Patria Investments Ltd ($PAX) - LatAm alternativ kapitalforvaltning

Jeg har ledt efter et nyt passende investeringsobjekt med fokus på Latin- og Sydamerika. Fonde eller ETF’er ville have været en nem mulighed, men nu går vi ikke under hegnet for let – på min egen velkendte måde :grin:

Jeg begyndte at sætte mig ind i et kapitalforvaltningsselskab, der fokuserer på alternative investeringer, ejendomme, kreditter og infrastruktur. Patria Investments Ltd er altså ikke relateret til vores hjemlige forsvarsindustrielle navnebror på nogen måde, men følger snarere i Blackstones fodspor, som fungerer som en stor global sammenligning for forretningsmodellen. Målmarkedet er bare lidt anderledes.

@Verneri_Pulkkinen havde heldigvis allerede lavet et passende resumé af Patria, som egner sig godt til at starte tråden

Jeg citerer frækt beskeden her, som den er:

Det er faktisk en hurtigt voksende kapitalforvalter, registreret på Caymanøerne, som fokuserer sine investeringer på Latinamerika. Kerneteamet har arbejdet sammen siden 80’erne. Firmaet blev børsnoteret i 2021. Firmaer på Caymanøerne har deres egne finurlige træk, såsom aktionærernes totale magtesløshed, en kriminelt lav skattesats og bedøvende lange SEC-rapporter. Selskabet har to aktieklasser, så det er fuldstændig unødvendigt for en “windbreaker-ejer” at klage til ledelsen over noget som helst. :smiley:

Markedsværdien er godt et par milliarder. Hurtigt bedømt virker det meget usandsynligt, at netop dette firma skulle være blandt verdens største kapitalforvaltere med en markedsværdi på 200 milliarder. Kunne dette være et firma på 20 milliarder en dag, hvis den hårde vækst fortsætter, måske.

Selskabet fokuserer især på private equity (man køber hele firmaer til en fond og forædler dem, indtil de sælges videre eller børsnoteres), infrastruktur (f.eks. køb af vandkraftværker) og kredit (man låner penge ud til firmaer).

Selskabet er ifølge egne ord et af de førende alternative huse med fokus på Latinamerika, men jeg er så vant til ordet “førende”, at det ikke rigtig betyder noget. :smiley:

Kapitalforvaltere tjener penge ved at indsamle penge fra investorer, opkræve en vis procentdel af den forvaltede formue samt performance-baserede gebyrer, forenklet sagt. Jo større den forvaltede formue (AUM, assets under management), jo bedre.

Selskabets AUM er vokset imponerende både organisk og gennem virksomhedskøb, selvom jeg ikke har haft tid eller nødvendigvis evner til at vurdere, hvor profitable købene har været. :smiley:

Da investeringerne fokuserer på Sydamerika, spiller kontinentets økonomi en eller anden form for rolle i PAXs attraktivitet. Kontinentet er stort og voksende, omend politisk ustabilt stedvis. PAX har der formået at opnå fremragende afkast, selv målt i dollars (lokale valutaer er såkaldte “bløde” valutaer), men det er ingen garanti for fremtiden.

Kilde: 100-baggerit 10 vuodessa, matalalla riskillä - #7 käyttäjältä Verneri_Pulkkinen - Osakkeet - Inderes forum

Forretningsmodellen er kapitallight, da den forvalter andres aktiver. Udbytteforholdet er 85% af resultatet, udbetales kvartalsvis. Varierer betydeligt, men over et par år er den opadgående kurve behagelig. :moneybag:

Vækst søges også uorganisk

Et betydeligt ejendomsportefølje netop købt i Colombia i juli -24
https://ir.patria.com/news-releases/news-release-details/patria-investments-completes-acquisition-nexus-capital-further

I april -24 PE-løsninger og forvaltning fra Aberdeen
https://ir.patria.com/news-releases/news-release-details/patria-investments-completes-acquisition-private-equity

Tal

Q1/2024 investeringspræsentation
https://ir.patria.com/static-files/2e74dc99-329c-4dfe-b3d4-542a0f4a2bb0
og resultater
https://ir.patria.com/news-releases/news-release-details/patria-reports-first-quarter-2024-earnings-results

Og sidste års 2023 resultater
https://ir.patria.com/news-releases/news-release-details/patria-reports-fourth-quarter-full-year-2023-earnings-results

I hvert fald @Nurre og @VasynytKonsulentti ser ud til at have fundet virksomheden tidligere. Velkommen til at dele synspunkter :smiling_face:

21 Synes om

Jussi Askola, som er særligt kendt blandt REIT-investorer, har investeret i Patria og forklarer baggrunden i videoen

Og sammen med materialet:
https://seekingalpha.com/marketplace/1268-high-yield-landlord/analysis/6045653-a-new-top-pick

Og endnu lidt mere baggrundslæsning
https://seekingalpha.com/article/4671380-patria-high-yield-high-growth-strong-track-record

7 Synes om

Jeg skrev faktisk også for præcis tre dage siden et indlæg om selskabets udbytte i kaffestuen. Det vil sige, at da selskabet er beliggende på Caymanøerne, er kildeskatten 0 %. Efter min forståelse passer det altså rigtig godt til en aktiesparekonto til diversificering af udbytteaktier (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl).

7 Synes om

Jeg synes, det er et fremragende åbningsresumé, tak @kettunen. Alle relevante informationer og investeringsteser blev allerede præsenteret godt af både Verner og Jussi Askola. I min egen porteføljeallokering spiller disse alternative kapitalforvaltere (alternative asset managers) en relativt stor rolle, og jeg har forsøgt at fordele den pulje mellem store, mere velkendte aktører (Brookfield-selskaberne, Blackstone, EQT osv.) og desuden lede efter mindre (eller nyere børsnoterede) firmaer, hvor der søges mere vækst, og hvor et højere risikoniveau accepteres. PAX er netop et sådant sidstnævnte case-eksempel.

Jeg er selv (også) rigtig begejstret for selskabet, og efter min mening er der et rigtig godt afkastpotentiale både gennem en stigning i værdiansættelsen og via pengestrømmen (cash flow). De, der investerede i børsnoteringen (IPO), er helt sikkert skuffede over afkasthistorikken indtil nu, men fra disse kursniveauer er det en helt anden situation at hoppe med på vognen end for godt tre år siden. Som den største risiko ser jeg, at “Latam-rabatten” bliver mere permanent (fordi kontinentets risici, og især mange amerikanske investorer, ser ud til at undgå mindre udenlandske spillere). Selv som en ren pengestrømsinvestering ser jeg dette kort som ganske fornuftigt, men forventningen er naturligvis, at kursen også vil korrigere markant opad, senest i takt med et voksende udbytteafkast (det nuværende niveau er allerede ganske fint). Det kan dog godt tage et par år, men hvad gør det at vente. :slight_smile:

5 Synes om

Der har også tidligere været diskussion om disse PAX-udbytter her:

https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-kahvihuone-osa-8/44338/6767?u=vasynytkonsulentti

Kildeskatten er formentlig de samme 0 %, uanset om aktierne står på et almindeligt depot (AOT) eller en aktiesparekonto (OST), men det vigtigste at overveje er, om man ønsker, at udbytterne skal beskattes som personlig indkomst (hvis aktierne er på et almindeligt depot) eller som kapitalindkomst (hvis de er på en aktiesparekonto, og man hæver dem derfra).

11 Synes om

Jeg faldt selv over Patria via Jussi, og det virker som et meget interessant alternativ.

Jeg har prøvet at overveje, hvilken konto jeg skulle købe den på, men jeg har ikke rigtig fundet en god løsning på det.

På et almindeligt depot (AOT) bliver udbytteskatten for en person i arbejde for høj, og på en aktiesparekonto (OST) er valutavekslingsomkostningerne næsten fire gange så høje på grund af manglen på manuel veksling. :face_with_peeking_eye:

2 Synes om

Jeg har selv den på min aktiesparekonto netop af den årsag, at en stor del af resultatet udbetales som udbytte, og beskatning som udenlandsk personlig indkomst med en marginalskat på omkring 60 % er ikke nødvendigvis tillokkende. Hvis jeg var økonomisk uafhængig eller pensionist, ville jeg købe dem direkte til et almindeligt depot.

Når de opsamlede performance fees på et tidspunkt realiseres, er der sandsynligvis udsigt til store udbytter fra dem. I løbet af Q1 så der ud til at være 3,40 USD pr. aktie i opsamlede honorarer. Kan nogen, der har sat sig mere grundigt ind i selskabet, fortælle, om de 3,40 er selskabets andel, hvor der allerede er taget højde for porteføljemanagernes resultatløn, som vist udgjorde 50 % af honoraret?

1 Synes om

Q2 ude, formarked -2,5%

https://ir.patria.com/financials-filings/quarterly-results

4 Synes om

Ret voldsom reaktion med de -6,5 %, men det ser ud til at være en rød markedsdag generelt.

Jeg var lidt heldig, da jeg på grund af afviklingsdage fra salg var nødt til at flytte købene til i morgen. Man får lidt mere for det samme beløb. :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Virksomheden har også været på min observationsliste i længere tid. I dag var det første køb allerede meget tæt på. Der er dog visse bekymrende tegn i virksomheden. Uden virksomhedsopkøb strømmer kapital væk, både fra offentlige og private fonde. Disse oplysninger findes på side 13-14 i selskabets netop offentliggjorte præsentation.

Nedsættelsen af udbyttet for resten af året, som man forsøgte at kompensere med et ubetydeligt aktietilbagekøbsprogram (~1,2 % af aktierne), øger ikke tilliden til ledelsens ageren.
Man kunne have sat udbyttet helt på pause og betalt gælden fra virksomhedsopkøbene hurtigere af.

8 Synes om

Faktisk ser jeg det lige omvendt. Egne aktier bør købes, når værdiansættelsen er lav, hvilket ikke kun skaber væsentlig merværdi for aktionærerne, men købene støtter også aktiekursen. Andelen på 1,8 % er i en størrelsesorden, der overstiger det nuværende kvartalsudbytte, altså en ganske betydelig mængde. Og et udbytte på $0,15 er også på vej til udbetaling i september, og det samme gælder for resten af året. Disse er i overensstemmelse med strategien på omkring ~85 % af resultatet.

Plukket fra samtalen:

Og da vi udbetalte 17,5 cents pr. aktie eller $0,175 pr. aktie i første kvartal, har vi deklareret et kvartalsvist udbytte på $0,15 pr. aktie, som vil blive fastlåst på dette niveau for de næste tre kvartaler.

Samtidig annoncerer vi et aktietilbagekøbsprogram på op til 1,8 millioner aktier over de næste 12 måneder, hvilket afspejler vores fokus på at skabe langsigtet aktionærværdi. Efter vores mening er aktiekursen ikke i nærheden af at afspejle vores robuste langsigtede udsigter, og bestyrelsen mener, at nulstilling af udbyttet og fokus på inkrementelt cash flow til aktietilbagekøb og/eller reduktion af gældsniveauet er blandt de højeste og bedste anvendelser af tilbagebetaling af kapital til aktionærerne.

Transskript
https://seekingalpha.com/article/4709518-patria-investments-limited-pax-q2-2024-earnings-call-transcript

Investorpræsentation
https://ir.patria.com/static-files/9142db4c-4961-493d-9cb8-249e8e7daf4f

Outflow afhænger af årsagerne til, hvorfor udlodningen sker. Bliver fondene afviklet, eller trækker kunderne kapital ud af andre årsager? PE III (2007) indeholder i det mindste stadig delvist kapital, selvom den er markeret som “Divested”. Samlet set er der vækst i de forvaltede aktiver, så retningen er rigtig. Men det skal følges tæt.

9 Synes om

Mange blev skuffede over denne låsning af udbyttet til 0,15 $, især fordi der ikke kom nogen indikation af, hvordan udbyttesituationen fortsætter næste år.

Jeg begyndte selv at overveje en aktiesparekonto (OST) til disse, men jeg er i tvivl, da reglerne for aktiesparekontoen også kan ændre sig når som helst…

Selskabet har også tidligere talt i en retning af, at de ser ud til at foretrække gældsafvikling og investeringer; i det seneste kvartalsregnskab blev dette mere konkret. På nuværende tidspunkt er jeg helt enig, så længe de i fremtiden kan vise, at pengene så at sige er “sat i arbejde” (pistetty poikimaan), og at vi almindelige investorer også får et afkast. :slight_smile:

Og ja, efter min mening er gebyret til porteføljepleje allerede trukket fra. I henhold til deres egen definition (i kvartalsrapporterne er definitionerne på deres eget slide):

Net Accrued Performance Fees (netto akkumulerede resultatgebyrer) repræsenterer en akkumuleret saldo af resultatafhængige gebyrer, som, hvis hver berettiget investeringsenhed blev likvideret på rapporteringsdatoen til de aktuelle værdiansættelser, ville blive indregnet som Performance Related Earnings.

Og

Performance Related Earnings (PRE) (resultatrelateret indtjening) refererer til realiserede resultatafhængige gebyrer (netto efter relaterede skatter) minus realiseret vederlæggelse af resultatafhængige gebyrer tildelt vores investeringsmedarbejdere. Vi optjener resultatafhængige gebyrer fra visse af vores drawdown-fonde, hvilket repræsenterer en specifik tildeling af overskud genereret på berettiget tredjepartskapital, og hvor den komplementære partner (general partner) modtager en særlig resterende tildeling af indkomst fra kommanditisterne (limited partners) i tilfælde af, at specifikke afkastmål (return hurdles) opnås af fonden.

Så vidt jeg forstår, beregnes Net Accrued Performance Fees altså, som om de (realiseret) var Performance Related Earnings, hvorfra gebyrerne til gengæld allerede er fratrukket.

4 Synes om

Der dukker ret lidt op omkring Patria. Her er dog en frisk gennemgang på Seeking Alpha

https://seekingalpha.com/article/4726546-patria-investments-stock-robust-business-model-market-position-latin-america

Sammenlignet med FY2025-guidance på $1,34, er det en multipel på 8,2. For en virksomhed, der er vokset med 21 % CAGR siden sin børsnotering og er i stand til at udlodde en høj procentdel af sin indtjening til investorerne, er dette for mig et absolut kup

Konkurrenter som KKR, Apollo og Blackstone handles alle til godt over 20 gange deres årlige FRE. De er større og fokuserer mere på modne markeder, men det gab virker for stort til at ignorere.

Jeg er enig i forhold til udbyttet og tilbagekøbene, som nævnt tidligere. Selvfølgelig vil de, der værdsætter et stabilt cash flow, være uenige i dette.

Fra mit perspektiv traf ledelsen et godt valg ved at sænke det og i stedet bruge en del af cash flowet til at tilbagekøbe op til 1,8 millioner aktier. Givet den nuværende kurs synes dette at give bedre værdi end blot at udlodde pengene.

En ting, der fortjener at blive fremhævet i denne sammenhæng, er valutaer. Ikke i sig selv noget nyt, hvis man har sat sig ind i materialet, men med tanke på målmarkederne bevæger størstedelen af kapitalen sig dog i mere stabile valutaer.

Fordi valutabevægelser (FX movements) ellers kunne ødelægge afkastet i USD. Patrias ledelse er meget bevidst om dette og fokuserer på hårde valutaer. Med omkring 70 % af det gebyrgenererende AUM i hårde valutaer er risikoen ved valutabevægelser kraftigt reduceret

6158561-1728766741674471

5 Synes om

I nogle sydamerikanske lande spiller USD en stor rolle; i Ecuador er det endda den eneste officielle valuta. Og i Peru kan lejekontrakter for eksempel indgås i dollars; jeg ved ikke, hvor meget det bruges i aftaler mellem virksomheder, men det ville ikke overraske mig.

2 Synes om

Q3/2024 er ude - not great, not terrible :man_shrugging:

Omsætningen var lidt over og EPS en anelse under konsensus, som til gengæld ser værdiansættelsen som værende for lav på nuværende tidspunkt. Aktiens kursmål er 12-23 USD ifølge Nordnet/Factset-graferne.

FRE med høj margin vokser, og kapital under forvaltning vokser i overensstemmelse med det udmeldte mål.

Udbytte på 0,15 USD som forventet, udbetales den 9.12.

image

image

image

Edit: Tilføjer også earnings call transcript:
https://patria.gcs-web.com/static-files/7e610c84-ab2f-4137-b449-536a598d0aef

13 Synes om

Transskription med analytikerspørgsmål:

https://seekingalpha.com/article/4733468-patria-investments-limited-pax-q3-2024-earnings-call-transcript

Om FRE’s lavere margener:

selvfølgelig så I, at margenerne for dette kvartal var lidt lavere end i de foregående kvartaler, fordi vi absorberede 100 % af abrdn GPMS-forretningen og ejendomsdelen, ikke kun VBI, men også Credit Suisse.

Og jeg nævnte under annonceringen af disse tre handler, at GPMS abrdn-udskillelsen (carve-out) kørte med en FRE-margin på 30 %, ligesom ejendomsforretningerne, ikke? Og vi kører med en FRE-margin i de øvre 50’ere, ikke?

Jeg ser margenerne stige til de høje øvre 50’ere i 2025, efterhånden som vi integrerer forretningerne. Og jeg kan vise jer, hvad vi har gjort tidligere. Jeg mener, at da vi absorberede Moneda-forretningen, den chilenske kapitalforvaltningsvirksomhed, som vi opkøbte i slutningen af 2021, annoncerede vi på det tidspunkt, at Moneda var en forretning med en FRE-margin på 40 %.

I løbet af 2022 så I margenerne falde til midten eller den lave ende af 50’erne. Derefter pressede vi margenerne op på 60 % FRE igen ved udgangen af 2022. Så kom 2023, hvor vi foretog andre opkøb der. Og jeg tror, det samme gør sig gældende for 2024. Så vi ved, hvordan man gør det. Jeg er overbevist om, at vi vil presse margenerne op igen til de øvre 50’ere.

10 Synes om

PAX Day december 2024 - dvs. investordag

Materialet er på 128 sider

https://ir.patria.com/static-files/c790b9bb-117b-4a6a-b32d-e6344c1fb4fb

Webcast i dag d. 9.12. kl. 20->
https://edge.media-server.com/mmc/p/o9udvsk3/

Målene for 2025 fra den tilsvarende PAX-dag i 2022 er allerede enten nået eller ved at blive nået - størstedelen altså et år før tidsplanen (!).

17 Synes om

Stille i tråden, så lad os lægge PAXs fondsnyheder op.

Et interessant træk fra den vinkel, at ejerskabet overføres fra en ældre fond til en nyere. Der er selvfølgelig også andre parter involveret ifølge meddelelsen, men alligevel :thinking:
Infra fund III blev etableret i 2013, så en afvikling kan være tæt på. Der er dog også en ældre en.

Fra Q2/24 materialet:
image

GRAND CAYMAN, Cayman Islands, Jan. 31, 2025 (GLOBE NEWSWIRE) – Patria Investments Limited (“Patria”) (NASDAQ: PAX), a global alternative asset manager, announced that Patria Infrastructure Fund III (“IS Fund III”) has substantially met the conditions precedent necessary for the sale of Aguas Pacifico, a multi-client water desalination project under construction in Chile, to Patria Infrastructure Fund V (“IS Fund V”) and other investors. The agreement for the transaction was signed in December 2024.

The sale of this asset is expected to be completed in 1Q25 and will be supported by a number of global investors, including sovereign wealth funds and institutional investors, in addition to IS Fund V, highlighting the long-term attractiveness of this platform.

The transaction reflects Patria’s long-term commitment to investing across infrastructure sectors in Latin America that address structural bottlenecks and generate positive impact on local economies and populations. Aguas Pacifico is located in Chile’s central region and is positioned for additional growth considering the strong demand and severe water scarcity in the region. It also illustrates the power of Patria’s strategic approach to infrastructure investment in the region, demonstrating our ability to develop and de-risk high-quality assets, partner with global investors, and generate attractive investment returns.

8 Synes om

Q4/2024 ude, med ret behagelige tal

IFRS results included $56.8 million of net income attributable to Patria in Q4 2024 and $73.4 million for the full year. Patria generated Fee Related Earnings of $54.8 million in Q4 2024, up 18% from $46.7 million in Q4 2023, with an FRE margin of 59%. For the full year 2024, Patria generated Fee Related Earnings of $170.1 million, up 15% from $147.7 million in 2023, with an FRE margin of 57%. Distributable Earnings were $89.1 million for Q4 2024, or $0.58 per share, and $189.2 million for the full year, or $1.24 per share.

Dividends

Patria declared a quarterly dividend of $0.15 per share to record holders of common stock at the close of business on February 28th, 2025. This dividend will be paid on March 17th, 2024.

Investorpræsentation
https://ir.patria.com/static-files/bfaa45ed-6942-4cf4-b79e-b6f4d2c0068c

Samlede forklaringer
https://ir.patria.com/static-files/95e1a8e4-bd58-4e62-834c-224907c9daf1

image

9 Synes om