Aktieförvaring i en krissituation och investerarskydd

Jag hittade ingen lämplig tråd och tänkte att frågan var för bred för QA-tråden.

Till att börja med ber jag om ursäkt för en lat start. Jag är inte insatt i ämnet och försöker ta reda på mer genom en förhoppningsvis livlig diskussion.

Situationen i UKRAINA fick mig att fundera över hur aktietillgångar bevaras i en omfattande krissituation. Om vi antar att Europa skulle drabbas av en omfattande kris där statsgränser flyttas med våld, företag upphör att existera eller tas över. Är aktietillgångarna säkra?

Vad är skillnaden mellan att äga direkta aktier eller fonder? Förvaras de i ett land som är part i kriget eller utomlands på neutral mark? Och mäklaren? Är banken vars fond du äger i ett krisland eller på neutral mark?

Om vårt land drabbas av en kris finns det naturligtvis större problem än aktietillgångar. Det vore dock önskvärt att om allt annat går förlorat, skulle det finnas tillgångar kvar för att återuppbygga sitt liv. Arbete och liv är i hemlandet, investeringar kan vara klokt att sprida till andra platser. Bland annat av denna anledning investerar jag inte i inhemska aktier. Men vilken betydelse har förvaringsinstitutet för mina utländska aktier?

1 gillning

Eipä tuohon voi muuta kuin todeta että jos tilanne on niin paha että pankki- ja rahalaitossysteemit prakaavat sen verran pahasti että osakesijoitusten säilytys ei enää toimisi, todennäköisesti sinua siinä vaiheessa kiinnostaa enemmän purkkiruuan säilytysratkaisut. Ei tuon tason katastrofiin ole oikein muita ratkaisuja kuin omaisuuden hajautus eri omaisuusluokkiin, eri maissa ja eri säilyttäjillä ja koska niin isojen omaisuusmassojen kohtalosta puhutaan niin eiköhän näitä backupata ahkeraan. Kaupankäynti voi keskeytyä ja hinta voi heilua mutta kun lopulta homma rauhoittuu niin en näe miksi systeemit eivät säilyttäisi näitä omistajatietoja.

1 gillning