighed, hvad den operation reelt kostede. Er forsikringsvirksomhed virkelig sådan her?

1 Synes om

Ja, de store huses forretningsmodel er virkelig rent røveri. Jeg havde selv en opfølgningstid hos en erhvervslæge for en lidelse en uge senere. Jeg sendte en besked om, at problemet var løst, og at der ikke var brug for konsultationen, hvortil lægen svarede “ok, vi aflyser tiden i næste uge”. Ved en fejl fik jeg en regning på det, og beløbet var 90 €. Arbejdsgiveren betaler det uden at kny, selvom der slet ikke er noget grundlag for det, da lægen brugte 3 minutter, hvoraf de 2 minutter gik med at drikke kaffe. Men for at holde os til emnet, så har jeg set de private lægehuses metoder, og det handler om forretning, ikke om effektiv maksimering af sundhedsmæssige fordele.

3 Synes om