Kan man komma åt dessa Finwire-nyheter gratis på något sätt?
På rubriknivå kan man följa dessa (bl.a. höjningar av riktkurser) via
Telegram | Placera.se eller
Nyheter - Realtid
En del visas även i Nordnets aktiesida, en del inte.
Kan man komma åt dessa Finwire-nyheter gratis på något sätt?
På rubriknivå kan man följa dessa (bl.a. höjningar av riktkurser) via
Telegram | Placera.se eller
Nyheter - Realtid
En del visas även i Nordnets aktiesida, en del inte.
Finwire har ganska många twitterkonton. Jag följer bland annat Finwire Smallcap, som delade denna nyhet. De delar förmodligen bara gratismaterial där..
Jag var på väg att länka till samma webbplats här. Den kanske inte fungerar för en portföljöversikt, men istället hittar den 150 tusen listade aktier från alla världens börser (bra sökning). Eftersom detta antal är helt enormt har AI-drivna diagram skapats för varje aktie, där nyckeltal från kvartalsrapporter analyseras.
AI kan:
Så det är en ganska lysande webbplats om du vill få en omfattande grafisk sammanfattning av vilken aktie som helst. Webbplatsen är gratis och du kan bli av med registreringsfelet genom att t.ex. ladda om sidan.
DeepL translator översätter dessa:
![]()
Låt oss lägga det här. Det följer den ursprungliga texten direkt…
Jag stötte på Finbox-tjänsten via “Pörssien suunta”, vilken ger en bra översikt över företaget.
Tidigare har jag mest använt data från Tikr Terminal.
Men det finns ett sådant överflöd av tjänster. Jag listar åtminstone: Yahoo Finance, Google Finances, Tikr Terminal, Finbox, Tradingview, Simply Wall.st, Seeking Alpha… ![]()
De har förmodligen alla sin egen nisch, men jag skulle vilja hitta den ENA tjänsten där jag bäst kan se fundamenta och sammanfattningar relaterade till ett företag.
Låt oss ta en enkel fråga - Vilken tjänst har du själv upplevt som den allra bästa?
Eftersom jag har föredragit gratisalternativ har Koyfin använts, men även det har delvis blivit avgiftsbelagt. Man kan fortfarande få ganska bra data från gratisversionen, men jag blev också intresserad av Finbox.
Det har inte varit mycket surr i tråden. Det finns mycket av allmän karaktär i börs-delen och fikahörnan, men låt oss få lite liv och innehåll även i den här tråden.
JPMorgans Asset Management-team publicerar gratis marknadsinsikter. Det finns även mer kortfattad veckodata, men själv brukar jag kasta ett öga på denna månatliga Guide to the Markets:
Massor av data. Globalt och EU/Kina ingår, men tyngdpunkten ligger till stor del på USA.
På Nordeas Youtube-kanal publiceras varje månad en investeringspodd och en lite bredare internationell investeringspodd, som också innehåller bra data:
https://www.youtube.com/@NordeaSuomi
Ps. Om någon har tips på bra marknadsinsikter, särskilt med fokus på Europa, så tar jag tacksamt emot förslag
(jmf. storbankernas gratis och regelbundna marknadsöversikter som inte betonar USA eller Fjärran Östern)
Hej, jag flyttade detta från ämnesområdet Teknisk analys och TradingView-studier. Fråga & svara-tråden, jag har på sistone studerat det Python-baserade verktyget OpenBB investment research som bygger på öppen källkod. OpenBB Terminal liknar den kända Bloomberg Terminalen en del, men är naturligtvis mer primitiv (än så länge). Programvaran kräver att man hämtar data via öppna API:er och användningen baseras på CLI-kommandon, men efter en månads testande har verktyget omfattande funktioner och, viktigast av allt, det är gratis. Installationen sker antingen med hjälp av Python-paket för Mac/Windows/Linux-plattformar eller som en Docker-image. Utöver Terminalen har OpenBB utvecklat en chattbot och stödjer skriptning och AI/ML-integrationer. Det vore trevligt att dela erfarenheter om någon annan har stött på det här verktyget. Här är webbplatsen, installationsinstruktionerna, dokumentationen och GitHub-sidan. Här är även en artikel för att förtydliga saken.
Tråden har varit tyst länge, så här kommer en liten puff. Som en person som investerar i mindre nordiska aktier har jag bland annat använt tjänsten Börsdata.se sedan förra året. Jag har varit en nöjd användare. Jag har inte screenat så mycket under tidigare år, men nu har screenandet ökat en del för min del och det dyker ju upp potentiella case där då och då.
Några bilder från användargränssnittet:
Grundläggande screening:

På Nyckeltal-sidan finns mycket information sammanfattad (EVO som exempel). Siffrorna är trailing.

I vår har Börsdata även börjat inkludera siffror beräknade från FactSet-prognoser. Dessa kommer säkert gradvis för fler bolag (det finns förstås inte tillgängligt för alla). Det är ganska trevligt att man utöver trailing-screening även ser analytikerprognoser för en del av bolagen.

Ägarlistor m.m. är lättillgängliga

Som insiderinnehav:

Och blankningar:

Det finns mycket information tillgänglig där och jag har själv inte lärt mig att utnyttja allt än, men man lär sig ![]()
Börsdata blev avgiftsbelagt. Innan dess var det en högkvalitativ webbplats för att screena nordiska aktier.
Men det gör mig verkligen irriterad när fungerande webbplatser görs om. På Nasdaqs webbplats fanns det tidigare fantastiska tvåsidiga PDF-sammanfattningar där i stort sett allt en fundamental investerare någonsin vill veta om ett företag var uträknat – i ett enkelt format.
https://www.nasdaq.com/european-market-activity/shares
De gjorde alltså en förnyelse av webbplatsen. Låt oss säga att du vill leta upp Keskos faktasida:

[Detta är det Fact Sheet](https://lt.morningstar.com/gj8uge2g9k/stockprofile/default.aspx?SecurityToken=0P0000A5Z3]3]1]E0EXG$XHEL_3
På tal om ämnet har jag på sistone som ett hobbyprojekt utvecklat ett mer strömlinjeformat tillvägagångssätt för att läsa börsmeddelanden. Resultatet är ett verktyg med vilket man kan ladda ner flera meddelanden samtidigt för närmare granskning, till exempel ett företags alla delårsrapporter från de senaste åren. En annan funktion är AI-assisterade sammanfattningar som man kan generera utan att ladda ner dokumenten själv.
Företag finns tillgängliga för närvarande från olika delar av Europa med fokus på Norden, samt ett par mer exotiska datakällor.
Du kan testa verktyget nedan, all slags feedback är välkommen:
Genom att söka hittades inget omnämnande i tråden om verktyget Fast Graphs. Med det illustreras grafiskt förhållandet mellan pris och resultatnivå. Numera ingår även internationella aktier, inklusive Helsingfors.
Den billigaste betalversionen kostar $19,95/mån + $10 för internationella. Jag använder själv 3-4 månader om året som hjälp när jag letar efter investeringsobjekt.

Delvis överföring från tråden om tyska aktier:
Var hittar man bra information om tyska företag?
Taavetti har främst använt tjänsten https://www.finanzen.net/ .
Följande verkar också ha en gratisversion av sin tjänst:
Är någon av dem bekanta? När det gäller den sista är jag lite tveksam till datasäkerheten, då den första länken jag hittade dit ledde till någon portfölj – visserligen kan det ha varit ett exempel/reklam eller liknande.
Och vet någon var man diskuterar aktier på tyska?
Jag tittade på några utdelningsbolag med aktiefinder, t.ex. norska Vår Energy har intresserat mig ibland.

Bilden visar vinststabiliteten numeriskt och femårig tillväxt.
Följande bild är enligt mig viktig för utdelningsjägare:

Till exempel undrade jag en hel del över den finska Reka Industrials tidigare uppgång före jätteutdelningen. Om man inte kan förbättra sin förmåga att generera vinst på lång sikt, så blir den enda fördelen med stora engångsutdelningar en eventuell skatteförmån, om man säljer en annan aktie med vinst. Till exempel när det gäller Mandatum är detta lite skrämmande (jag äger lite av den).
Mer om den tjänsten: där finns också mycket annan information på tyska. Jag måste nog utöka mitt ordförråd lite. Till exempel har direktavkastningen analyserats med avseende på olika faktorer (även med hjälp av en bild), liksom tillväxten av utdelningar och intäkter.
Gratisversionen är tyvärr ganska begränsad när det gäller aktieuniversumet.
Jag tittade en gång till på tjänsten parqet.com. Den ser mer traditionell ut och därifrån får man fram de vanliga nyckeltalen, vilket också fungerade med Nokia och Vår Energy.
Och det jag i det tidigare meddelandet misstänkte var ett säkerhetsproblem, verkar faktiskt vara en annons eller ett exempel på en portfölj och några andra funktioner.
De senaste dagarna har jag åtminstone stött på alla möjliga konstiga saker med Chrome: på instrumentpanelen fungerar inte fältsorteringen, vissa värden visas inte i graferna osv.
Har någon annan stött på det?
Det finns en ny betaversion tillgänglig i Google Finance. AI-funktioner har integrerats på olika ställen.
Analysera min bevakningslista
:
Hur kommer man åt den? Eller har dessa betaversioner bara delats ut till vissa?
För mig dök det upp automatiskt, fungerar länken https://www.google.com/finance/beta ? Man måste kanske vara inloggad på Google.
Det fungerar inte, den skickar mig bara till den vanliga finance-sidan. Det finns inga knappar i det övre högra hörnet för att välja classic eller beta heller. Inloggad på Google.
// VPN ändrad till USA. Nu fungerar det. Tydligen är det alltså inte tillgängligt i Finland ännu.
Jag är i Finland och utan VPN, så det är kanske ett begränsat experiment tills vidare.
Jag tillhör inte någon insidergrupp vad jag vet.