Knap 1 mio. euro i omkostninger fra IPO’en. Q4 får så en mindre omkostning fra Physiotest M&A-omkostninger. De burde endnu ikke være markant synlige i disse, medmindre der er gået konsulentomkostninger tidligere.
Endnu en sammenligning af ARR-kommentarerne et par indlæg tidligere, nu opdateret med Q3
ARR er steget med 0,3 mio. euro i løbet af kvartalet. Det vil akkumulere pænt i omsætningen og på bundlinjen fremover, da churn er lav.
Ja, her er ingredienserne til en stærk vækstvirksomhed på plads. Engangsudgifterne i forhold til EPS skræmte mig et øjeblik.
Ellers rammer DnB’s prognoser plet, en omsætning på 7,5 mio. € ser ud til at blive realiseret. Den organiske vækst på 44 % og EBITDA på 34 % er meget tæt på de faktiske tal. Jeg ved så ikke, hvor korrekte de tal fra marketscreener er i denne henseende, men vækst-% og EBITDA fandt jeg i denne nyhed om påbegyndt overvågning.
Når synergier, integrationer og krydssalg fungerer godt, opnår vi betydeligt bedre tal på bundlinjen.
Stille i tråden – og det samme gælder virksomhedens informationsfront.
Fra nabolandets tråd har jeg samlet en forhåndsvisning til morgendagens Q4-resultat.
DNB følger Physitrack, men der er tilsyneladende ingen offentlig analyse tilgængelig.
DNB er ude med en nylig analyse vedrørende Physitrack. Mål - 85 SEK
Vi forventer 32 % organisk salgsvækst år-til-år i 2022e og en 33 % + EBITDA-margin
Samlet set skulle omsætningen for 2021 derfor ligge i et interval på 7,5-8 mio. SEK, helst i den øvre del. Den justerede EBITDA skulle ligge i størrelsesordenen 33-34 % baseret på tidligere kvartaler. Jeg foretrækker at se på den justerede version fra sidste år på grund af børsintroduktionen og de mange virksomhedsovertagelser og deres omkostninger.
Resultaterne er fremvist og lever relativt godt op til forventningerne i ovenstående analyser.
Finansielle højdepunkter for fjerde kvartal og tolvmånedersperioden, der sluttede den 30. november 2021
Fjerde kvartal 2020/21 (september 2021 – november 2021)
Omsætning på 2,4 mio. EUR (1,0 mio.) for kvartalet, der sluttede den 30. november 2021. En stigning på 1,4 mio. EUR eller 165 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Proformavækst i omsætning på 47 procent for kvartalet, der sluttede den 30. november 2021, sammenlignet med samme periode sidste år.
Denne vækst blev opnået i alle forretningsområder:
47 procent omsætningsvækst for den eksisterende Physitrack-forretning sammenlignet med samme periode sidste år mod en stærk sammenligningsperiode året før
11 procent omsætningsvækst for de erhvervede Physiotools- og Mobilus-forretninger (“Physiotools”) på proformabasis
150 procent omsætningsvækst for den erhvervede Rehabplus-forretning på proformabasis;
122 procent omsætningsvækst for den erhvervede Fysiotest-forretning på proformabasis;
3 måneders justeret EBITDA på 0,8 mio. EUR (0,4 mio.) steg med 106 procent sammenlignet med samme periode sidste år;
Justerede EBITDA-marginer på 32 procent, et fald fra 41 procent sammenlignet med året før på grund af lavere marginer i nyligt erhvervede virksomheder;
Overskud efter skat på 0,3 mio. EUR (0,1 mio.) for kvartalet.
12-månedersperiode, der sluttede den 30. november 2021 (december 2020 – november 2021)
Omsætning på 7,7 mio. EUR (3,1 mio.) for året, der sluttede den 30. november 2021. En stigning på 4,6 mio. EUR eller 153 procent sammenlignet med samme periode sidste år;
Proforma[1] omsætningsvækst på 36 procent for året, der sluttede den 30. november 2021, sammenlignet med samme periode sidste år. Denne vækst blev opnået i alle forretningsområder:
46 procent omsætningsvækst for den eksisterende Physitrack-forretning sammenlignet med samme periode sidste år
11 procent omsætningsvækst for de erhvervede Physiotools- og Mobilus-forretninger (" Physiotools" ) på proformabasis
75 procent omsætningsvækst for den erhvervede Rehabplus-forretning på proformabasis
122 procent omsætningsvækst for den erhvervede Fysiotest-forretning på proformabasis;
12 måneders justeret EBITDA[2] på 2,6 mio. EUR (1,6 mio.), steg med 58 procent sammenlignet med samme periode sidste år;
Justerede EBITDA-marginer[3] på 33 procent, et fald fra 53 procent sammenlignet med året før på grund af tidligere meddelte lavere marginer i nyligt erhvervede virksomheder;
Engangs IPO- og M&A-udgifter på 1,6 mio. EUR blev afholdt, hvilket resulterede i et tab efter skat på 0,6 mio. EUR (0,6 mio. overskud) for de 12 måneder.
ARR i slutningen af året er steget til 10,4 mio. €
Baseret på faktiske tal for november 2021 var den årlige omsætningsrate “ARR” for SaaS-abonnementsomsætning 7,7 mio. EUR (3. kvartal 2020/21 7,5 mio. EUR), og ved udgangen af året er den annualiserede omsætning inklusive virtuel pleje 10,4 mio. EUR.
Finansielle forhold og købspris
I de tolv måneder, der slutter den 31. december 2021, forventes PTcourses.com at registrere en omsætning på 0,6 millioner USD og et justeret EBITDA på 0,1 millioner USD eller en EBITDA-margin på 16 procent. Den 31. december 2021 udgjorde PTcourses.com’s bruttoaktiver 0,1 millioner USD, og transaktionsgebyrer på 0,1 millioner USD er afholdt som en del af opkøbet. En indledende engangsinvestering på omkring 0,6 millioner USD forventes i 2022 for at opgradere PTcourses.com’s teknologiplatform, integrere dets e-læringskapaciteter med Physitrack-platformen og bygge videre på det eksisterende indholdstilbud.
PTcourses.com erhverves gennem den juridiske enhed Communicate & Negotiate, LLC, som er registreret i Texas, USA, og er finansieret med kontanter; Physitrack betaler en samlet kontant vederlag på 1,8 millioner USD for opkøbet.
Det lyder ikke længere som en særlig billig handel, men det giver selvfølgelig fodfæste på markedet.
For dette år kunne man forudsige en omsætning på mindst 10M. Der er godt med penge i kassen til nye virksomhedsovertagelser. Det ser godt ud på alle måder.
ARR ved årets udgang er ifølge kommentarerne allerede 10,4M SEK 10,4M€. Så det skal gå over 10M, for at det svinger. Nu endda et nyt opkøb oveni, så 11MSEK 11M€ i omsætning ville allerede være samlet, forudsat at der ikke kommer en betydelig afgang.
EPS var negativ, hvilket ser uheldigt ud i statistikker og scannere. Det kan påvirke nogle investorers købelyst i en sådan markedssituation.
@pt99659 tak for kommentaren, jeg rettede valutaerne lidt til.
Du mener nok ARR 10,4 M euro (ikke SEK). De nervøse er allerede ret godt skræmt væk fra vækstaktier, så jeg tror ikke, at det rapporterede EPS længere skræmmer nogen. Hvis man korrigerer for noteringsomkostninger og afskrivninger, er vi omkring P/E 30 på årets minimumsforventning. Hockey stick-effekten ligger naturligvis først i fremtiden, så jeg holder selv fast i dette med god ro i sindet.
På nuværende tidspunkt er det nok umuligt at foretage et fordelagtigt virksomhedskøb. De har sikkert overvejet muligheden for at etablere en virksomhed i USA fra bunden. Det er heller ikke billigt.
Og så længe de når deres mål, er det godt at være med. Ifølge den første kursreaktion har andre de samme tanker.
Et resultatbaseret virksomhedskøb er dyrt, men jeg tænker på købet ud fra den betragtning, at man direkte får tusinder af professionelle inden for branchen som kunder til sin egen platform.
Væksttallene ser gode ud, ja endda fremragende! Måske for en måned siden ville jeg have tilføjet til min position med disse tal, men markedssituationen (inflation + rentestigninger) bremser mig så meget, at jeg nu lader være. Jeg sælger dog heller ikke, lader toget dampe derudad.
Erik Penser opdaterer sin anbefaling med et kursmål på 83-85 SEK. PHYSITRACK20220127.pdf (2,5 MB)
Google Translate-resumé:
God vækst Physitrack rapporterede et salg på 2,4 mio. EUR (0,9 mio. EUR) i 4. kvartal 2021, hvilket svarer til en vækst på 165 % år/år. Den proforma vækst udgjorde ca. 47 %. Justeret EBITDA udgjorde 0,8 mio. EUR (0,4 mio. EUR) og svarer til en margin på 32 % (41 %). Den lavere margin sammenlignet med året før forklares af tidligere opkøb. Tilbagevendende indtægter udgjorde 71 % af de samlede indtægter. Churn var 1,5 % sammenlignet med 1,8 % i 3. kvartal 2021.
Nyt opkøb
Physitrack opkøber det amerikanske PTcourses.com, en træningsside for fysioterapeuter. Købsprisen beløber sig til 1,8 mio. USD og finansieres med egne kontanter. For 2021 forventes selskabet at rapportere et salg på 0,6 mio. USD med en justeret EBITDA-margin på 16 %. På kort sigt fører opkøbet til en lavere margin på koncernniveau, men forventes over tid at drage fordel af synergier og nærme sig Physitracks mål på 40-45 % inden for tre år.
Fastholder begrundet værdi
Selskabet fortsætter med at levere i henhold til planen, hvor hele året sluttede i overensstemmelse med vores estimater. Med et nyt opkøb og en ny tjeneste udvider selskabet sit udbud af tjenester og tager endnu et skridt for at blive en omfattende leverandør. Selskabet vil også lancere en ny tjeneste i 2022, hvilket muliggør flere indtægtskilder og gode muligheder for at levere i henhold til planen. Vi fastholder vores begrundede værdi på 83-85 SEK. Medium risiko.
Ifølge naboforummet opdaterede DnB også sine mål og hævede kursmålet til 87 SEK, tidligere 85 SEK.
Det er dog et leben derovre i Sverige, et rigtigt fastelavnsbal…
Penser beregnede for dette år en EV/S på 6 og en P/E på 40. Siden da er kursen faldet med ti, og tallene er blevet pænere i overensstemmelse hermed. De forudsagde en vækst på omkring 50%.
Hvis vækstvirksomheder var dyre for et halvt år siden, så går vi nu tilsyneladende den modsatte vej, indtil vi opdager, at renten ikke er steget med ti procent.
Jeg studerede det samme og undrede mig over, hvorfor porteføljen smuldrede. Svenskerne vågnede åbenbart en uge for sent op til situationen i Ukraine
Væksten ser ud til at stoppe brat i alle virksomheder. Okay, renten vil helt sikkert stige, men næppe så hurtigt og så meget - i hvert fald ikke i Europa.
Physitracks balance er dog stærk, og der er ikke mange lånerenter i sigte. Inflationen vil næppe bide for hårdt i forretningen, medmindre det er via en vis stigning i lønudgifterne.
Der er en større markedsforstyrrelse, der bliver indpriset nu
Jeg blev grådig og købte lidt ekstra, jeg skulle have ventet på endnu lavere priser. Det skal holdes i lang tid, så det passer til købsprogrammet. Der ville stadig være plads til mere, men den der situation med den frie kapital…
Samme her, jeg købte for tidligt. Nu ser det ud til, at det betaler sig at sælge aktier til gode priser, da der er et udsalg, uanset hvad prisen er. Det samme gælder f.eks. Genovis og Surgical. Disse aktier påvirkes ikke af renter eller Ukraine på den lidt længere bane. Eller jo, meget høje renter kunne påvirke, men der er nok ingen realisme i store renteforhøjelser.
Købet i USA virkede dog ret fornuftigt:
‘‘PTcourses.com og OTcourses.com er et familie- og terapeut-ejet firma. Vi blev etableret i 1996 og betjente kun fysioterapeuter (PT’er) i et par stater. Siden da er vi vokset til at tilbyde kurser til fysioterapeuter og ergoterapeuter (OT’er) over hele verden takket være vores faste kunder af fysioterapeuter og ergoterapeuter og deres kolleger.’’
Jeg fandt ikke hurtigt tal for antallet af kursister, men de har sikkert fået en vis fodfæste og synlighed i løbet af 25 år. Utvivlsomt en god ekstra kanal i fremtiden.