Inspireret af Technopolis. Lad os lave en tråd, hvor vi gennemgår præmierne og gætter på fremtidige virksomhedsopkøb. Hvad synes I om Technos præmie i dag?
Hej godt… Jeg kunne have beholdt den her de næste 50+ år…
Uanvendelig. En ti-krone seddel fra 2022.
Technopolis var en skuffelse. Prisen burde være højere. Den har dog ikke bevæget sig i et år, så det var i princippet en lettelse, da den blev købt ud. Nu skal vi bare finde noget nyt at investere pengene i
Kunne Remedy være noget, man også kunne købe ud? Et større spilfirma?
Dejlige nyheder til en tirsdag morgen
Dog ikke en fuldstændig overraskelse, da der er mange penge i omløb i verden, som jager kvalitetsejendomme.
Jeg spionerede på jer, da jeg så på Shareville, at I købte med jeres koder ![]()
Gennem Morgan Stanley købes alle tilbudte aktier til 4,65 EUR. Hvad er logikken i dette, indsamler den gruppe, der har fremsat købstilbuddet, allerede en del af aktierne til sig selv? ![]()
Heh, jeg var lige ved at starte en ny tråd om, hvilke virksomheder der kunne være potentielle opkøbsmål.
Nå, smid jeres bud ind i denne samme diskussion – hvis trådstarteren ikke har noget imod det ![]()
- Qt, om 2 år
- Remedy, om 2 år, hvis Control bliver en kæmpe succes
- Hoivatilat?!
- Rapala?!
{“content”:“Hoivatilat kunne gå til ejendomsgiganterne på samme måde som Technopolis. Qt er ret potentiel, for hvorfor skulle en bilproducent ønske at overlade teknologien til andre, hvis de selv kan eje den… De har jo pengene.. Daimler køber det, når de allerede bruger Qt?”,“target_locale”:“da”}
Rapalas virksomhedskøb har været spekuleret i i årevis (eller årtier). Baseret på ret pålidelige rygter var arrangementet relativt tæt på for omkring 5 år siden, men VMC (hovedaktionær) var i sidste ende ikke villig til arrangementerne. Arrangementet ville være meget logisk, da der er klare skalafordele i branchen. Den bedst mulige løsning ville efter min mening være en situation, hvor en kapitalfond først køber Pure Fishing (Newell har offentligt meddelt, at det er til salg) og derefter fusionerer Rapala med dette. Den nye enhed (PF/Rapala) ville være den ubestridte nummer et på fiskemarkedet, og dens brandportefølje ville indeholde næsten alle branchens topmærker. I dette arrangement ville den største værdi dog være for kapitalfondene, ikke for Rapalas nuværende ejere. Sandsynligheden taler nok for, at Rapala stadig vil være børsnoteret om 5 år.
I finanssektoren har der været rigtig mange virksomhedsovertagelser de seneste år, og jeg tror, at denne udvikling vil fortsætte i fremtiden. Skærpet regulering, kravene fra digitaliseringen og store skalafordele fungerer som drivkræfter for konsolidering. Her er mine egne spekulationer om de forskellige aktører:
Evli: S-Bank ville være en logisk køber for Evli, og en udenlandsk aktør kunne også være interesseret i Evli. Et tredje scenarie for Evli ville efter min mening være en fusion med f.eks. eQ, hvor der ville opstå en finansservicevirksomhed i Finland, der nærmer sig størrelsen af de store banker (Danske, Nordea, OP). Jeg finder det relativt sandsynligt, at Evli ikke vil være uafhængig om 5 år. Sikkert til salg til den rigtige pris.
eQ: Når prisen er aftalt, er det helt sikkert til salg (den nuværende ledelse solgte den gamle eQ for 10 år siden til islændinge). En udenlandsk køber ville være det mest sandsynlige valg, men i teorien er S-Bank også en mulighed. En fusion med CapMan eller Evli ville også være meget interessant. Det er meget sandsynligt, at eQ vil se anderledes ud om 5 år.
Taaleri: Jeg tror ikke, at selskabet reelt er til salg. I konsolideringsspillet for traditionel kapitalforvaltning vil Taaleri næppe deltage. Selskabet fokuserer på organisk vækst og søger opkøbsmål uden for de traditionelle aktører (bl.a. Invesdor, Fellow Finance osv.). Sikkert uafhængig om 5 år.
CapMan: Et købstilbud er relativt usandsynligt. En fusion med eQ ville være logisk. Hvis dette ikke sker, vil CapMan være køberen. Jeg tror, at CapMan især ville være interesseret i at øge sin distributionskraft og udvide sit produkttilbud. F.eks. ville Dasos Capital passe fremragende ind i CapMans palette.
Titanium: Selskabet var længe et attraktivt opkøbsmål, men børsnoteringen og opkøbet af Investium sænkede selskabets attraktivitet. Jeg finder det relativt sandsynligt, at Titanium vil forblive uafhængigt, og at selskabet snarere er en køber end et opkøbsmål. Titanium ville have et klart behov for at udvide sit produktsortiment, og derfor tror jeg, at selskabet især vil søge produkthuse (f.eks. investeringsforeninger).
United Bankers: UB var et interessant opkøbsmål, og f.eks. for CapMan ville selskabet have passet fremragende før SPL-handlen. Efter SPL-handlen er UBs attraktivitet som opkøbsmål faldet (for mange medarbejdere), og jeg finder det relativt sandsynligt, at også UB vil forblive uafhængigt. UB vil fortsætte som en aktiv aktør på virksomhedsopkøbsmarkedet, og selskabet søger opkøb i et ret bredt omfang.
EliteAB: Elite er på grund af sin lave markedsværdi og relativt store forvaltede aktiver et rimeligt interessant opkøbsmål. Rygterne om Oma SP var efter vores opfattelse sande, og disse diskussioner fortsætter sandsynligvis stadig. Hvis Elite ikke ender sammen med Oma SP (eller en anden større aktør), vil det fortsætte sin opkøbsdrevne ekspansion. Selskabets fokus er på kapitalforvaltning, og virksomhedsovertagelserne er rettet hertil.
Alt i alt vil der ske meget i finanssektoren. Af disse mindre investeringsselskaber vil absolut ikke alle være uafhængige på 5 års sigt. De største odds er efter min mening på et købstilbud på Evli, de næststørste måske på eQ og Elite.
@Verneri_Pulkkinen Jeg så på forummet i dag, at du solgte Technopolis. Hvorfor solgte I den allerede nu og ventede ikke på, at den blev opkøbt via virksomhedsovertagelsen? Jeg ejer selv en, da jeg fulgte dig og jeres programmør
Jeg tænkte, om jeg også skulle sælge eller beholde den, indtil virksomhedsovertagelsen er gennemført? Jeg er lidt forvirret, da jeg aldrig har oplevet, at en virksomhed er blevet opkøbt fra porteføljen før. Tak for dette! ![]()
Haha, jeg fik lidt mere end den faktiske tilbudspris. Og penge har også en forventet værdi: ellers skulle man vente en hel måned på de små smuler, der ville komme.
Jeg kan ikke give, og ingen af os her kan i øvrigt give, direkte investeringsråd. Hvis man venter, skal der komme en porteføljehændelse i banken (f.eks. hos Nordnet), hvor man kan godkende købstilbuddet.
I nogle tilfælde kan det være godt at vente på et konkurrerende tilbud, hvis det er muligt. I dette tilfælde er det usandsynligt, så jeg solgte alt.
Okay, tak for denne afklaring igen! Men er det ikke virkelig mærkeligt, hvorfor nogen ville ønske at købe over den tilbudspris, som et virksomhedskøb ville være?
Måske tror nogen, at der kommer et konkurrerende bud. Eller så køber køberen selv disse, selvom jeg ikke ved, om det er muligt på dette stadie, når buddet er afgivet.
Investorer er faktisk ikke altid de smarteste mennesker, der er mange blandt dem, der er meget mere forvirrede end dig. ![]()
Jeg har nogle gange tænkt på en analogi til markederne fra den svenske rigskansler Oxenstiernas (1583–1654) udtalelse: “Min søn, gid du vidste, med hvor lidt fornuft denne verden styres”. Jeg påstår ikke, at jeg selv altid er klog og “rationel”, men jeg prøver da. ;D
God tekst! Hvis vi spekulerer i, at der inden for de næste fem år vil være et bjørnemarked, hvor formueforvaltningsselskabernes resultater falder, og de relative værdiansættelser også køler af i en generel nervøsitet, hvilke effekter ville dette så have på konsolideringen? Hvilke selskaber kommer til at shoppe og købe op, og hvilke ender med at blive købt op?
Amer er måske det næste. Tillykke til ejerne!