Perion Network - Ad tech fra Israel

Hej! Jeg kunne ikke finde nogen diskussion om Perion på forummet, så jeg tænkte, at jeg ville åbne en tråd for virksomheden som min første handling her. Jeg vil give lidt information, jeg har fisket ud, og mine egne tanker om firmaet.

Perion er en israelsk ad tech-virksomhed, der tilbyder forskellige digitale marketingløsninger til virksomheder over hele verden. Perions omsætning bygger på sociale medier og display marketingløsninger (~45% af omsætningen i 2020) og søgemaskinemarkedsføring (~55% af omsætningen i 2020). Selvom virksomhedens hovedkvarter ligger i Israel, er det meste af dens drift placeret i USA. Selskabets markedsværdi, baseret på aktiens lukkekurs i går (18,79 USD), er ~622 millioner dollars, og det beskæftiger 467 medarbejdere, hvilket placerer det i small cap-segmentet.

I 2020 var omsætningen 328 millioner dollars, hvilket svarer til en vækst på omkring 25 % i forhold til året før. Væksten er blandt andet drevet af en virksomhedsovertagelse i begyndelsen af 2020 og organisk vækst inden for display marketing takket være en udvidet produktportefølje. “Corona-året” var altså gunstigt for virksomheden, på trods af næsten fuldstændigt fravær af reklamer fra rejsebranchen, som ifølge virksomheden traditionelt har udgjort op til ~15 % af omsætningen.

For lidt over en uge siden justerede virksomheden sine resultatprognoser opad og forventer en omsætning på 370-380 millioner dollars for 2021 samt en justeret EBITDA (driftsindtjening før afskrivninger og amortiseringer) på 37-38 millioner dollars. Dette ville betyde en omsætningsvækst på 13-16 % og en justeret EBITDA på 10 % for næste år. Digital markedsføring som branche er i en god opadgående trend, delvist drevet af corona, og Perion forventer at få sin andel af det voksende marked med en CAGR-vækst på 15 % i omsætningen for de næste tre år:

2

Microsoft har været en vigtig samarbejdspartner for virksomheden, og løveparten af virksomhedens omsætning i de kommende år forventes også at komme fra et fireårigt strategisk samarbejde med Microsoft, inden for hvilket Perions ejede CodeFuel (CodeFuel) fortsat kan udføre søgemaskinemarkedsføring via Bing (Bing).

Som investeringscase fremstår Perion i hvert fald for mig som en relativt moderat prissat turnaround-virksomhed; det ukronede kongetal for teknologivirksomheder, EV/salg, forbliver ifølge mine egne beregninger under to, selv med de realiserede tal. Virksomhedens historie har tilsyneladende været ret stormfuld, og ledelsen åbenbart inkompetent, med en svag balance og store omkostningsstrukturer. Efter udskiftningen af direktøren i 2017 er en vending dog begyndt at vise sig markant. Virksomhedens risikoprofil er faldet med en styrket balance og reducerede omkostninger (se de følgende billeder). Pengene vil snart brænde i kassen igen, og Perion kunne måske igen planlægge en ny virksomhedsovertagelse for at styrke fremtidig vækst?

Antallet af institutionelle ejere har været i en opadgående trend, så tilliden til vendingen er åbenbart også begyndt at findes hos “smart money”:smiley:

Som en obligatorisk bemærkning er Perion også ARK Invests (ARK Invest) største beholdning i deres fond, der investerer i israelske virksomheder (ticker: IZRL), med en vægt på ~2,5 %.

Perion er også ny for mig, og jeg skriver kun efter en kort introduktion, så tag det med et gran salt, og det ville være rart at få input fra dem, der har fulgt virksomheden længere. :slight_smile: Her er links til præsentationer, resultatopgørelser og andre kilder, hvorfra jeg har hentet information:

IR-præsentation: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/03/perion-IR-deck-March-2021-ID.pdf
Investor Day-præsentation i marts: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/03/Master-Investor-Day-March.pdf
Q1 2020-resultatopgørelse: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/02/Q1-2020.pdf
Q2 2020-resultatopgørelse: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/02/Q2-2020.pdf
Q3 2020-resultatopgørelse: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/02/Q3-2020.pdf
Q4 2020-resultatopgørelse: https://www.perion.com/wp-content/uploads/2021/02/PERI_Q4_2020-final-v1-1.pdf
Perions institutionelle ejere: https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/peri/institutional-holdings
ARK Israel Innovative Technology ETF (ARK Israel Innovative Technology ETF) beholdninger: https://ark-funds.com/israel-etf

59 Synes om

Virkelig en god trådåbning, jeg har selv tanket op på Perion i denne lille teknologiske lavpunkt! :slight_smile:

Tallene er virkelig stærke, og den nuværende CEO styrer virksomheden i den rigtige retning. Han har lang erfaring inden for software, hvilket nu også afspejles i den måde, virksomheden drives på. De er desuden ret tilbageholdende med deres forudsigelser; sidste år kom der flere positive overraskelser, og de har allerede nået at justere dette års vejledning.

Her er et tweet fra Benchmark, hvor de også åbner op for Perion:

https://twitter.com/GetBenchmarkCo/status/1330905400124772358?s=19

9 Synes om

Fantastisk, at Perion har fået en tråd, det er nået at blive den største position i porteføljen.

Ja, vejledningen for 2020 blev hævet allerede i marts, og dette er næppe den sidste stigning i vejledningen i år. Mon ikke vi ser nogle opkøb.

Her er et script fra Q4-opkaldet, det er værd at læse igennem, hvis virksomheden interesserer dig. Analytikerne kommenterede også den lette vejledning for 2020 der.

https://seekingalpha.com/article/4404811-perion-network-ltd-peri-ceo-doron-gerstel-on-q4-2020-results-earnings-call-transcript

9 Synes om

Interessant virksomhed, tak for tråden! Er der nogen, der kan sige, hvorfor rentabiliteten halter bagefter konkurrenterne? For eksempel har TradeDesk en EBITDA% på 32 og Perion over ti (12-15%)

5 Synes om

Intet andet selskab kan sammenlignes med TTD. Det er i sin egen klasse på alle måder. TTD tilbyder en platform, Perion tilbyder løsninger. Disse kunne være herre og tjener.

Rediger: måske kunne dette være en bedre sammenligning: DMS eller Criteo

https://finviz.com/quote.ashx?t=DMS

3 Synes om

Denne slide var med i Perions investorpræsentation; rentabiliteten er tydeligvis lavere end for konkurrenterne, og jeg forsøger at forstå hvorfor. Vurderingsniveauet er selvfølgelig tilsvarende lavere.

3 Synes om

Jeg var lige ved at grave tal frem et sted, men der er de :smiley:

Virksomhedens hovedkvarter i Israel reducerer i hvert fald automatisk tallene en smule. Eller det vil jeg i hvert fald påstå, f.eks. det samme med Inmode. Heldigvis er det ikke i Finland.

En anden ting, der falder mig ind, er, at mega-kunder som Microsoft sandsynligvis nemt kan straffe disse små firmaer, især når de indgår lange kontrakter. Dette er dog gætteri fra min side. Adtech-ting er meget mystiske.

4 Synes om

Den store MS-aftale forklarer sandsynligvis meget; de har strammet skruen tilpas :grin:

2 Synes om

I hvert fald i den udskrevne Q4-konference, som @jaska1 linkede, virkede CEO tilfreds med den nye aftale indgået med Microsoft. Burde det give mere penge til Perion for det samme arbejde?

“Den sidste var for 3 år. Denne er for 4 år. For dem, der kender Microsoft, er en 4-års aftale, at vi er en del af meget få leverandører, der er i stand til virkelig at engagere os i så lang en periode. Og derfor kræver de af os ikke blot at forny eller forlænge aftalen i form af en ændring, men bestemt at skrive den nye aftale fra bunden. Men det handler ikke kun om 4 år eller flere år i form af kontrakt. Jeg tror, ​​den vigtigste faktor, der har at gøre med bedre omsætningsdeling, det er én. Så vi har højere niveauer, der repræsenterer, hvor vi er lige nu. Så vi vil få mere margin fra Microsoft, én.

Det ser ikke ud til at have en særlig stærk effekt på rentabilitetsprognoserne for de kommende år, men på den anden side har selskabet virket meget forsigtig i sine prognoser i de seneste kvartaler.

4 Synes om

Interessant åbning! Jeg ville også sammenligne Perion med Marin Software, hvis hovedforretning er SoMe og søgemaskineannoncering (så vidt jeg forstår, den eneste børsnoterede konkurrent på denne side) - kursgrafen er nederst i indlægget. Marins aktiekurs afspejler godt risiciene ved et sådant tilfælde, som jeg vil uddybe nedenfor. Jeg vil sige, at der er stort potentiale her, og indtjeningsvendingen ser lovende ud. Dette er også en interessant virksomhed, da de fokuserer meget på udgiversiden og ikke kun på en annoncehåndteringsplatform. Alt i alt vil jeg efter en hurtig gennemgang sige, at det ser lovende, men risikabelt ud.

I alle disse ad tech-virksomheder er den væsentligste overvejelse efter min mening, om man skal investere i denne virksomhed eller direkte i aktierne i de enkelte annonceplatforme (i praksis Facebook, Microsoft, Google, Snapchat, Pinterest, Twitter, Amazon osv.). Disse ad tech-virksomheder har normalt meget lavere marginer, hvilket betyder, at annonceplatforme kan være en meget bedre investering (selvom deres multipla til gengæld er meget højere). Også hvis man lykkes med at få store kunder et år, kan omsætningen vokse meget hurtigt, og aktiens værdi kan stige tilsvarende (men dette kan også hurtigt gå den anden vej).

Jeg har endnu ikke haft tid til at gennemgå rapporten mere indgående, og koncernstrukturen kan have en stor indflydelse på, hvordan tallene rapporteres, men i dette tilfælde er det vigtigt at forstå den særlige funktion, at Perion ejer det franske sociale mediesoftwarefirma Paragone.ai, hvis tal jeg forstår er inkluderet i disse tal (tidligere kendt som MakeMeReach). Paragone har været en relativt stor spiller inden for sociale medier (f.eks. ud over Marin, israelske Kenshoo og finske Smartly), men hovedmarkedet har stærkt været Frankrig/Sydeuropa, og jeg forstår, at de ikke har klaret sig nær så godt andre steder i forhold til konkurrenterne. Resultatet fra denne side vil derfor helt sikkert have en stor indflydelse på Perions resultat. Jeg kan ikke sige, i hvilket omfang teknologierne er integreret i dag, eller om de er helt adskilte.

Nedenfor er der yderligere plusser og minusser ved virksomheden og branchen generelt:

Styrker:

• Perion har tydeligvis et relativt diversificeret udbud af produkter og tjenester. De kan tilbyde “under samme tag” display, sociale medier og søgemaskineannoncering, hvilket betyder, at kunden får alt, hvad de har brug for, med én teknologi. Dette kan være et plus, især for reklamebureauer, der indgår globale aftaler om teknologi, der håndterer såkaldte “alle” digitale annonceringsbehov.
  • Rentabiliteten er forbedret meget tydeligt.
  • Fokus på udgiversiden og f.eks. sponsorerede søgemaskiner (dvs. hvis nogen integrerer en Bing-søgning på deres egen side, vises sponsorerede resultater der). Dette kan have et enormt potentiale, hvis de kan indgå gode aftaler med store websteder. Jeg ved det ikke, men jeg antager, at margenen på denne side er bedre end på annoncørsiden.
  • Fokus på content management og connected tv-løsninger, som har stort potentiale (især connected tv-løsningen forventes at blive stor i USA i de kommende år).

Udfordringer:

• Væksten er i høj grad afhængig af væksten i annonceplatformenes forbrug generelt. Når budgetterne for FB, Bing, Google Ads osv. vokser, får disse teknologivirksomheder også flere penge, men konkurrencen er hård både mod annonceplatformens egne værktøjer og andre ad tech-virksomheder.
  • Priskonkurrencen er hård, fordi annonceplatformenes (FB, Google osv.) egne værktøjer hele tiden forbedres. På annoncørsiden har Paragone været meget aggressivt prissat, i hvert fald tidligere, med et gebyr på under 2 % af annoncebudgettet baseret på, hvad jeg har hørt. Tjenesteudbyderen kan også nemt skiftes, når kontrakten udløber, hvis resultaterne ikke er tilfredsstillende.
  • På udgiversiden er risikoen for at miste en stor kunde også stor. Som de nævner i deres SEC-indberetninger for 2020: “Our search revenue business is highly reliant upon a small number of publishers, who account for the substantial majority of pay-outs to publishers and generate most of our revenues. If we were to lose all or a significant portion of those publishers, our revenues and results of operations would be materially adversely affected.” Jeg tror ikke, at situationen har ændret sig væsentligt på et år.
  • De markedsfører sig selv som en cross-platform (søgning, display, sociale medier, connected tv) platform. Dette er en god måde at konkurrere mod native værktøjer på, men hvad jeg selv har set af disse teknologier, har de ikke imponeret mig meget. Den stadig strammere cookie-regulering i browsere vil også være et stort problem for en sådan teknologi (fordi brugernes identifikation vil blive væsentligt vanskeligere i de kommende år).
  • Også teknologisk er det ikke let at holde trit med annonceplatformenes egne løsninger, når et stort antal platforme understøttes. Hvis man ikke lykkes med dette, er det let at miste kunder.
  • På display-siden er marginerne efter min mening stadig noget bedre, men det er meget svært at differentiere sig markant. Mange af disse virksomheder reklamerer med deres egne “algoritmer og teknologi”, men i de endelige resultater ses dette sjældent markant.

21 Synes om

Tak for en god tråd og især åbningen!
Hvorfor er den mon navngivet Perion Network hos Danske Bank? Mon det er den samme virksomhed?

2 Synes om

Det var et indholdsrigt indlæg, der måske tilføjede den nødvendige mængde salt til tråden! :smiley: Investering i platforme ville helt sikkert være en sikrere mulighed for at drage fordel af væksten inden for digital markedsføring, da de har tydeligt stærkere konkurrencefordele sammenlignet med en løsningsudbyder som Perion. Men ud fra de nuværende værdiansættelsesniveauer og antagelsen om, at virksomheden lykkes med at fortsætte sin godt startede vending og ender under bredere bevågenhed, kan man overveje, hvilken virksomhed der sandsynligvis vil opleve en “multipel-ekspansion”. For at dette kan ske, ville man selvfølgelig også ønske, at rentabiliteten voksede lidt bedre end virksomhedens forventninger, hvilket ville give mere gearing fra værdiansættelsesmultiplerne. CAC har været stigende i de seneste kvartaler på grund af opkøb (i hvert fald ifølge virksomhedens dokumenter), og det er godt at følge dets udvikling i de kommende kvartaler.

Der er virkelig risici i casen, og det er dejligt, at du fremhævede dem! Den mest pludselige ting, der kunne ryste historien, ville sandsynligvis være tabet af større kunder, hvilket kunne give et stort slag for resultatet, når CAC allerede er på et højt niveau? Hvad angår de cookies, så er ifølge CEO kun under 3% af Perions omsætning afhængig af tredjepartscookies, så deres forsvinden vil ikke have en meget stor indvirkning. Jeg kan så ikke vurdere, hvor reel truslen om yderligere stramning af reguleringen er? Forholdet mellem afkast og risiko virker dog gunstigt i mine øjne, og jeg vil som “buller” følge med i, hvordan virksomheden lykkes med at positionere sig på et voksende marked. I hvert fald tilsyneladende lægger det langvarige samarbejde med Microsoft og et fremtidigt samarbejde med en bedre omsætningsandel grundlaget for en omsætning, hvorpå det er godt at bygge vækst.

Det kan jeg slet ikke sige. PERI er ticker på Nasdaq.

9 Synes om

Det er værd at sammenligne ISIN-koderne

2 Synes om

5 Synes om

https://seekingalpha.com/article/4415594-perion-network-cheap-high-impact-advertising-platform?utm_source=stck.pro&utm_medium=referral

En Seeking Alpha-artikel, der handler om Perion og dets værdiansættelse samt planer.

5 Synes om

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1338940/000117891321001195/zk2125801.htm

Redigér: @tankerous Ja, det var også sådan, jeg forstod det.

Det er godt at nævne, at der allerede er 100 mio. kr. i kassen, og at virksomheden er gældfri. Nu er der fuldmagt til at arrangere en aktieemission på yderligere 120 mio. kr. Er der et større opkøb i kikkerten?

Dobbelt E: Jeg laver ikke et nyt indlæg for dette, men i dag den 30. marts 2021 “Oppenheimer-analytiker Jason Helfstein gentog en Outperform-rating og et kursmål på 30,00 USD for Perion Network Ltd.”

4 Synes om

Indikerer det, at de har tilladelse (og sandsynligvis intention) til at afholde aktieemissioner for 120 millioner?

3 Synes om

“Needham indleder dækning af Perion Network med købsanbefaling, annoncerer kursmål på $21”

3 Synes om

Perion ser også ud til at ansætte nye folk, hvilket er ret rart. Forhåbentlig er det mest envejs trafik, indad. :smiley: I de seneste ni dage er følgende stillinger blevet besat (forudsat at fjernelsen af jobannoncen indikerer, at stillingen er blevet besat af en passende person):

Account manager / CodeFuel
Senior Sales Manager – Search Domain / CodeFuel
Senior NodeJS Backend Developer / Paragone
Full Stack Team Leader / Content IQ

Der er også åbnet et par nye rekrutteringer i den seneste uge, og i alt otte nye medarbejdere søges lige nu. Virksomhedsovertagelser bliver stadig mere sandsynlige ud over dette, så antallet af hoveder vokser i hvert fald hurtigt. Forhåbentlig vil det også afspejle sig i resultaterne, i hvert fald over stregen. :smiley:

5 Synes om

https://www.americanbankingnews.com/2021/04/14/perion-network-nasdaqperi-now-covered-by-analysts-at-stifel-nicolaus.html

3 Synes om